חודש לאחר אסון הר מירון, בצל הוויכוח בכנסת על סוג ועדת החקירה שתוקם לבחינת הנסיבות לטרגדיה שגבתה את חייהם של 45 בני אדם, מתברר כי עד היום, באופן היסטורי, ועדות החקירה שקמו בעקבות אסונות לאומיים לא היו אפקטיביות מספיק. מבדיקה שערך המרכז להעצמת האזרח, שמנטר את החלטות הממשלה והכנסת, מתגלה כי המלצותיהן של הוועדות לא יושמו במלואן ובעיתוי הנכון על מנת למנוע את האסון הבא.

כך למשל אחרי אסון פסטיבל ערד ב־1995, שבו נמחצו למוות שלושה צעירים, הוקמה ועדת בדיקה של המשטרה שבעקבותיה הוחלט לגבש תקן חדש לארגון מופעים המוניים - אך זה הוצג רק ב־2007. בינתיים, ב־1997 התרחש אסון נוסף, אסון גשר המכביה - שבו נהרגו ארבעה ספורטאים ו־69 נפצעו.

על פי בדיקת המרכז, שתוצאותיו מתפרסמות ב"מעריב" לראשונה, הכנסת הקימה ועדת חקירה פרלמנטרית "לבדיקת לקחי אסון המכביה", אבל זו פרסמה דוח מסכם רק בשנת 2000, שכלל לא עסק בתחום הבנייה ולא המליץ ליישם דוחות עבר בתחום זה. משום כך גם מעולם לא הוגשו המלצות רלוונטיות בתחום הבנייה וקיום האירועים.

הקלטת השיחה הדרמטית למוקד מד"א מזירת האירוע במירון. באדיבות מד"א

דוגמה נוספת התרחשה ב־2018, באסון נחל צפית, שבו נספו עשרה צעירים, חניכי מכינה שיצאו לטיול בדרום. בעקבות האסון, משרד החינוך הקים ועדה שלא גיבשה המלצות, ומועצת המכינות הקימה ועדה שמסקנותיה לא אומצו על ידי הממשלה. השר הממונה על המכינות, צחי הנגבי, הודיע על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית רק בסוף שנת 2020, וזו טרם הגישה המלצותיה.

בעקבות אסון ורסאי ב־2001, שבמהלכו קרסה רצפת האולם בעת חתונה ו־23 בני אדם נהרגו, הוקמה ועדת חקירה ממלכתית - ועדת זיילר לבטיחות מבנים. בעקבות עבודת הוועדה, הופסק השימוש בשיטת "פלקל" בבנייה חדשה והוקם מטה מקצועי הנדסי לטיפול בסוגיית המבנים שנבנו כבר בשיטה הזאת, אולם יחד עם זאת, לא מונה גורם מתכלל ליישום ההמלצות. עד היום למעשה, קיימים בישראל כ־900 מבנים שנבנו בשיטה שכבר הוכחה כמסוכנת.

ב־2014 נכתב בדוח מבקר המדינה כי בעקבות אי־יישום המלצות ועדת זיילר התרחשו אירועים נוספים שחלקם גבו חיי אדם, כמו קריסת גשר התאורה בהר הרצל, פיצוץ הבניין בירושלים באסון מיכלי גז, קריסת מרפסות בניין בחדרה, שקיעת מחלף דרור ועוד.

בשיחה עם "מעריב" הדגישה מיכל ש. צדוק, מנכ״לית המרכז להעצמת האזרח, כי "אסון הר מירון הינו חוליה נוספת בשרשרת אירועים אלו, ומעבר לדיון הציבורי החשוב בנוגע להקמת הוועדה וסוגה, חשוב גם להבטיח שכל ההמלצות שיינתנו יגיעו לידי יישום ויצילו חיים".