בהלה בגבעתיים: לראשונה מאז קום המדינה בוצע אתמול ירי לעבר העיר גבעתיים במסגרת הסבב הנוכחי מול ארגוני הטרור ברצועת עזה. ראש העיר, רן קוניק, סיפר הבוקר (רביעי) על התחושות בעיר בשיחה עם גולן יוכפז, ענת דוידוב וטל לב רם ב-103FM.

"זה הטיל הראשון מאז קום המדינה, הגיע גם אלינו", הסביר קוניק בפתח בדבריו, וסיפר: "נפל טיל בבניין יחסית חדש למזלנו, מלפני כמה שנים עם ממ"דים ברחוב מרכזי. היה מזל גדול כי גם בעל הדירה נכנס לממ"ד, ואם הוא לא היה נכנס - לא בטוח שהוא היה איתנו היום. היו נפגעים קל".

"אני חושב שכל הנפגעים היו תושבי הבניין והבניין שסמוך לו", ציין עוד קוניק. "יש שני בתי קפה ליד, היו אנשים שבילו, יש סרטון שממש מראה את שניית הפגיעה ורואים אנשים ברקע שעומדים ולא תופסים מחסה".

הוא ציין עוד כי "אין לימודים, ביטלנו הכול, כמובן שאי אפשר לקיים לימודים ביום כזה. יש למידה מרחוק עד כמה שניתן אבל אין לימודים וביטלנו אירועים נוספים. אנחנו במתכונת חירום, מכנסים את החמ"ל. פעמיים ביום עושים הערכת מצב".



גם רון חולדאי, ראש העיר תל אביב-יפו, בה נשמעו אתמול אזעקות במהלך הלילה, התייחס להתפתחויות האחרונות. "כפי שאתם רואים, העיר ערוכה", אמר בפתח דבריו. "זה לא עניין של ירי מסיבי, כי התוצאה הסופית היא שבמקרה הטוב אנחנו ברי מזל. טיל אחד בסך הכול פגע בעיר, בכניסה לחניון, ומההדף נשברו חלונות ואנשים טולטלו, אבל בסופו של דבר בנזק בעיר תל אביב-יפו הנזקים ממש מינימליים".

צריך לסמוך על המזל או על כיפת ברזל?
"אני לא חושב שאנחנו סומכים על המזל. פערי הטכנולוגיה בינינו ובין החמאס גדולים מאוד".

חולדאי הסביר כי "לימודים לא מתקיימים היום בכלל על פי פיקוד העורף, זה דרומית מהרצליה". בהתייחס למופעי התרבות, אמר: "יש הנחיות על כמויות אנשים שיכולים להתכנס, לכן כרגע בזמן האירוע גם אירועי תרבות לא יתקיימו".

אתה יכול לומר לנו כמה בניינים בתל אביב לא ממוגנים בכלל?
"יש שכונות שיש פערי מיגון, בעיקר בחלקים הדרומיים של העיר. יש אזורים כמו כפר שלם ושכונת הארגזים וביפו, אזורים בהם עדיין יש מבנים עוד התיישבות מתקופת 'אנו באנו'".

גם מקלטים ציבוריים יש מעט.
"נכון, עדיין פערים נכון".

בהתייחס למתיחות בין ערבים ליהודים ביפו, אמר: "יפו היא חלק ממדינת ישראל, ערביי יפו חלק ממדינת ישראל, כשיש מתח עם ערביי ישראל כמו ב-2009 ובאירוע אחר גם ביפו יש מתח. יפו האחרונה להתחיל והראשונה להפסיק אבל הם חלק מערביי ישראל".

אתה רואה תמונות של בית כנסת שעולה באש? משפחות יהודיות מפונות מבתיהן באמצעות משטרה.
"לא, ביפו זה כנראה לא יקרה בגלל גודלה והמיעוט יחסית. אין איום על מרקם החיים כתוצאה מהמספרים. ערביי יפו הם חלק מערביי ישראל, כל מי שמנסה לנתק או לחשוב שאפשר לבודד יישוב במדינת ישראל או לבודד מיעוט מסוים מאחרים, הם חלק מהמיעוט הפלסטיני בארץ על כל ההשלכות שקשורות בדבר הזה. אי אפשר לנתק את ערביי יפו".

זה לא עניין של השקעות, כסף, חינוך, הכלה בחברה אלא זה פשוט נתון שצריך להתמודד איתו?
"המדיניות של רה"מ היא שהביאה לכל אותם דברים, למקום שאנחנו נמצאים. כל הסיפור על מר ביטחון, ערביי יפו חלק מערביי ישראל. יש פה מערכת יחסים מורכבת במזרח התיכון שמורכבת מהרבה נקודות בפאזל, בפאזל הזה יש את נושא הטיפול בחמאס ובעזה. בפאזל הזה יש התייחסות לכל מיני בעיות שקשורות למערכת היחסים בינינו ובין ערביי ישראל. הפער בטיפול בין הפלסטינים הערבים בירושלים לבין הטיפול ביהודים הוא פער גדול מאוד, זה פער שקורה לכל אורך הזמן והדבר יוצר כל מיני דברים מכל הבחינות. מי שהנהיג אותנו – זה התפוצץ לו בפנים, זה קרה גם עם איראן".