אסון הרכבל בסטרזה: הרשויות באיטליה יחלו לתחקר היום (שני) את האסון שבו נהרגו כ-14 בני אדם, ביניהם חמישה ישראלים, כך על פי דיווח ב"קוריירה דלה סרה" האיטלקי. מתחקיר ראשוני של האסון בצפון המדינה עולה כי כבל הבלימה המיוחד לשעת חירום נקרע ממש סמוך לתחנת העגינה של הרכבל, בגובה של כ-1,400 מטרים מעל פני הקרקע. 

לפי הדיווח, לאחר הינתקות כבל הבטיחות, תא הרכבל בו נמצאו ההרוגים והפצועים באסון, התנדנד הלוך ושוב כשהוא נתלה אך ורק על כבל השינוע. על פי הנחיות הקורונה, שעדיין מוקפדות באיטליה, קבינות הנוסעים שיכולות לשאת עד 40 בני אדם כל אחת, כדי לשמור על ריחוק חברתי, צומצמו ל-15 נוסעים בלבד.

זירת אסון הרכבל באיטליה (צילום: REUTERS/Flavio Lo Scalzo)
זירת אסון הרכבל באיטליה (צילום: REUTERS/Flavio Lo Scalzo)

דקות לפני הנפילה הדרמטית, עדי ראייה שטיילו בסביבות ההר שלמרגלות האגם, דיווחו כי שמעו קול ניתוק ולאחר מכן נשמע פיצוץ שככל הנראה נגרם מהנפילה. 

במחוז בו קרתה התאונה באיטליה החלו בחקירה משפטית בראשות התובע של מחוז ורבאניה, ד"ר אולימפיה בוסי. על פי הדיווח, ועדת החקירה תתמקד בלהבין מדוע נקרע כבל הבטיחות, ומדוע לא הופעלו בלמי החירום.

כוחות ההצלה, לרבות לוחמי אש איטלקיים ויחידת ההצלה האלפינית הגיעו לזירה. "הדבר שזיעזע אותנו הייתה התמונה בה אחת מידי הילדים צצה החוצה דרך חלון הקבינה של הרכבל המרוסק", סיפר ד"ר בוסי, שאחראי על החקירה המשפטית. "מה שראיתי היא זירה של כאב לא יתואר, מראות שדמיינתי שניתן לראות רק במלחמה. כולנו בכינו, לפני שאישרנו את פינוי הגופות, וביקשתי שנעמוד דקת דומייה".

"כנראה לא ביצעו את הבדיקות היומיות"

בני משפחת בירן, שנהרגו אמש באסון התרסקות כבל הרכבל באתר הנופש בחלק הצפון מערבי של איטליה, ככל הנראה עלו למעלה כדי להנות מהנוף המרהיב של אזור האגמים. יאיר די קסטרו, בעל סוכנות נסיעות לאיטליה ותושב לשעבר סיפר לבן כספית וינון מגל ב-103FM על האתר התיירותי בו התרחש המקרה המחריד.

"אני מכיר את הרכבל של האסון אתמול", סיפר. "הזדעזעתי כשקראתי ושמעתי על המקרה. בדיוק לפני שנה וחצי אשתי, אני ושני ילדיי הקטנים עם שני הוריה של אשתי עלינו בו. הוא נמצא באגם מאג'ורה שנמצא בחלק הצפון מערבי של איטליה, והוא אחד האגמים היפים ביותר שיש שם. הוא פחות עמוס מאגם גארדה, שנמצא במרכז צפון איטליה. יש במרכז האגם קבוצה של שלושה איים, ויש את הרכבל המדובר שעולים בו עד למעלה והנוף שרואים מלמעלה זה משהו שיש רק בגן עדן".

"מדובר באתר סקי לא כל כך פופולרי", הוסיף. "מה שיפה שם, וזה מה שרוב המשפחות שעולות לשם עושות, הן מגלשות ההרים המדהימות. זו מעין רכבת הרים שאתה שולט בה בעצמך, זו חוויה מטורפת. הנוף שרואים משם - כמו גן עדן".

"אין לי הסבר לזה ללמה הכבל הזה קרס", התייחס די קסטרו לאסון. "באינטואיציה שלי, אחרי שנה שלמה, שנת הקורונה, שהוא לא עבד בה ולא עשה הלוך וחזור, הוא גם לא עבר בדיקות כל בוקר. אני מניח שזה מה שעושים שם כל יום. מתוך 14 הרוגים באסון הזה הייתה המשפחה הישראלית שגרה בפאביה".