בשיא עונת הדבש והאבקת הגידולים החקלאיים נגנבו והושחתו השבוע כוורות וחלות דבש רבות בגליל. כך דיווחו מגדלי הדבורים ומועצת הדבש.

הדבוראית הוותיקה נגה ראובן (69) מהיישוב מנות, שבדומה לדבוראים נוספים ברחבי הארץ מתמודדת זה שנים עם פשיעה חקלאית בכוורות, הייתה עסוקה לאחרונה בהקמת מכוורת ומפעל דבש חדש, לאחר שהמכוורת פרחי הגליל שהקימה לפני כ־35 שנה נשרפה כליל לפני כשמונה חודשים.

בתוך כל זה היא התבשרה השבוע כי משטח שלם של כוורות שהונחו במטעי הקיווי, סמוך לנחל כישור בגליל המערבי, הושחתו ונהרסו. "ההשחתה נעשתה ככל הנראה על ידי דריסה של כלי רכב", מספרת ראובן. "המראה שבר את לבי פעם נוספת. מדובר בכוורות שהיו גדושות דבש, שאותן הייתי אמורה לרדות. וחשוב מכך, הכוורות שימשו להפריית הפרי. לצד זה, מדובר באובדן הכנסה של עשרות אלפי שקלים".

בתוך כך, רכז שטח של "השומר החדש", שביצע סיור כחלק ממיזם משותף עם מועצת הדבש למיגור הפשיעה החקלאית, מצא בסמוך ליישוב כורזים שק מלא בחלות דבש ומשטחי כוורות הרוסות, מושלכים בצד הדרך - כ־30 מטר מנקודת הצבת כוורות של הדבוראי חגי שיצר ממעלה גמלא ברמת הגולן. ההערכות הן שככל הנראה מדובר בניסיון גניבה שלא צלח והחשוד השליך את השלל כאשר הופתע בשטח.

מנתוני מועצת הדבש עולה כי בעת האחרונה נרשמה עלייה באירועי גניבות כוורות ברחבי הארץ. כיום פועלים בישראל כ־510 דבוראים המטפלים בכ־120 אלף כוורות, מתוכן מוצבות כ־80 אלף באזורי גידול חקלאיים ומשמשות להאבקה.

"תופעת הגניבות בענף הדבש היא רחבה וקשה מאוד", אומר מנכ"ל המועצה אופיר רייר. "אני קורא לממשלה שתקום להגן על החקלאות ולהקצות סכומי כסף למלחמה בפשיעה החקלאית".