כשש שנים לאחר תחילת עבודות "הקו האדום" של הרכבת הקלה, נסעה היום (רביעי) לראשונה רכבת בתוואי העילי ברחוב ז'בוטינסקי בפתח תקווה. הרכבת הקלה יצאה מפורטל שנקר ונסעה באיטיות, תוך עצירה בתחנות, עד לז'בוטינסקי-אורלוב במרכז פתח תקווה.

בימים הקרובים יימשכו נסיעות מבחן במהירות איטית, כאשר עובדי תחזוקה עוקבים מקרוב אחר תפקוד מערכות הבלמים והאיתות. בנוסף, ייבדק תפקוד הרמזורים המותאמים להעניק קדימות לרכבת הקלה.

בחברת נת"ע הגדירו את הנסיעה ההיסטורית כפיילוט בעוד הפתיחה לנוסעים מתוכננת להיות בנובמבר 2022. בתוך כך, ההשקה הרשמית של נסיעות המבחן בתוואי העילי בפתח תקווה, שם הושלמו עבודות חישמול המסילה, מתוכנת בעוד כשבוע.

על פי תכנית העבודה המעודכנת של נת"ע, ברבעון הראשון של 2022 יחלו נסיעת מבחן בתוואי העילי בבת ים וייתכן שגם ביפו ובהמשך הרכבת תנוע גם בתוואי התת קרקעי. 

"הקו האדום" הוא הראשון מבין שלושה קווים של רכבת קלה בגוש דן. אורכו כ-22 ק"מ והתוואי שלו מתחיל מפתח תקווה, מעל הקרקע. מצומת גהה התוואי הופך לתת קרקעי והוא נמשך לאורך ציר ז'בוטינסקי בבני ברק וברמת גן ומשם הוא ממשיך דרך מרכז תל אביב. בשדרות ירושלים ביפו הקו חוזר להיות עילי עד לתחנה הסופית בבת ים.

"הרכבת הקלה היא עובדה מוגמרת ומעתה חלק מהנוף האורבני בגוש דן", ציין מנכ"ל נת"ע, חיים גליק. הוא הוסיף כי "מדובר ברכבת שקטה, בטיחותית ומודרנית שנוסעת מעל ומתחת לאדמה. המציאות עולה על כל התכניות. תושבי גוש דן שעדיין סובלים מהפקקים ומהעבודות, הביטו לפתח תקווה וראו, יש למה לצפות".

בינתיים, עבודות התשתית ל"קו הסגול" ו"הקו הירוק" נכנסות להילוך גבוה והדבר בולט בעבודות בצירי תנועה מרכזיים, בהם רחוב בן יהודה בתל אביב וציר אלוף שדה ברמת גן, כאשר בקרוב יחלו עבודות חפירה לתחנה על חלק מכיכר רבין.