אלפי אנשים הפגינו אמש (שבת) בכיכר הבימה בתל אביב וקראו לתמיכה בהפסקת האש ולשותפות יהודית-ערבית. את ההפגנה ארגנה תנועת "עומדים ביחד". בין הנואמים היו הסופר דוד גרוסמן, חברי הכנסת איימן עודה ותמר זנדברג והיוצרת אחינועם ניני.

טרם ההפגנה, החלה צעדה מכיכר רבין להבימה, "בקריאה לממשלת ישראל לא לעצור במהלך החשוב של הפסקת האש אלא להמשיך לפעול כדי לסיים את הכיבוש, ולחתור לשלום ישראלי-פלסטיני שיבטיח ביטחון אמיתי לישראלים ולפלסטינים, וימנע הסלמות נוספות שיגבו חיים של עוד חפים מפשע" כך נמסר מהארגון. 

הצעדה התקיימה ביוזמת התנועה, ארגון שוברים שתיקה, ובשותפות עם מפלגות חד"ש ומרצ, שלום עכשיו, לוחמים לשלום, יוזמות אברהם, עמותת סיכוי, מחזקים, ועוד שורה של ארגונים.

הסופר דויד גרוסמן התייחס תחילה בנאומו לילדי עוטף עזה וילדי רצועת עזה. "הלהיטות של כל צד במלחמה 'לצרוב בתודעה' את הניצחון שלו יצרה אלפי תבוסות קטנות. דור שלם של ילדים, בעזה ובאשקלון, יגדל ויחיה כנראה עם טראומת ההפגזות וההפצצות והסירנות. אתם - הילדים - התודעות הצרובות - באמת של הסכסוך, ואני מרגיש צורך להתנצל בפניכם, על שלא השכלנו ליצור עבורכם מציאות טובה ומיטיבה יותר, כזו שכל ילד בעולם זכאי לה", הדגיש.

דוד גרוסמן בהפגנה (צילום: תומר נויברג, עומדים ביחד)
דוד גרוסמן בהפגנה (צילום: תומר נויברג, עומדים ביחד)

הוא הוסיף כי "כל זה יוכל להימשך לנצח - אלא אם כן ג'ו ביידן עושה סימן קל עם האצבע, ופתאום אנחנו מתעוררים מן המקסם ההיפנוטי של ההרס, ומביטים סביב ושואלים, מה קרה פה? מה שוב קרה פה?"

"אני שואל, שוב, איך זה שישראל, ארצי, מדינה עם כוחות אדירים של יצירה והמצאה ותעוזה, מסובבת כבר למעלה ממאה שנה את אבני הרחיים של הסכסוך, ואינה מסוגלת להפוך את הכוח הצבאי העצום שלה למנוף שישנה את המציאות, שישחרר אותנו מהקללה של המלחמות המחזוריות? שיפתח לנו דרך אחרת?".

בנוגע לאירועים שהתרחשו בערים המעורבות אמר כי "לעשות לינץ' באנשים רק מפני שהם יהודים או ערבים - זו הדרגה הנחותה ביותר של שנאה ואכזריות".

"לא קשה לנחש איך פוליטיקאים ייפנו אל החרדות והחשדות, אל הגזענות ותאוות הנקם. היצרים הירודים ביותר שפרצו במציאות הישראלית יהיו חומרי הבעירה של מערכת הבחירות הזאת, ומלאכתם של המסיתים תהיה קלה מתמיד", הוסיף.

תמר זנדברג ממרצ אמרה בהפגנה כי "הימים האחרונים הראו לנו איך יכולים להיראות החיים בארץ הזו - חלום בלהות. אנחנו לא רוצים להפוך את שעון החול ולחכות למלחמה הבאה, אלא לשנות כיוון לשלום. לחיות ביחד בשותפות אמת, ולא בשנאה ובפחד. זה לא מקרה שהאלימות הזו התפרצה דווקא כשהרגשנו שיהודים וערבים יכולים לשתף פעולה גם בפוליטיקה, כי היו מי שרצו להרוס את החזון הזה. אבל הערב הזה אנחנו אומרים להם: די!".

היא הוסיפה, בהתייחסה לסיטואציה הפוליטית, כי "גם עכשיו אפשר וצריך להקים ממשלה אחרת, שלא תסית ותפריד בין יהודים וערבים, אלא שתחליף את האווירה הרעילה בישראל. אני קוראת מכאן לבנט, סער וגנץ – אל תתנו שהמסר מהימים האחרונים יהיה להפנות עורף לשותפות יהודית-ערבית ולקדם גזענות וכהניזם. זה יהיה ההפסד שלנו. הניצחון יהיה ממשלה שתסמן את הדרך לחיים משותפים בישראל, של שלום ושוויון, של יהודים וערבים ביחד".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, אמר כי ״אני שומע פוליטיקאים וביטחוניסטים מדברים על סבב נוסף עוד כמה חודשים או שנים ולא רואים 7 מיליון פלסטינים שחיים בין הים לנהר. יש פה שני עמים ולשניהם מגיעה הזכות להגדרה עצמית". 

חברי הכנסת איימן עודה, תמר זנדברג ומוסי רז (צילום: תומר נויברג, עומדים ביחד)
חברי הכנסת איימן עודה, תמר זנדברג ומוסי רז (צילום: תומר נויברג, עומדים ביחד)

לדבריו, ״הם אבודים - אנחנו יודעים את הדרך. דרכנו היא דרך משותפת של יהודים וערבים, שביחד ורק ביחד נוכל לצעוד בדרך לעבר סיום הכיבוש והמצור ולעבר שלום, שוויון, דמוקרטיה וצדק חברתי״.