ברקע חידוש המגעים לממשלת שינוי, מסרו היום (שני) ראשי המפלגות הודעות לתקשורת בסיום ישיבות הסיעה.

יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, אמר לאחר ישיבת הסיעה כי התחדש המשא ומתן להרכבת ממשלת השינוי, ואמר כי במהלכו דנו בקווי יסוד שיהיו משותפים לכל הסיעות שיצטרפו למאמץ. "אני תומך בכל ליבי במאמץ לנצל כל רגע בזמן שנשאר למנדט של לפיד, כדי להוציא את ההסכמים הקואליציונים ולהרכיב ממשלה. אין פתרון אחר מלבד ממשלה חדשה. אם נגרר לבחירות חמישיות הרי זה טירוף הדעת".

יו"ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי, אמרה בתום הישיבה כי היא פועלת לקידום השיח עם ראשי מפלגות גוש השינוי: "אני ממשיכה לעשות כל מאמץ להקים ממשלת שינוי בכל הרכב שיעלה על הדעת". היא התייחסה לסיום המבצע והבהירה, "אני דורשת מנתניהו שני דברים: לפעול להחזרת השבוויים ולהפסיק לאלתר את הפסקת הדולרים לחמאס. זו האסטרטגיה של נתניהו והוא מסכן את ביטחון ישראל בצורה המפורשת ביותר".

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, אמר לאחר ישיבת הסיעה, כי "מה שאנחנו רואים לנגד עינינו זו התפוררות שלטונית, העסק מתפורר לנגד עינינו. אז אנחנו צריכים לעצור את זה ואנחנו יכולים לעצור את זה. גם בחקיקה פה בכנסת, גם בהקמת ממשלה".

לפיד הוסיף: "בימים הקרובים נעשה הכל כדי להקים ממשלה. כל מי שרוצה לבוא לדבר, דלתי פתוחה. נשב, נדבר, נחשוב יחד איך בונים את הממשלה הטובה ביותר למדינת ישראל ולאזרחי ישראל. הסיכויים לא גבוהים, אבל כל עוד יש סיכוי, ולו הקטן ביותר, אנחנו נהפוך כל אבן כדי להקים ממשלה".

יו''ר יש עתיד יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)
יו''ר יש עתיד יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)


יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, התייחס לאירוע הלינץ' ביפו ואמר: "לא מבין איך גם המשטרה וגם הפרקליטות מתייחסים לנושא הלינץ' ביפו כתקיפה וגניבת פלאפון. רק אתמול המשטרה עצמה הודיעה שהיא אוסרת על כניסת קהל למשחק כדורגל בין מכבי יפו למועדון ספורט טירה כי היא פוחדת ממהומות".

הוא הוסיף כי "לצערי הגענו למצב שיש בו אובדן משילות וריבונות בשלושה מגזרים לפחות - במגזר הבדואי בדרום, במגזר הערבי בגליל ובמגזר החרדי. אנחנו חייבים להחזיר את המשילות ולעשות סדר בבלגן. החוליה החלשה ביותר זה הטיפול המשפטי, אני לא רואה מנוס מהקמה מחדש של בתי משפט צבאיים בלוד, בגליל ובבאר שבע. חייבים להקים יחידות מיוחדות שיטפלו בפשיעה המאורגנת והלאומנית".

אביגדור ליברמן (צילום: מרק ישראל סלם)
אביגדור ליברמן (צילום: מרק ישראל סלם)

יו"ר תקווה חדשה, גדעון סער, התייחס גם הוא בדבריו למצב הביטחוני: "יש היום הרבה מאות אלף יחידות של כלי נשק הבלתי חוקי. נעשה בו שימוש במהומות בלוד, בתל שבע ובעוד מקומות. אם הממשלה אינה עושה דבר משמעותי להחזרת המשילות וביטחון הפנים במדינה, אז לפחות שיתנו לכנסת לחוקק חקיקה בנושא.

עוד אמר: "אתמול הליכוד העביר הודעה עם הקריאה, כנראה כלפינו, להצטרף לממשלת נתניהו. אני אומר שוב בבירור- לא נצטרף לממשלה בראשות נתניהו. המדינה לא זקוקה לעוד שנים של ממשלה כזו". 

כזכור, אתמול הודיעה מפלגת יש עתיד בראשות ח"כ יאיר לפיד כי צוות המו"מ של המפלגה יחדש את הפגישות עם צוותי המפלגות השונות להרכבת ממשלת אחדות ישראלית. בתוך כך, נפגש לפיד עם יו״ר תקווה חדשה, גדעון סער וכן עם ויו"ר מפלגת העבודה ח"כ מרב מיכאלי, בסיום שתי הפגישות סוכם כי צוותי המו''מ של המפלגות ייפגשו בימים הקרובים.

בנוסף, בתום פגישת צוותי המו״מ של מפלגות כחול לבן ויש עתיד שהתקיימה הבוקר חלה התקדמות משמעותית והושגו הסכמות. בהודעה משותפת נמסר כי "הצוותים ימשיכו בשיחות מתוך מטרה משותפת להקמת ממשלת השינוי ומתוך מחויבותם של שר הביטחון בני גנץ ויו״ר יש עתיד יאיר לפיד להשגת המטרה".

עם זאת, הפגישות לא כוללות את מפלגת ימינה. ביש עתיד מסרו כי החליטו לא לחכות לנפתלי בנט ולהתקדם במגעים עם שאר מפלגות הגוש. "לפיד לגמרי הופך כל אבן כדי להקים ממשלה. כיאה למנהיג הגוש", אומרים ביש עתיד.

לצד ההתרחשויות אתמול, בנט שבר את שתיקתו בנושאים פוליטיים כשהתייחס בפוסט בפייסבוק לניסיונות השונים להקמת ממשלה. כזכור, בשבוע שעבר דווח כי בנט הודיע כי הוא נסוג מהסכמתו ללכת ל"ממשלת שינוי", אך הוא לא התייחס לכך בתקשורת או ברשתות החברתיות, בטענה שבזמן לחימה לא נכון להתעסק בפוליטיקה.

בנט קרא בפוסט לשקול הקמת ממשלה תוך "הסרת החרמות" של שני הצדדים. לאחר פרסום הפוסט נמסר מימינה כי "ממשלת שינוי" עדיין לא על הפרק. מיש עתיד נמסר בעקבות הפוסט כי בנט עדיין לא יצר קשר עם יאיר לפיד.

לצד זאת הליכוד פרסם תגובה נרחבת לדבריו של בנט, בה נאמר גם: "ישנם פוליטיקאים שמדברים ימין ועושים שמאל. בעוד הם מפרסמים פוסטים ומאמרים לכאורה 'ימניים' והפוכים מהמציאות, הם ממשיכים לפזול שמאלה".