בעקבות הנזק הכספי הרב שנגרם לעסקים במבצע "שומר החומות", התאחדות התעשיינים יזמו בוועדת הכספים של הכנסת דיון מיוחד שמתקיים היום (שלישי) ומטרתו הסדרת מנגנון הפיצויים בשל ירידה במחזורי המכירות ופיצוי על שכר העובדים- לרבות קידום של תקנות קבע למתן פיצויים עם פרוץ סבבי הלחימה.

במהלך הדיון אישרה ועדת הכספים כי אזורי התעשייה המרחביים באשקלון יוגדרו כאזור פיתוח א' עד תום שנת 2022. התיקון צפוי להכליל גם את אזור התעשייה הצפוני במפת ההטבות, כפי שדרשה הוועדה מזה תקופה ארוכה, נוסף על אזור התעשייה הדרומי בעיר שכבר נכלל בה. הצעד שמגיע על רקע האיום הביטחוני על העיר, צפוי להגדיל את ההשקעות באזורים אלה ולהביא ליצירת מקומות עבודה חדשים.

במקביל דרשו חברי הוועדה וראש עיריית אשקלון, כי ההקלות יחולו על אזור זה עד לתום שנת 2023, בדומה להארכה שאושרה לגבי כלל החוק. מנגד טענו באוצר כי העלות התקציבית של המהלך לא תוכננה, ונוכח כך ציינה הוועדה כי בכוונתה להעלות תיקון לחוק שיהפוך את החוק להוראת קבע, תוך הכללה קבועה של אזור התעשייה הצפוני אשקלון ואזור חוף אשקלון.

פגיעה בבניין באשקלון (צילום: דוברות כבאות והצלה דרום)

כאמור, מניתוח אגף כלכלה של התאחדות התעשיינים עולה כי הנזק הכלכלי המצטבר לעסקים בעקבות מבצע "שומר החומות" נאמד בכ-1.2 מיליארד שקל. לצאת זאת, מדובר בפעם הראשונה שפיקוד העורף מתיר פעילות בחברות שיש בהן מרחבים מוגנים, גם אם אינן מוגדרות חיוניות ולולא צעד זה, הנזק היה חמור בהרבה. 

אומדן זה מבוסס על נתוני התאחדות התעשיינים ועלות יום עבודה, מהם עולה כי כ-35% מהעובדים במרחב דרום וכ-10% מהעובדים במרחב מרכז נעדרו מעבודתם בשל איום הטילים. אי הגעת העובדים לעבודה, הוביל לירידה משמעותית בתפוקות של החברות התעשייתיות וירידה במכירות ולפגיעה ישירה בהכנסות.

מנהל רשות המיסים, ערן יעקב: "המשמעות של הפיצוי העקיף, משמעותו מבחינתנו הוא פיצוי של עד 40 קילומטר ולמה? צריך לזכור שמ-2006 זה התהליך שנתנו ולא פרצנו אותו, תמיד עלה העניין של בין 40 ל-80 קילומטר, בצוק איתן צריך לזכור שהסבב נמשך הרבה יותר. צריך לזכור שיש לזה עלויות מאוד גדולות.  צריך לזכור שמעל 80 אחוז מהזעקות היו ב-40 קילומטר, מעל 87 אחוז מהזעקות בזמן העבודה היו בתוך ה-40 קילומטר". 

סגן הממונה על התקציבים באוצר, איתי טמקין: "החוסן של העורף קשור גם בגב הכלכלי, אנחנו מתמודדים עם עלויות משרד הביטחון, אובדן הכנסות ממיסים, וגם תשלום פיצויים. צריך לזכור שרשת הקורונה עדין פרוסה עבור החודשים מאי - יוני, יוני באופן חלקי, לכן גם עסקים באזור המרכז שלא חזרו למחזור עסקים מלא לפני המבצע, מקבלים פיצוי. המצב לא מצדיק שינוי של הסטטוס קוו, אם בלבנון השנייה בעצימות גבוה יותר הצלחנו להשאיר את הטווח של 0 עד 40, אני חושב שנכון להשאיר אותו גם במבצע הזה".