"מבצע שומר החומות מסתמן כמבצע שבו מרבית הפצועים והנפגעים האזרחיים בישראל הם נפגעי חרדה", אומרים בנט"ל, העמותה לטיפול בנפגעי טראומה על רקע לאומי.

לאורך המבצע ושבוע וחצי לתוך הפסקת האש אנחנו חושפים את נתוני נט"ל, שאנשיה פועלים גם בימים אלה בטיפולים בבתי נפגעי החרדה, התערבויות טלפוניות מיידיות, וסדנאות חירום לארגונים ולצוותי חינוך.

נט"ל מדווחת על כמאה התערבויות חירום לאזרחים, מהן שליש בבתים, כש־25% מחכים לשיבוץ להמשך טיפול בבית מאחר שהם בחרדה מתמשכת. רוב ההתערבויות הן בקריית גת, אשקלון, לכיש, מרחבים ונתיבות.

היחידה הקהילתית מסייעת בסדנאות חירום לעשרות ארגונים ועמותות. עשרות סדנאות חירום כבר החלו השבוע, בהן משתתפים למעלה מאלף ישראלים. בסדנאות נט"ל מסייעת למשתתפים לחזור לשגרה ולעבד את כל מה שעבר עליהם במבצע שומר החומות.

עמותות הסיוע קרסו תחת העומס במתן מענה ראשוני בקווי החירום שתוגברו, וגם בנט"ל חלה עלייה של 1,500% בבקשות לסיוע להתמודדות עם המצב.

אולם נט"ל מבצעת התערבויות ופעולות גם בשטח, וכבר בימים הראשונים למבצע שומר החומות התקבלו עשרות פניות בניידת השטח שלה, בוצעו עשרות התערבויות בבתי תושבים באזור הדרום, והועברו סדנאות חירום אונליין למאות אנשים מארגונים, חברות ועמותות מתחומי החינוך, רווחה ומגזר עסקי שפנו לעמותה להתערבות בהתמודדות עם הלחץ והחרדה.

הילה שבורון, מנהלת תחום קהילה וחוסן ביחידה הקהילתית בנט"ל, מספרת: "אנחנו כבר מגייסים מטפלים להמשיך ולסייע לטיפול בנפגעי חרדה מיישובי הדרום הזקוקים לטיפול בביתם. פעמים רבות אנחנו נתקלים באנשים שהבית הפסיק להיות מקום בטוח וזוהי המטרה העיקרית בטיפול, להחזיר את תחושת הביטחון בבית".

בנוסף, לאחר המהומות בערים המעורבות, נט"ל מתמודדת לראשונה גם עם פניות רבות מארגונים שעובדים בלוד, יפו וחיפה לביצוע התערבויות כדי להחזיר לשגרת עבודה משותפת את צוותי העובדים המעורבים באמצעות מטפלים שהעמותה מגייסת משני המגזרים.

שבורון מסבירה: "עם פרוץ המבצע הבנו כי עלינו לתגבר את הצוותים בשטח מאחר שהמענה שעלינו לספק הוא לא רק בעקבות ירי טילים, אלא בשל חשש של אזרחים משני המגזרים לגבי המשך החיים המשותפים בערים מעורבות. בימים אלה אנחנו נקראים לסייע בערים שונות על מנת להחזיר את הצוותים המעורבים לעבודה משותפת".