על רקע גל האלימות השוטף ערים מעורבות בארץ ייצאו היום (שישי) יהודים וערבים לעצרות משותפות הקוראות לשים קץ לאלימות. בתוך כך, באילת מתוכננת בשעות הצהריים בכיכר מול הים עצרת של "יהודים וערבים-מסרבים להיות אויבים". עצרת דומה מתוכננת אחר הצהריים בכיכר השעון ביפו מטעם "נשים דורשות להפסיק את האלימות".

בהודעה בעברית ובערבית לקראת העצרת נאמר: "חלאס עם האלימות. דורשות להפסיק את הטרוף ששוטף את את הרחובות בימים האחרונים. נשב מאות נשים בכיכר השעון ביפו ונסלק את האלימות בגופנו וקולנו".

עצרת יהודית ערבית תתקיים גם בצומת כוכב יאיר תחת הכותרת "ערבים ויהודים מסרבים להיות אויבים". בהודעה לקראת העצרת נאמר: "זו קריאה לעצור את ההידרדרות ולחזור לשפיות. להפסיק את המלחמה באופן מידי. על מנת לעצור את ההתקפות המתמשכות על האזרחים ועל מנת לעצור סצנות של שנאה ואלימות בין אזרחים ערבים ויהודים".

בנוסף, פעילי השומר הצעיר והמרכזים לצדק חברתי הפגינו בצומת משמר הגבול, בואדי ערה וקוראים להרגעת הרוחות. הפעילים אחזו בשלטים שאומרים ״יהודים וערבים רוצים שלום״, ״יש דרך אחרת״ ו-״לא לאלימות״. 

זיו רוזנברג, מראשי תנועת הבוגרים של השומר הצעיר אמר: "הגענו הבוקר למוקדים שבהם התרחשה האלימות בקריאה פשוטה: יש דרך אחרת, לא לאלימות. אסור להשאיר את המגרש לביריוני לה פמיליה או לכנופיות פשע. מוכרחים לזכור שהרוב הוא מתון ורוצה בשלום, ואנחנו כאן היום כדי להזכיר את זה לכולם".

הפגנת פעילי השומר הצעיר (צילום: מיכל אגמון)
הפגנת פעילי השומר הצעיר (צילום: מיכל אגמון)

בתוך כך ברשת החלה התארגנות של נשים תחת ההאשטאג "לא לאלימות". עשרות נשים העלו תמונות עם הכתובת ,"לא לאלימות" על כף ידן. אחת מהן, ח"כ לשעבר רחל עזריה, כתבה: "לא בשמי! המצב כל כך קשה, אנחנו רואים תמונות מרחבי הארץ שלא דמיינו שנראה, ערבים נגד יהודים ובחזרה".

קמפיין נשים נגד האלימות (צילום: פייסבוק)
קמפיין נשים נגד האלימות (צילום: פייסבוק)

"לאורך ההיסטוריה, כל פעם שהייתה לנו מדינה, הקיצוניים הציתו אש, והחריבו אותנו מבפנים. זה אחד הפחדים הכי גדולים שלי, אחת הסיבות המרכזיות לעשיה הציבורית שלי, והנה האימה פתאום קורמת עור וגידים. אז הערב התארגנו ירושלמיות מכל המגזרים, וקוראות יחד:  לא בשמי!
בתוך האירועים הקשים שאנו חווים בימים אלו אנו בוחרות לשמור על החיים, לומר לא לאלימות, ולהתנגד ללקיחת החוק לידיים", הוסיפה.

גם התנועה הקיבוצית יצאה בקריאה נגד האלימות המשתוללת ברחובות ישראל. בהודעת התנועה אליה לוותה כרזה בה נכתב בעברית ובערבית "חלאס" נכתב כי "מועקה, כעס וכאב גדול מלווים אותנו הבוקר בערבוביה אחרי ימים של אבדן שליטה וכמעט מלחמת אזרחים ברחובות ערים בישראל, שהגיעו לשפל של אלימות נוראה בליל אמש".

קמפיין נשים נגד האלימות (צילום: פייסבוק)
קמפיין נשים נגד האלימות (צילום: פייסבוק)

לדברי התנועה, ערבים מכים ביהודים, יהודים מכים ערבים. ישראלים מכים ישראלים, "נראה שאין בעל בית במדינה. קול השפיות וההיגיון אינו נשמע. אבדן השליטה של הממשלה ומשטרת ישראל מאפשרת לקבוצות אלימות וחדורות שנאה לעשות ברחובות ישראל כבשלהן. בימים בהם אין איש, נשתדל כולנו להיות האנשים - זו הבקשה שלנו מכל אזרחי ישראל ביום הזה".

"זה זמן לחשבון נפש על מצבה של המדינה, על דרכה ועל העתיד המשותף של כל האזרחים החיים בה. יהודים וערבים כאחד. זהו זמן לחמלה והחלמה. זמן לאיחוי פצעים ולא להעמקת הקרעים. זהו זמן ריפוי. זהו זמן שינוי - זו לא רק משאלה אלא צורך השעה. מי שקלקל לא יכול לתקן. בשעה קשה זו, כשרחובות ערי ישראל מופקרים ובוערים וקול המנהיגות לא נשמע, זה הזמן שלנו לזעוק לכוחות השינוי מימין ומשמאל, יהודים וערבים, להתאחד ולהזניק תהליך של שינוי עמוק ויסודי ביחסים שבינינו לבין עצמנו", הוסיפה התנועה. 

התנועה אף קראה למנהיגי הציבור לפעול בנושא: "המיעוט האלים, הגזעני ופורע החוק משגשג במקום שבו מאפשרים לו לפרוח - אבל רוב העם אינו כזה, ורובו רוצה שהשתוללות אנשי השוליים האלימים תיבלם ועכשיו. אנו קוראים הבוקר לראשי מפלגות השינוי בישראל - אחריות כבדה מוטלת עליכם. נבחרתם להוביל שינוי, והוא חייב להתחיל לקרות לפני שתישרף לנו המדינה. קיבלתם את המנדט. ממשו את רצון העם. זה בידיים שלכם".