מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, נשא הערב (שלישי) הצהרה לתקשורת, בסיום פגישותיו עם בכירים בארץ. הוא התייחס להסכם הגרעין עם איראן ואמר: "לא יודעים אם איראן מוכנה לחזור להסכם". 

בלינקן התייחס לסוגיות נוספות שעלו במהלך ביקורו בארץ, ואמר כי ארצות הברית תומכת בפתרון שתי המדינות, ועמד על כך שיש להעניק לתושבי עזה הזדמנות לשפר את חייהם, וכי על העיר להיבנות מחדש. כמו כן, הבהיר כי ארצות הברית תתנגד לכל צעד שיוביל להסלמה בין ישראל לחמאס. 

מוקדם יותר, אמר בלינקן לראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך פגישתם, כי ממשל ביידן רוצה לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקנית בירושלים שנסגרה על ידי ממשל טראמפ, כך אמרו גורמים ישראלים בכירים לוואלה!. 

בתגובה לאמירתו של בלינקן, נתניהו הציג הסתייגות. על פי גורמים ישראלים בכירים הוא אף אמר כי שהוא מעדיף שגם אם הקונסוליה תיפתח מחדש, היא תמשיך להיות כפופה לשגרירות האמריקאית בירושלים ולא תתפקד כנציגות דיפלומטית נפרדת ועצמאית.

כזכור, בשלושת העשורים האחרונים הייתה הקונסוליה בירושלים הנציגות הדיפלומטית של ארצות הברית לרשות הפלסטינית. פתיחה מחדש של הקונסוליה תהיה צעד משמעותי בחידוש הקשרים בין ארצות הברית לפלסטינים, שהוקפאו בתקופתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. עם זאת, מהלך כזה מצריך קבלת אישור של ישראל. בתוך כך, בכירים אמריקאים ציינו כי התחושה במשרד החוץ היא שבמהלך חלק גדול מהאירועים האחרונים הממשל "טס על עיוור" כיוון שלא הייתה קונסוליה שעוקבת אחרי המתרחש בצד הפלסטיני.

בהמשך, בלינקן אישר את הדברים בשיחה עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, והוסיף כי אמר לעבאס ולנתניהו כי ארה"ב תעביר במהלך 2021 סיוע בסך 75 מיליון דולר לשיקום עזה. 30 מיליון דולר נוספים יעברו לאונר"א, אחרי שהסיוע חודש לפני כחודש.

מוקדם יותר היום, שר הביטחון בני גנץ פגש את בלינקן והציג בפניו את העקרונות שגיבש במערכת הביטחון להשגת שקט ארוך טווח, החזרת הבנים הביתה וחיזוק הרשות הפלסטינית. זאת, תוך פגיעה בכוח הצבאי של ארגוני הטרור בעזה. מטרת ביקורו של בלינקן היא שימור וחיזוק הסכם הפסקת האש בין ישראל לחמאס, וזירוז הסיוע ההומניטרי לעזה. 

על פי הודעת לשכר שר הביטחון, גנץ הודה לבלינקן על הגיבוי האמריקאי לזכותה של ישראל להגן על עצמה מול המתקפות על אוכלוסייה אזרחית, וכן על הגינוי של הממשל האמריקאי כנגד תופעות אנטישמיות וגילויי שנאה כלפי יהודים בארה"ב. עוד דן גנץ עם בלינקן בצורכי הביטחון של ישראל, בשמירה על העליונות הביטחונית שלה באזור, וכן בצורך לפעול בכדי לבלום את ההתקדמות הגרעינית של איראן, במסגרת הדיונים המתקיימים בנושא בימים אלו.

לאייטם המלא באתר וואלה!