חן טויטו, הבעלים של מסעדת ג'ויה שנמצאת במרינה באשקלון, שוחח היום (ראשון) עם ענת דוידוב ב-103FM וסיפר על פעילות המסעדה במהלך ימי מבצע שומר החומות ועל אובדן ההכנסות הקשה: "בימים הראשונים של המבצע, העסק היה סגור. אחרי שלושה ימים החלטתי לפתוח את העסק כשאני גם הטבח, גם השליח וגם זה שעונה לטלפונים, כי אנשים לא היו מוכנים לעבוד, למרות שיש לנו מרחב מוגן גם בעסק וגם בסמוך אליו".

הוא הוסיף עוד: "גם כשפתחתי את העסק, הכיסאות והשולחנות היו מקופלים, בשגרת קורונה. עבדנו בצוות מצומצם מאוד, לא יכולתי להכריח אנשים לבוא לעבוד בתקופה כזאת. שלושה ימים היינו סגורים לגמרי, וביום הרביעי כבר אמרתי שאני חייב לעשות משהו. קיבלנו כמה הודעות בפייסבוק, לקוחות שאלו למה אנחנו לא פתוחים למשלוחים, אז החלטתי לפתוח למשלוחים. בכל זאת, גם כשפעלנו במתכונת משלוחים, הייתה ירידה של 70 אחוז בהכנסות מימים רגילים. הנזק שלי במהלך 11 ימים מבצע שומר החומות הגיע ליותר מ-100 אלף שקל".

למרות הפגיעה הקשה בהכנסות, טויטו סיפר כי הוא אינו זכאי לפיצויים מהמדינה: "אשקלון הייתה אחת הערים הכי מטווחות במדינת ישראל לאורך המבצע, ועדיין אנחנו לא נחשבים כיישוב שמגיע לו לקבל הטבות, בין אם אלה הטבות במיגון העיר ובין אם הטבות מס. לצערנו, אין למי לפנות. בגלל שאנחנו לא מוגדרים כיישוב בעל עדיפות לאומית א', כמו יישובי עוטף עזה או שדרות".

הוא הסביר כי "ביישובים כאלה, אחרי 24 שעות של מבצע מגיע לעסקים לקבל פיצויים. לנו לא מגיע שום פיצוי כל עוד מדובר במבצע, ולא במלחמה, וזאת על אף שעל העסק שלי ירדו רסיסים, על השולחנות ועל הכיסאות בחוץ. אנחנו למודי ניסיון, עברנו יותר ממבצע אחד או שניים, ומעולם לא קיבלנו פיצוי".