חשד לפיגוע לאומני בלוד: דיווח על אודות יהודי בן 34 שנפגע בפלג גופו העליון סמוך לשוק בלוד התקבל הבוקר (חמישי) במשטרה. הצעיר נפצע באורח בינוני. צוות מד"א פינה אותו לבית החולים "אסף הרופא".

כוחות משטרה גדולים של מרחב שפלה נמצאים בזירה ופתחו בסריקות בניסיון להתחקות אחר החשוד שנמלט מהמקום. אנשי השב"כ עתידים להגיע גם הם למקום.

כזכור, לאחר העוצר הלילי שהוטל על העיר לוד בעקבות המהומות בעיר, שנכנס לתוקפו אמש בשעה 20:00 ונמשך עד לשעה 04:00, נרשמו הלילה הפרות סדר ועימותים במספר מוקדים בין המשטרה לבין מתפרעים ערבים ויהודים. מאות מתפרעים המשיכו ביידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה, קטטות, גרימת נזק לרכוש ותשתיות והצתות. שני שוטרים נפצעו באורח קל ו-19 חשודים נעצרו.

בתוך כך, לבית החולים אסף הרופא הגיעו 20 פצועים מלוד, רובם פצועים באורח קל. בין הפצועים צעיר בן 23 שהגיע לבית החולים במצב בינוני כשהוא סובל מפצעי דקירה, וכן ביניהם צעיר כבן 30 שנפצע באורח בינוני לאחר שנורה בפלג גופו העליון ברחוב הניצנים.

צעיר נוסף בן 22 נפצע באורח בינוני עם פציעה חודרת, צוותי מד"א העניקו לו טיפול רפואי ופינו אותו לבית החולים בהכרה מלאה. פצועה נוספת שהגיעה לבית החולים היא אישה בשבוע ה-39 להריונה, שהגיעה במצב קשה עם חבלת ראש. הפצועה יולדה בבית החולים בשלום ואושפזה במחלקת טיפול נמרץ כשמצבה ממשיך להיות קשה.

כאמור, בעקבות המהומות שאירעו בעיר אמש, ובתוך כך הכרזת "אירוע חירום אזרחי" בעיר, ולאחר הערכת מצב מיוחדת בראשות מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב שבתאי, החליט מפקד מחוז מרכז, ניצב משה ברקת על עוצר לילי בעיר.

כחלק מהאיסורים שנכנסו לתוקף החל מהשעה 20:00 הערב ועד השעה 04:00 מחר לפנות בוקר יחולו ההגבלות הבאות בשטח העיר: איסור שהייה במרחב הציבורי, איסור על תושבי לוד לצאת מבתיהם או ממקום שהייתם בעיר וכן איסור על כל אדם להיכנס לשטח העיר. יש לציין כי העיר נמצאת תחת מצב חירום לאומי החל מהשעה 03:00 לפנות בוקר, וכי אזרח שיפר את הוראות העוצר צפוי לעונש של עד שלוש שנות מאסר.

צביקה ברוט ראש עיריית בת ים מציין: "שוחחתי הבוקר עם המשטרה והיא בהחלט נערכה עם כוחות יס"מ שמנעו הגעה ליפו .אלא שפורעי החוק זרעו הרס וונדליזם בעסקים, שאחד מהם בבעלות חלקית של בחור ערבי. חשוב להדגיש שהמארגנים אינם תושבי העיר אלא פרובוקטורים מחוץ לעיר".

כשעה לפני הכניסה לעוצר בעיר לוד, החלו  הפרות סדר במספר מוקדים בעיר. כוחות מתוגברים של מג"ב מקיפים את הפורעים המיידים לעברם אבנים. נכון לרגע זה מדובר באזור בית המשפט ובאזור המרכול, ובמשטרה חוזרים ומתריעים כי יופעל עוצר החל מהשעה 20:00 ועד השעה 4:00, וכי המשטרה תגלה אפס סובלנות בגין הפרות סדר. הפרעות סדר נוספות נרשמו בכיכר הפרחים, ברחוב סטרומה ובגינתון.


כוחות הביטחון נערכים לעימותים בלוד (צילום: דוברות המשטרה)
כוחות הביטחון נערכים לעימותים בלוד (צילום: דוברות המשטרה)


במהלך היממה האחרונה נעצרו כ-300 בני אדם בערים המעורבות בישראל - חיפה, עכו, ירושלים ולוד, בגין הפרות סדר. גורמים במשטרה התייחסו לכוונתם לבצע איסוף כלי נשק בלוד ואמרו כי "המשטרה מבצעת איסופים כל הזמן, והיא תבצע פעילות מסוג זה גם הערב". עד כה התקבלו דיווחים על יידוי אבנים והצתות רכבים במספר נקודות בעיר. כמו כן, התקבל דיווח על קטטה בין יהודים לערבים בצומת גינתון. כוח משטרה גדול הוזעק למקום והשיב את השקט. 18 בני אדם נעצרו עד כה.

לצד זאת, תתאפשר יציאה למרחבים מוגנים בעת הצורך או לצורך קבלת טיפול רפואי דחוף וכן תתאפשר יציאה לצורך חיוני נוסף ובכפוף לאישור טלפוני של המשטרה. כל המפר הוראה זו עובר עבירה שדינה עד שלוש שנות מאסר. 

בתוך כך, השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, הגיע היום לביקור בעיר בכדי לאמוד מקרוב את ההיערכות המחודשת לאחר תוספת כוח משמעותית של 500 לוחמי מג"ב.

למרות הערכתו כי תושבי לוד יכולים לחוש בביטחון ולישון בשקט הלילה, השיחות בצד ההיערכות לא בהכרח מתיישבות עם המציאות והלילה אמור להיות המבחן הגדול של המשטרה הן בבחינת המסוגלות שלה להשיב את הסדר בלוד ואולי דרך זאת בכל הערים המעורבות, והן בבחינת ביטחון התושבים בעיר שחשים הפקרות מאז שתי היממות שחלפו.

במשטרה נערכו אמש ללילה של אלימות קשה במיוחד נוכח הסמיכות לסיום הרמאדן וחגיגות עיד אל פיטר אולם הפעם ההחלטה היא להגיב בנחישות ובתקיפות חסרת פשרות עם אפס סובלנות ויד קשה עם הפורעים.

כוחות הביטחון נערכים לעימותים בלוד (צילום: דוברות המשטרה)
כוחות הביטחון נערכים לעימותים בלוד (צילום: דוברות המשטרה)