בלעדי: סוגיית שיויון הזכויות ללהט"ב היא מהנפיצות ביותר בפוליטיקה הישראלית אבל דווקא ערב הקמתה האפשרית של ממשלת אחדות אשר עלולה להתפרק על כל סוגייה נפיצה שכזאת אנחנו מפרסמים לראשונה נתונים של סקר נוסף שמוכיח כי הציבור דווקא מאד סובלני כלפי הנושא. 73% מהציבור היהודי הבוגר בישראל בדעה שיש לאפשר לזוגות בני אותו מין נישואין (54%) או רישום זוגיות (19%). כך עולה מהסקר שערך מכון סמית עבור עמותת חדו"ש - לחופש דת ושוויון והבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות לקראת מצעד הגאווה והסובלנות בירושלים שיתקיים ביום חמישי הקרוב.

נוסח שאלת הסקר היה: "האם לדעתך יש לאפשר לזוגות בני אותו מין נישואין או רישום זוגיות בישראל? (רישום זוגיות אינו נישואים אבל מקנה זכויות וחובות דומות לנישואין)". רק 27% ענו שאין לאפשר לזוגות בני אותו המין לזכות בהכרת המדינה לזוגיות שלהם בישראל. בין החילונים 93% תומכים ואף בין הדתיים קיימת תמיכה לא מבוטלת - 39%. גם בין העולים מבריה"מ לשעבר, שהחזיקו בעבר בעמדות שמרניות בנושאי יחסים להט"ביים, קיימת כיום תמיכה של 87%.

מחאת הלהט''בים בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
מחאת הלהט''בים בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

תמיכת הציבור היהודי הבוגר בהכרת המדינה בזוגיות של בני אותו המין ניכרת בקרב מצביעי מפלגות הימין והשמאל כאחד. כך למשל 70% מקרב מצביעי הליכוד, 85% ממצביעי כחול לבן, 65% ממצביעי ימינה, 100% ממצביעי העבודה ו97% ממצביעי תקווה חדשה תומכים בכך.  שאלה נוספת שנשאלה בסקר היתה: "האם לדעתך זוגות בני אותו מין המנהלים חיי משפחה משותפים צריכים לקבל את כל הזכויות שמקבלים זוגות אחרים, כמו למשל הזכות לפונדקאות בישראל במקום הצורך להוציא מאות אלפי דולרים על הבאת ילד לעולם באמצעות פונדקאות בחו"ל?" 74% מהציבור היהודי הבוגר בדעה כי זוגות בני אותו מין צריכים לקבל את כל הזכויות שמקבלים זוגות אחרים. רק 26% טוענים כי הם לא צריכים לקבל אותן. כלומר כמעט 3 מכל 4 מהנשאלים תומכים בכך  שזוגות בני אותו מין יקבלו  את כל הזכויות שמקבלים זוגות אחרים.

הרב עו"ד אורי רגב, מנכ"ל חדו"ש - לחופש דת ושוויון, אומר: "דעת הרוב המכריע בציבור ברורה, והוא תומך בשוויון לקהילת הלהט"ב בכלל, ובנושאי זוגיות ופונדקאות בפרט. חשובה לא פחות היא העובדה כי תמיכה גבוהה זו מאפיינת גם את מצביעי הליכוד, ימינה ותקווה חדשה. כל מי שמבקש להקים ממשלה בישראל המנציחה את הפגיעה בקהילת הלהט"ב אינו מבזה רק את ערכי הדמוקרטיה והשוויון, אלא גם את רצונם של מצביעיו". אלון שחר, מנכ"ל הבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות, מוסיף: "נראה כי מקבלי ההחלטות פועלים באופן שלא משקף את רצון מצביעיהם ופוגעים פגיעה ישירה בקהילת הלהט"ב. אנו מרגישים זאת היטב כאשר מדובר במדיניות, חקיקה ותקציבים". הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של 500 איש מקרב האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל (גילאי 18 ומעלה). טעות הדגימה – 4.5%.