מאות בני אדם ליוו היום (חמישי) למנוחות בבית העלמין אלונה את עמית וטל, ובנם הפעוט תום, שנספו באסון הרכבל בצפון איטליה. הלוויה התרחשה פחות מיממה לאחר שבנם הבכור איתן בן החמש, הניצול היחיד מהאסון, פתח את עיניו בפעם הראשונה מאז אשפוזו. 

ד"ר ג'ובאני לה ואלה, מנהל בית החולים בטורינו, עדכן אמש כי איתן פתח את עיניו לאחר שהיה בתרדמת מאז יום ראשון בלילה בשל הניתוחים שעבר, כאשר לצדו היו דודתו איה וצוות של רופאים ופסיכולוגים. "ההתעוררות נמשכת והוא שב מעט להכרה. זה שלב רגיש. העובדה שהצלחנו להעיר אותו היא חיובית", אמר ד"ר לה ואלה.

כאמור, הארונות של הוריו, אחיו וסבו וסבתו - יצחק (איזי) כהן (82) ורעייתו ברברה כהן־קוניסקי (72), סבה וסבתה החורגת של האם טל - נחתו בישראל אתמול בשעות הערב. בני משפחה של הנספים, יחד עם חברים, אנשי הקהילה היהודית במילאנו בראשותו של אלפונזו ששון ונציגים מקומיים, ליוו את הארונות - ארבעה ארונות חומים ואחד לבן עבור תום הקטן - שהוצבו ליד דגלי ישראל ואיטליה. 

לאחר מכן הם הועלו למטוס אל־על, שיצא לדרכו תחת אות הקריאה של הטיסות של אל־על וסאן דור מפריז, וכמחווה - בצירוף שם משפחתו של יצחק (איזי) כהן ז"ל, שהיה סמנכ"ל ומנהל אזורי של אל־על במערב אירופה ומנהל השלוחה בפריז.

איתן בירן שנפצע אנוש באסון הרכבל באיטליה וסבו יצחק כהן שנהרג דקות לפני האסון (צילום: באדיבות וואלה!)
איתן בירן שנפצע אנוש באסון הרכבל באיטליה וסבו יצחק כהן שנהרג דקות לפני האסון (צילום: באדיבות וואלה!)


בתוך כך, חקירת האסון, שבו נספו בסך הכל 14 בני אדם צוברת תאוצה, ואתמול בבוקר בוצעו המעצרים הראשונים. העצורים הם לואיג'י נריני (56), הבעלים של החברה שניהלה את הרכבל שמחבר את העיירה סטרזה עם הר מוטרונה, המנהל העסקי אנריקו פרוצ'יו ואחראי התפעול של האתר גבריאל טדיני.לפי הרשויות, השלושה הודו כי הם אחראים לכשלים שהובילו לתאונה הקטלנית.

אולימפיה בוסי, התובעת של העיירה ורבנייה, עדכנה כי יש "ראיות נסיבתיות חזקות שמצביעות על כך שהשלושה התעסקו עם בלם החירום של הקרון, שהיה אמור לשמור עליו יציב ולמנוע את קריסתו". 

בוסי סיפרה כי על פי החשד, שלושת החשודים ידעו שהבלם אינו תקין אחרי סדרה של בעיות טכניות שהיו לאחרונה, אולם הם החליטו לנטרל את כל המערכת כדי להמשיך את פעילות הרכבל. "זו הייתה החלטה מודעת. הם החליטו לפתור את הבעיה על ידי עקיפתו באמצעות נטרול המערכת של בלם החירום", הוסיפה בוסי.

לוטוננט קולונל אלברטו סיקוניני, מפקד הקרביניירי בוורבנייה, הוסיף: "היו תקלות בקרון, קראו לתחזוקה והם לא פתרו את הבעיה, רק באופן חלקי. כדי להימנע מהפרעות נוספות לשירות, הם החליטו להשאיר את 'המזלג' שמונע מהבלם להיכנס לפעולה". 

מומחים הסבירו כי "המזלג" הוא לוחית מתכת במשקל של חמישה קילוגרמים, שמוכנסת באופן ידני לחלק העליון של הקרון כדי להחזיק את בלמי החירום במצב פתוח בזמן עבודות תחזוקה או כאשר הקרון מועלה לפסגה בסוף היום.