מי הערים הכי "גיי פרינדלי"?: המדד שמתפרסם בפתח חודש הגאווה, בדק בצורה מקיפה את יחסן של ערים ורשויות מקומיות ברחבי הארץ לקהילת הלהט"ב וכיצד תמכו וקידמו את צרכי הקהילה במרחב העירוני בשנה החולפת. השנה נמדדו 47 ערים ורשויות מקומיות שמקדמות עשייה למען להט"ב ומלוות על ידי האגודה על סמך עשרות שאלות בחמש קטגוריות: רווחה, חינוך, תשתיות, נראות ציבורית ותרבות.

מטרת הפרויקט הינה לקדם מרחב בטוח ללהט"ב בכל מקום בישראל. נבדק בין היתר, האם העירייה אישרה רישום זוגיות ללהט"ב והתאימה את הטפסים העירוניים עבור משפחות גאות, האם קיים מענה טיפולי עבור להט"ב והאם עירייה תמכה או סירבה לתמוך באירוע הגאווה.

תל אביב-יפו, גבעתיים, ראשל"צ ורמת גן הן העיריות שקידמו הכי הרבה את צרכי קהילת הלהט"ב בשנה החולפת, כך עולה ממדד הגאווה ברשויות המקומיות של האגודה למען הלהט"ב. עיריות נהריה, יבנה ובית שמש בתחתית הרשימה ועיריית ירושלים במקום הנמוך ביותר בעיר גדולה.

מדד הגאוה ברשויות המקומיות (צילום: דוברות האגודה למען הלהט''ב)
מדד הגאוה ברשויות המקומיות (צילום: דוברות האגודה למען הלהט''ב)

הערים המובילות במדד

מנתוני המדד עולה כי גם השנה עיריית תל אביב יפו נמצאת במקום הראשון ביחס ללהט"ב. העירייה נמצאת במקומות הראשונים בתחומי התשתית, הרווחה והתרבות, מפעילה ומממנת את המרכז הגאה, שמוביל בתמיכתה מאות פעילויות ותחל השנה את פרויקט הבנייה של המרכז הגאה החדש בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים. במקום השני ניצבת עיריית גבעתיים שהיתה העיר הראשונה שהתאימה את טפסי העירייה לזוגות להט"ב, קידמה הכשרות לצוותי העירייה בנושאי להט"ב, יזמה שירות גישור למשפחות להט"ב, קיימה קמפיין התרמה לבית דרור לנוער להט"בי בסיכון באמצעות תנועות הנוער בעיר ועוד.

במקום השלישי ממוקמות עיריות ראשל"צ ורמת גן. עיריית ראשל"צ נמצאת במקומות הראשונים בתחומי הנראות ותחושת הביטחון ובתחום התרבות. בתקופת הקורונה המשיכה העירייה את המענה לקהילה באמצעות אירועי זום, חלוקת ערכות גאווה ופעילות חברתית. בנוסף, העירייה מקדמת מגוון מענים חדשים כגון מכינה קדם צבאית בשיתוף ארגון הנוער הגאה, קבוצת ספורט גאה ועוד. עיריית רמת גן שנמצאת במקומות הראשונים בתחומי החינוך, התרבות ונראות, השיקה השנה קמפיין למיגור הלהט"בופוביה בחוצות העיר, חילקה דגלי גאווה למרפסות עבור אלפי תושבים, תלתה מאות דגלי גאווה ברחבי העיר ודגלים נוספים על כל דגל שהוסר או נתלש. במקום הרביעי ממוקמת עיריית חיפה שעלתה שלושה מקומות בהשוואה לשנה שעברה. העירייה מדורגת במקומות הראשונים בתחומי הרווחה והנראות. במקומות החמישי עד העשירי ממוקמות עיריות כפר סבא, רמת השרון, הוד השרון, באר שבע, הרצליה, ויהוד-מונסון.

מחאת הלהט''בים בתל אביב (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
מחאת הלהט''בים בתל אביב (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

הערים שסוגרות את המדד

עיריית ירושלים ניצבת בדירוג התחתון של הרשימה במקום ה-37 בלבד, המקום הנמוך ביותר לעיר גדולה. העירייה לא מקיימת פעילות מטעמה לציבור הגאה בעיר ואינה מנגישה שירותים בסיסיים קיימים לצרכים הקהילתיים. בנוסף, העירייה לא משתתפת כלל במימון חודש הגאווה והסובלנות בעיר למרות רצח שירה בנקי ז"ל ואינה מתקצבת את הבית הפתוח בירושלים באופן שיווני, חרף פסיקת בג"ץ בעניין. בתחתית המדד במקומות 47-45 ממוקדמות עיריות בית שמש, יבנה ונהריה.

מהפכה מקומית

על פי הנתונים, 11 ערים ורשויות מקומיות אישרו רישום זוגיות לזוגות להט"ב לצורך קבלת זכויות ושירותים מהרשות המקומית וכ-28 רשויות מקומיות התאימו השנה את הטפסים העירוניים למשפחות גאות ו-20 מתוכן התאימו את הטפסים באופן מלא. בכ-21 רשויות מקומיות קיים עו"ס פעיל שאחראי על נושא הלהט"ב ו-17 רשויות ביצעו הכשרה בנושא להט"ב לצוותי הרווחה. ב-31 רשויות מקומיות קיימות קבוצות של ארגון הנוער הגאה איגי במימון מלא של הרשות, בכ-21 רשויות קיים אחראי להט"ב בשירות הפסיכולוגי החינוכי ו-14 רשויות ביצעו הכשרה לצוותים החינוכיים בנוגע לנוער גאה.  ב-11 רשויות מקומיות מונה מחזיק תיק הקהילה הגאה, כולל תקציב ייעודי. 24 רשויות מקומיות לקחו חלק במימון אירוע הגאווה בעיר ושמונה מתוכן מימנו את האירוע באופן מלא.

מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב רן שלהבי, מסר בהמשך לנתוני המדד: "בזמן שממשלת ישראל ממשיכה את האפליה הברורה נגדנו, בשנים האחרות בישראל חלה מהפכה מקומית גאה. נתוני המדד מראים את כוחה הארצי של הקהילה הגאה והמאבק הגאה בכל הארץ. אנחנו רואים ורואות יותר ויותר ראשי עיר, חברי מועצה, פעילים ותושבים ותושבות שמצטרפים למסע שלנו לשיוויון וביטחון עבור כל אחד ואחת. בכל הארץ יש התעוררות של עשרות התארגנויות גאות של פעילים ופעילות מהקהילה הגאה שאנחנו מלווים ושפועלות יום יום ליצירת מרחב בטוח ללהט"ב בכל יישוב ברחבי הארץ. המאבק שלנו לחיים בביטחון ובכבוד ולהיות מי שאנחנו בכל מקום בארץ עוד רחוק מלהסתיים ואנחנו נמשיך להביא את אור הסובלנות והגאווה לכל ישראל".