ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל בראשות ח"כ מוחמד ברכה הכריזה על שביתה כללית היום במגזר, למעט מערכת החינוך הפרטית.
בהודעה נמסר כי יתקיימו הפגנות בכל היישובים הערביים, "לאות הזדהות עם מסגד אל־אקצא ותושבי שייח' ג'ראח".

ועדת המעקב קוראת ל"סיום הטבח ברצועת עזה והתוקפנות נגד ירושלים, מסגד אל־אקצא ושייח' ג'ראח, נסיגת כנופיות המתנחלים וכוחות הדיכוי מערינו וכפרינו וסולידריות עם מאות העצורים".

ועדת המעקב גם פנתה בסוף השבוע לשורה של גופי או״ם ולנציגויות זרות בישראל בקריאה להגנה על אזרחי ישראל הערבים, וביקשה להשתמש בכל האמצעים "כדי לאלץ את ישראל לנקוט צעדים מיידיים להגנה על האזרחים הפלסטינים בתוכה ולהביא להפסקת האלימות נגדם". 

ח"כ עאידה תומא-סלימאן התייחסה לשביתה ואמר כי "‏ברחובות הישובים והערים הערביות מרגישים הבוקר את ההתגייסות של הציבור לשביתה במחאה על המתקפה על עזה וההסתה המתמשכת. ‏הציבור הערבי מראה הבוקר אחדות מאבק מעוררת תקווה.״

בתוך כך, השייח' מופק טריף, ראש העדה הדרוזית, פרסם אתמול הודעה מיוחדת לציבור בישראל, שבה גינה כל מעשה אלימות מכל סוג נגד כל אדם ונגד פגיעה ברכוש הציבורי, בתי תפילה ומקומות קדושים, וקרא לציבור לנהוג בחוכמה ובסובלנות ולא להיגרר אחר דברי הסתה ברשתות החברתיות.

המהומות בשייח' ג'ראח (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
המהומות בשייח' ג'ראח (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

עוד ציין השייח' טריף כי בני העדה הדרוזית הינם גשר לשלום בין העדות והדתות בישראל וכי רואים חובה מוסרית לפעול להרגעת הרוחות, במיוחד בערים המעורבות.

השייח טריף קרא לכל המנהיגים הדתיים ולמנהיגי הציבור להוקיע במפורש כל מעשה לא חוקי ולפעול להרגעת הרוחות על מנת להחזיר את השקט לרחובות הערים בישראל, ולחיות יחד, בני כל העדות והדתות - יהודים, מוסלמים, נוצרים ודרוזים.  עוד צוין כי ועדת המעקב החליטה שעובדי מערכת הבריאות הערבים לא ייקחו חלק בשביתה ושיעבדו במתכונת רגילה.

משמרות עם כרזות על רקע הכניסות לעיר נצרת הריקה מכלי רכב (צילום: זו הדרך)
משמרות עם כרזות על רקע הכניסות לעיר נצרת הריקה מכלי רכב (צילום: זו הדרך)

בתוך כך, בימים האחרונים כמעט הושלמה פריסת השוטרים ברחבי הארץ במטרה להתמודד עם האלימות בערים המעורבות. בין היתר, שולבו 20 פלוגות של מג"ב, המהוות הכפלת כוח לצוותי היס"מ ולכוחות השיטור.

גורמים במשטרה ציינו כי לוד זכתה לתוספת של 800 לוחמי מג"ב, ולוואדי ערה הוזרמו 300 לוחמים נוספים. עוד נמסר כי כעת ישנן שלוש מפקדות פעילות של המשטרה; בוואדי ערה, בלוד ובעכו.