מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, החליט היום (שני) שלא לאשר את קיום מצעד הדגלים ביום חמישי והמארגנים התבקשו להציע מועד חלופי. לאור החלטתו, חברי כנסת מהימין תקפו את המפכ"ל, רב ניצב קובי שבתאי ואמרו כי מדובר בכניעה ל"טרור ולאיומי חמאס".

התגובות להחלטתו של שבתאי לא איחרו להגיע, כאשר הראשון להגיב היה יו"ר הציונות הדתית, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' שאמר כי ההחלטה היא "כניעה מבישה לטרור ולאיומי החמאס. מפכ"ל המשטרה לא מסוגל להגן על צועדים ברחובות ירושלים עם דגלי ישראל ולא מסוגל להגן על תושבי לוד, רמלה ועכו היהודיים. עכשיו הוא גם הופך את יחיא סינוואר למי שמנהל את ירושלים. זו כניעה מבישה לטרור ולאיומי החמאס. עם ישראל חי וראוי למנהיגות אחרת. חזקה ונחושה יותר. הוא ימשיך לצעוד בגאון ברחובות ירושלים כולה ולהתיישב בכל מקום בה".

בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

סמוטריץ' צייץ הודעה נוספת, בא קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר לביטחון פנים אמיר אוחנה להתערב בהחלטה ולהורות למפכ"ל "לא להיכנע לאיומי החמאס ולא לתת לו לנהל את ירושלים". "זו המשמרת שלכם", כתב יו"ר הציונות הדתית.

השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "עמדתי היתה ונותרה כי אין לשעות לאף איום מאף גורם המאיים על חופש הביטוי, הפולחן או הדת. אני שומע על המורכבויות והקשיים, ועדיין סבור כי יש להעלות את ההחלטה לדרג המדיני בשל חשיבותה. "להיות עם חופשי בארצנו" לא יכולה להשאר שורה מהמנון. שוחחתי עם רה"מ, ובכוונתו לקיים דיון בנושא".

ראש המועצה האזורית גוש עציון, שלמה נאמן, ממארגני האירוע, הגיב לדבריו: "הבנו שמעתה אם רוצים לארגן אירוע עם דגלי ישראל בירושלים העתיקה, נצטרך לתאם לא עם משטרת ישראל אלא מול עזה ומול וושינגטון שהופכים לנגד עינינו לכתובת עבור אזרחי ישראל המבקשים לשמוח ברחובות הבירה. וזאת ימים ספורים אחרי מצעד דגלי הקשת בירושלים ומצעד דגלי פלסטין בתל אביב שעברו ללא מפריע למרות שללא ספק עיצבנו כמה וכמה מאזרחי ישראל. יש כאן החלטה קשה ביותר שמשמעותה לא להתמודד עם האלימות הערבית אלא להיכנע לה. והדבר חמור שבעתיים כאשר מדובר על ירושלים, עיר הבירה של כולנו".

שותפו למפלגה של סמוטריץ', חבר הכנסת איתמר בן גביר הוסיף: "לצערנו המפכ"ל ממשיך את קו הכניעה וההתקפלות לטרור. אני לא מתכוון לוותר וביום חמישי הקרוב אצעד את המסלול המלא ברחבי העיר העתיקה בירושלים. קורא לחברי הכנסת להצטרף אלי ולממש את החסינות שלנו ואת ריבונות מדינת ישראל בירושלים". הראשונה שנענתה לקריאתו של בן גביר הייתה ח"כ מאי גולן מהליכוד, שהודיעה לו כי תצטרף אליו לצעדה.

מי שעוד הגיב להחלטה היה מי שמיועד להיות השר לביטחון פנים ב"ממשלת השינוי", אם תקום, ח"כ עמר בר לב ממפלגת העבודה שצייץ: "החלטה נכונה". גם חברתו למפלגה, חברת הכנסת אבתיסאם מראענה צייצה כי " טוב שבוטל מצעד הדגלים. נמנעה פרובוקציה מיותרת עם סכנה ממשית לחיי אדם".

גם ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק צייץ את תגובתו לביטול מצעד הדגלים ורשם: "הישג מיידי לאזהרתו של ראש השב"כ נדב ארגמן. ולתגובתם המהירה של בני גנץ ושבתאי. הלקח ברור: להגיב מיידית על כל עיוות. ימצאו בעתיד המועד והנתיב למצעד הגיוני של דגלים. השפיות חייבת לחזור לחיינו. והיא תחזור עם סילוקו של הנאשם מבלפור והתבססות ממשלת השינוי והאחדות".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "בהמשך לפרסומים שגויים בנוגע למצעד הדגלים ברצוננו להבהיר כי  אמש בסיום הערכת מצב ובפגישה שנערכה הבוקר, שוחחו נציגי משטרת ישראל עם המארגנים, והודיעו להם כי מועד ומתווה הצעדה יתואמו בין הגורמים. ולאחר שאלו יסוכמו בין הצדדים, משטרת ישראל תעביר את המלצתה לדרג המדיני בהתאם.  כפי שהובהר כבר אמש, במתווה הנוכחי ובתאריך שהוצג, האירוע אינו מאושר. במידה ויוחלט על ידי המארגנים לשנות את המתווה ו/או מועד הצעדה, הנושא ייבחן כמקובל".

מנכ״ל הציונות הדתית, יהודה ולד, ממארגני מצעד הדגלים, אמר: "קיבלנו הודעה מהמשטרה על ביטול צעדת הדגלים. ‏מתברר שממבצע שומר החומות מי שיצא מורתע זו מדינת ישראל שנכנעת לאיומי המחבלים ולא מאפשרת צעדה של דגלי ישראל בבירת מדינת ישראל. אנחנו לא נכנע ונמשיך לפעול לחיזוק ריבונותה ומשילותה של מדינת ישראל בכל מרחבי ארצנו ובכל רחובות ירושלים".

מתן פלג, יו"ר תנועת "אם תרצו" מסר: "צר לנו על החלטת המשטרה שלא מאפשרת צעדה עם דגלי ישראל בבירת המדינה. זו טעות חמורה מצד המשטרה אשר פוגעת בדמוקרטיה ונכנעת לטרור. מדינת ישראל חייבת לעצור את הדעיכה המסוכנת שהיא חווה בכל החזיתות. צה"ל מצמצם אימוני ניווטים בנגב, ביפו אסור לחיילים להסתובב במדים, לתושבים יהודים בערים מעורבות קוראים מתנחלים ובבירת ישראל ארגוני טרור לא מרשים לצועדים להניף דגלי ישראל. אם לא נתעורר ומהר, לילדינו לא תהיה מדינה."

בתוך כך, בדומה לאיום ששיחרר אמש ארגון הפת"ח גם ד"ר חליל אלח'אייה, סגנו של מזכיר הלשכה המדינית של חמאס, יחיא סנוואר, איים על ההשלכות שבקיום מצעד הדגלים. "האויב מנסה לייצר עובדות חדשות בשטח, בעזרת ההכרזה על מצעד הדגלים ובהחרפת המצב בשייח' ג'ראח", מסר אלח'אייה. "אנו מזהירים את הכיבוש ואת כל העולם מהתקרבות של מצעד הדגלים לאל-אקצה". עוד אמר איש החמאס: "אנו מקווים שהמסר שלנו ברור, כדי שביום חמישי לא נחזור ל-11 במאי". כוונתו של סגנו של סנוואר היא כאמור ליום בו החל מבצע "שומר החומות".