האסון הכבד באיטליה:  עמית בירן, טל פלג בירן, בנם בן השנתיים תום בירן, וברברה ויצחק כהן, סבתה וסבה של טל, הם ההרוגים באסון הרכבל בסטרזה שבאיטליה, כך הותר הבוקר (שני) לפרסום. בן נוסף של הזוג מאושפז בבית חולים מקומי במצב אנוש. נשיא הקהילה היהודית במילאנו, מילו חצבאני, התייחס הבוקר בגל"צ לאסון וסיפר על המשפחה: "אני מכיר טוב את האב, ראיתי אותו ביום שישי שעבר ודיברנו על זה שהוא החליט לטייל עם הילדים והסבא וסבתא שהגיעו מהארץ, זה אסון גדול. נקווה שלפחות נשמע משהו טוב על הבן, בשבילנו זו מכה גדולה מאוד".

בהמשך הריאיון דיבר חצבאני על המקום בו אירע האסון: "אני מכיר שם הרבה אנשים, כולם רוצים ללכת לשם. יש שם נוף יפה, ורק כמה דקות של עלייה. אי אפשר לומר בדיוק מה קרה, אולי זה משהו ישן. קשה מאוד. אף אחד לא יודע בדיוק למה זה קרה".

לדבריו, המקום ידוע בתשתית ישנה ורעועה: "מה ששמעתי הוא שעושים פיקוח על זה. לא השתמשו בזה שנה וחצי בגלל הקורונה". הוא הוסיף כי לא הייתה תחזוקה ראויה במקרה זה. 

רפי זינגר, הנספח הכלכלי בשגרירות ישראל באיטליה, התייחס אף הוא לאסון, וסיפר בתכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM כי "במהלך הלילה הגיעו לבית החולים נציגי הקהילה היהודית שהפעלנו ברגע קיבלנו את המידע על האסון, גם הדודה של הילד נמצאת שם, היא רופאה ישראלית שגרה שנים רבות באיטליה והגיעה. במהלך הלילה דיפלומטים שלנו שמוצבים במילאנו הגיעו וחברו לקרובת המשפחה שנמצאת שם וכולנו מתפללים לשלומו של הילד".

"ממה שאנחנו מבינים הרכבל שיוצא מעיירת הנופש מאג'ורה, מקום מאוד יפה, לכיוון הר מוטארונה. בשלב כנראה מאוד קרוב לפסגה הכבל נקרע, איזשהו כבל ביטחון שהיה אמור למנוע את האסון לא תפקד, הרכבל נחבט בקיר תומך", סיפר. 

לדבריו, הרכבל נפל מגובה של 20 מטרים, "נמצאו גופות של הקורבנות בתוך הרכבל וחלקן הועפו החוצה. היו מראות מאוד קשים, כנראה שלא היה להם הרבה סיכוי".

עוד אמר זינגר כי ברכבל היו 15 אנשים, כאשר מעל 30 יכולים להיכנס אליו, "לא היה שום דבר מעבר לתקן, כמובן שהרשויות חוקרות מה קרה. מדובר ברכבל שנבנה בתחילת שנות ה-70 וב-2014 עבר שיפוץ גדול. היה סגור שנתיים, הושקעו בו מעל ארבעה מיליון יורו, וזה לא היה אמור לקרות".

כשנשאל האם האתר לא תופעל או נבדק כמו שצריך לפני כן בגלל שהיה סגור במשך תקופה ארוכה בגלל מגבלות הקורונה, השיב: "אני חושב שזו שאלה מצוינת שהרשויות האיטלקיות יצטרכו לתת את הדעת על כך, האתר נפתח ב-24 באפריל ואני מניח שלא היו בו הרבה משתמשים".

"רק בימים האחרונים התיירות התחילה לחזור, גם מקומית וגם בינלאומית, המוזיאונים נפתחו השבוע. איטליה נמצאת בסוג של הרצה תיירותית ואנחנו רואים את האסון הזה. הייתה התבטאות של המשטרה המקומית שבוחנים עניינים פליליים וגרימת מוות ברשלנות אבל בינתיים לא היו מעצרים", הוסיף. 

כאמור, 14 בני אדם, בהם חמישה ישראלים, בני משפחה אחת, נהרגו אתמול כאשר קרון של רכבל באתר נופש פופולרי בצפון המדינה נפל מגובה רב אחרי שאחד הכבלים התנתק. מלבדם, ישנו ילד נוסף אשר מצבו מוגדר אנוש שנותח בבית חולים מקומי.

התאונה הקטלנית התרחשה ברכבל שמחבר בין העיר סטרזה ששוכנת לחופיו של אגם מאג'ורה, השני בגודלו באיטליה, לבין הר מוטארונה ברכס המערבי של הרי האלפים. הקרון, שבו היו 15 נוסעים, נפל כ-300 מטר מתחת לנקודת הסיום של הרכבל שנמצאת בגובה של כ-1,500 מטר והתרסק באזור מיוער קשה לגישה.