מאז תחילת המהומות בערים המעורבות ברחבי הארץ, בדגש על ואדי ערה, עכו, יפו, ירושלים ולוד, ביצעה המשטרה בסיוע של לוחמי מג"ב ושב"כ את מעצרם של כ-1,000 חשודים, כך עולה מנתונים שמפרסמת הבוקר המשטרה. אלא, שממידע שהגיע למעריב עולה כי מבין העצורים 850 הינם ערבים מוסלמים שלא בחלו באמצעים, תקפו יהודים בשל מוצאם והיכו את חלקם נמרצות, יידו אבנים, הבעירו צמיגים, השליכו בקבוקי תבערה (בקת"ב), ירו זיקוקים בכינון ישיר לעבר אזרחים יהודים ושוטרים, הציתו רכבים, בתים ומוסדות דת וביצעו ירי חי לעבר שוטרים.

המשטרה פועלת למיצוי החקירה עם החשודים וחלקם אף הוארך מעצרם ויתרה מכך הוגשה נגדם הצהרת תובע שעיקרה מיקוד כוונת המשטרה והפרקליטות להגיש נגדם כתבי אישום.

150 החשודים האחרים שנעצרו הינם יהודים כאשר לא כולם נמנים עם פעילי הימין הקיצוני או נוער הגבעות, אלא חלקם הלא מבוטל קשור לכאורה לתומכי שמאל שהגיעו להפגנות אלימות, בהם השתתפו, בין היתר, אנשי תנועת בל"ד ותנועות דומות אחרות.

בית כנסת שרוף בלוד (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
בית כנסת שרוף בלוד (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

ראוי להדגיש ולציין כי 20 אחוזים מכלל העצורים שהובאו לחקירה על ידי המשטרה , לוחמי מג"ב והשב"כ הינם קטינים, נתון מדאיג לכל הדעות נוכח מעורבותם של קטינים באירועי ירי, הצתות וידוי אבנים במרבית האירועים כנגד שוטרים וניידות משטרה.

מהנתונים עולה כי כניסתם של השב"כ ולוחמי מג"ב ככח משולב עם השוטרים לפעילות ברחבי הארץ שמטרתה מיגור תופעות הפרות הסדר האלימות וביצוע מעצרים של כל מי שהיה מעורב בהפרות הסדר בכלל ובשימוש בנשק חם בפרט, הובילה מחד להפחתה משמעותית במספר האירועים ומאידך לגל מעצרים שמתבצע בימים האחרונים תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים.

כראייה לכך נציין כי פעילות הכוחות הובילה למעצר של שני חשודים במעורבות בביצוע הלינץ' באזרח יהודי בעכו, וכעת מנהלים כוחות שב"כ ומשטרה מצוד אחר חשודים המעורבים באירוע השלכת הבקת"ב לעבר משפחה ערבית ביפו, במהלכו נפצע באורח קשה קטין בן 12 שהיה סמוך למקום נפילתו של הבקת"ב.

התפרעויות בחיפה (צילום: דוברות משטרת ישראל)
התפרעויות בחיפה (צילום: דוברות משטרת ישראל)

במשטרה ובשב"כ גוברת הערכה כי מי שעומד מאחורי אותו מעשה חמור הינם ערבים שעל פי החשד טעו בזיהוי. נבהיר כי ביתו הצמוד של אותו דייר ערבי בשכונת עג'מי ביפו, הינו יהודי ולא מן הנמנע כי הכוונה היתה להשליך את הבקת"ב לעבר ביתו.

עוד בידי החוקרים ראיות לכאורה הקושרים גורמים מסוימים שאחריהם מתחקים בלשי המשטרה והשב"כ לאותו אירוע. כיוון שמדובר בפרשה הנחקרת תחת צו איסור פרסום, לא נוכל להרחיב בפרטים.

כמו כן, במסגרת הפעילות המשותפת ונוכח מידע מודיעיני רב שנאסף על ידי מערך המודיעין של המשטרה והשב"כ, הצליחו הכוחות להביא לתפיסתם של מאות כלי נשק שהוחזקו באופן בלתי חוקי בקרב גורמים באוכלוסייה הערבית. פילוח המקרים מצביע על כך שחלק לא מבוטל מכלי הנשק שנתפסו היה בשימוש גורמים עבריינים, שבשעת המהומות נחשפו בפעילותם כנגד שוטרים וביצעו ירי מכוון במספר מקרים לעבר כוחות משטרה ורכוש משטרתי.

התפרעויות בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
התפרעויות בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

נזכיר כי במהלך המהומות עד כה אירעו 10 מקרים של הצתת בתי כנסת, כאשר מנגד אף מסגד לא נפגע, זאת בשעה שבקרוב ל-30 מסגדים תפסו הכוחות אבנים, בקת"בים ומטעני חבלה מאולתרים שנערמו במטרה לבצע בהם שימוש כנגד כוחות המשטרה ואזרחים. עד כה דווח על 112 בתים של יהודים שהוצתו לעומת בית אחד של מוסלמי, שגם בעניינו גוברת הערכה כי מדובר בתאונת עבודה לכאורה.

עוד עולה כי בתוך אותה תקופה הוצתו 849 כלי רכב של אזרחים יהודים לעומת 13 כלי רכב בבעלות מוסלמים. בנוסף, התקבלו דיווחים על 386 בתי יהודים שנבזזו בעוד שלא התקבל אף דיווח על גניבה מבית ערבי.