האסון הכבד באיטליה: המטוס ועליו ארונות הקבורה של חמשת הישראלים שקיפחו את חייהם באירוע קריסת הרכבל בצפון איטליה, עמית בירן (30), טל פלג בירן (26), בנם בן השנתיים תום בירן, וברברה (72) ויצחק (82) כהן, סבתה וסבה של טל, נחת הערב (רביעי) בישראל. 

כזכור, הרופאים בבית החולים באיטליה עידכנו היום כי החלו להעיר את איתן בירן בן ה-5 שנפצע באסון הרכבל, אך מצבו עדיין קריטי. מנהל בית החולים בטורינו, ג'ובאני לה ואלה, אמר כי התגובות הראשוניות של איתן היו חיוביות אחרי שהחל להתעורר באופן הדרגתי מהתרדמת שבה הוחזק מאז יום ראשון בערב.

"הוא התחיל להשתעל והיו רגעים של נשימה ספונטנית", הוסיף הרופא הבכיר, "אבל אנחנו עדיין זהירים כדי מצבו של הילד קריטי, למרות הסימנים החיוביים".

מטוס אל על שנחת מאיטליה עם גופות ההרוגים (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)
מטוס אל על שנחת מאיטליה עם גופות ההרוגים (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)

שגריר ישראל באיטליה, דרור אידר, התייחס בשיחה עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM מוקדם יותר לאירוע המצער. "אני עכשיו במילאנו, נפרדנו מהארונות בשדה התעופה בטקס סמלי קצר. האסוציאציות שיש לנו כישראלים הן 'הנה מוטלות גופותינו בשורה ארוכה'. חמישה ארונות וביניהם ארון אחד קטן. השגרירות ארגנה את הטקס עד שהמשפחה הגיעה אז העומס רגשי חזק יותר, שעה שלמה להיות מול זה".

"עברנו פה יומיים וחצי מעצבים, מאוד מאוד קשים", הוסיף השגריר. "אתמול נסעתי למוטורונה לראות את המקום שבו זה קרה. יצא לי גם לשוחח עם עדי ראייה, הגיע למקום המפקד העזרה הראשונה של האלפיניסטים. הוא אמר שהם ירדו במורדות ההר ברגל, גובה ההר הוא בערך 1,400 מטרים, וכשהגיעו כ-20 דקות לאחר מכן כבר היו שבעה הליקופטרים באזור. הכל קרה באמת במהירות שיא, הביאו אותו לבית חולים מצוין לילדים והטיפול בו היה נהדר".

אידר הסביר כי התקשורת האיטלקית מתייחסת לאירוע הזה "בחומרה. יש להם אינטרס כלכלי, זה אזור תיירות ואף אחד לא יבוא לשם אם יטייחו דבר כזה. מה גם שמדובר בתאונה חמורה עם 14 הרוגים. גם העובדה שנציגי המדינה היו שם נתנה משקל לחקירה. השאלה היא מה יקרה בבית המשפט, יש להם פה שיטות אחרות קצת מאלו שלנו".

הוא סיים באומרו כי "העזרה והרגישות שהאיטלקים הפגינו לאורך כל הימים האלה הייתה מעל ומעבר. נתתי עשרות ראיונות לתקשורת והם אמרו לי תוך כדי השידור שכל איטליה מתפללת לשלומו של איתן, גם הם התרגשו. היה איזה רגע של נחמה ותקווה, כשדיברתי עם סבתו, ואמרתי לה 'את עוד תהיי בחתונה שלו בעזרת השם ואתם תשמחו איתו ותהיה לכם תקווה ממנו'".

בתוך כך, צוותי החקירה מצאו הבוקר "מזלג" נוסף, שני במספר, בזירת התאונה. אותו "מזלג" לפי מומחים, הוא כלי מסוים אשר מונע מבלמי החירום של המערכת לעבוד.

מספר רב של אנשים ברחבי העולם הביעו צער רב על האסון, בהם גם האפיפיור פרנציסקוס, שאמר כי הוא עוקב אחרי מצב הילד הישראלי ומתפלל לשלומו. "אני שולח את התנחומים הקרובים ביותר מעומק הלב לקרובים. אני מצטער על כל אותם חיים שנגדעו בטרגיות כשהם מתרשמים מנפלאות הבריאה.