במסגרת "בליינד דיי" - יום המודעות לאנשים עם עיוורון ולקויות ראייה - שחל היום, מספר מנכ"ל ומייסד האגודה ללבקנות בישראל (אלב"י) אלירן גולן ל"מעריב" על הקשיים שמתמודדים איתם הלבקנים: "הלבקנות מוגדרת כנכות תחת ההגדרה של 'לקויות ראייה ומחלות עיניים', אך לצערי החוק לא מעניק התייחסות לכך שאדם לבקן מוגבל בחשיפה שלו לאור".

לדבריו, "בכך נמנעת ממנו האפשרות לעבוד בעבודות מסוימות. במקרה של ילדים, נמנעת מהם האפשרות לשחק בגני משחקים לא מוצלים או במקומות בילוי אחרים שאינם מונגשים עבור לקות הראייה שלהם". 

גולן מוסיף: "בוועדות הרפואיות בביטוח לאומי דורשים מהורים שילדיהם מוגדרים כלבקנים לעמוד בפני וועדות ארוכות, מסורבלות ולעיתים משפילות. עשרות משפחות מדווחות לנו על התנהלות מבזה שכוללת בירוקרטיה אינסופית למיצוי זכויות עבור ילדיהם המוגדרים כלבקנים". 

קהילת הלבקנים בישראל מונה כ־2,000 איש, והשכיחות של לבקנות בישראל עומדת על כ־1:10,000. לבקנות חוצה את כל העדות והגזעים והיא נגרמת בשל מחסור חלקי או מלא של פיגמנט המלנין, הגורם בעיקר לצבע עור בהיר מאוד וכן ללקויות בראייה. 

להורים לילדים לבקנים, כמו בתו של אלירן עצמו (איתה הוא מצולם כאן מתוך התערוכה "משפחה ישראלית רואה 6/6" שתתקיים היום ברחבת הבימה בתל אביב), הוא שולח מסר: "לצד הצורך בהענקת תשומת לב להתמודדות עם לקות הראייה, אנשים עם לבקנות יכולים להשתלב בחברה באופן מלא".

מנכ"ל המרכז לעיוור נתי ביאליסטוק־כהן מוסיף: "המרכז לעיוור בישראל משמש כארגון הגג לאגודת אלב"י. אנו מצטרפים לקריאתו של אלירן לממשלה לפעול להנגשת ההליך הבירוקרטי בוועדות הביטוח הלאומי, ולהכרה בכלל המגבלות והאתגרים שעמם מתמודדים אנשים עם לבקנות בישראל". 

עו"ד גיא אקוקה, הממונה על מיצוי זכויות במרכז לעיוור, מדגיש: "דרושה הכרה של הרשויות בכלל ושל הביטוח הלאומי בפרט לכך שמדובר במגבלה בעלת מאפיינים ייחודיים, כדי לקדם את זכויותיה של קהילה זו".