לאחר האסון במירון, יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, התייחס היום (שני) לביקורת שהופנתה על הציבור החרדי, במסגרתה נטען כי החרדים לא מעוניינים בשינוי המצב בקבר הרשב"י. בפתח ישיבת ועדת הכספים דחה גפני את הדברים וקרא למדינה לקחת אחריות על האתר כדי למנוע בעתיד אסונות קשים מסוג זה. 

"התחלתי לשמוע פרשנים מכוח עצמם שחרדים לא אכפת להם מהמדינה ושהכל התנהל כפי שהתנהל, ומשלימים עם זה כגזרה משמיים ולא אכפת להם", אמר גפני. "אני רתחתי מזעם ששמעתי את הדבר הזה וביקשתי להוציא את הפרוטוקולים, גם בוועדה לביקורת המדינה וגם בוועדת הפנים שהייתי יו"ר, גם בוועדה הזו וגם במליאת הכנסת העלתי את העניין הזה פעם אחר פעם", הוסיף. 

"המצב מביא לידי ביטוי שמדינת ישראל על כל רשויותיה הזניחה את המקום הזה, מיליון – מיליון וחצי תיירים בשנה. המקום צריך להשתנות, אתה מרגיש את עצמך בהרי ההימליה, בכביש מפותל, שאני לא רוצה לחשוב איך מפנים אנשים ומגיעים כוחות הצלה, בכל הארץ אנחנו רואים התרחבות של הכבישים, פה נוסעים מיליון וחצי איש על הכביש והוא נשאר כפי שהיה. המדינה צריכה לקחת אחריות על המקום הזה", דרש יו"ר ועדת הכספים. 

ח"כ מוסי רז אמר בישיבת הוועדה כי "בכנסת גם אתה ח"כ גפני, וגם אחרים התרעתם גם חברים ממפלגתי התריעו, לכן צריכה לקום ועדת חקירה ממלכתית שיפוטית כדי שתקבע כללים כדי שאירועים כאלה לא יקרו בעתיד, כי רוב הסיכויים שהאסון הבא לא יקרה במירון, זה יכול להיות כל דבר אם אנחנו לא יודעים להיערך מאירוע מהסוג הזה". 

אסון מירון (צילום: ישי ירושלמי, בחדרי חרדים)
אסון מירון (צילום: ישי ירושלמי, בחדרי חרדים)

"הדרך הטובה ביותר לכבד את זכרם של הנספים,, אמר בישיבה חבר הכנסת גלעד קריב, "הכלי שקיים במדינת ישראל למצות את הבדיקה זו ועדת חקירה ממשלתית, לצערי הוועדה לביקורת המדינה טרם הוקמה, ואני מקווה שחברי הוועדה הזו יוכלו להוציא קריאה משותפת לאופוזיציה וקואליציה להוציא קריאה לוועדת חקירה ממשלתית לאלתר".

ח"כ יואב סגלוביץ' אמר: "במשך שנים שאני פה אני שומע שוב ושוב על משילות, במירון לא הייתה ממשלה וזה הלקח המרכזי, איזו ממשלה שלא תהייה, כל ממשלה חייבת לממש את הכוח האמיתי כמפקח ויש מחיר לממשלה שלא תעשה את זה. צריכה לצאת מכאן קריאה של הממשלה מכולנו להקים ועדת חקירה ממשלתית, הכל כבר נאמר ונכתב. אין משילות ולא הייתה ממשלה במירון".

ח"כ גפני הגיב לדברים ואמר: "היות ואני מכיר את הסוגייה הזו, אם זו הייתה ממשלה מוגדרת היינו אומרים הממשלה הזו לא מושלת. היו פה ממשלות שונות, זה היה כל הממשלות, שמירון מחוץ לתחום. הסברה הייתה שהיו ניסים - הניסים ימשיכו. כל הממשלות לא נתנו דעתן. בכל מקרה לוועדת חקירה ממלכתית, אני לא מתנגד אבל זה צריך להיות בתנאי שהמדינה, ולא משנה איזו ממשלה, בסופו של דבר הוועדה תגיד שצריך להשקיע שם כסף. אם יעשו זאת אז ועדת חקירה ממשלתית שווה, אם לא אז ימצאו איזה שוטר להאשים".