"על הממשלה החדשה לקדם תוכנית חירום לאומית להתמודדות עם משבר האקלים ואיומו על עתיד התוצרת החקלאית בישראל" – כך דורשים חברי פורום מגדלי הפירות בישראל, המדווחים ומתריעים על ירידה חדה ביבולים השנה.

לטענת מגדלי הפירות, המשבר בענף נובע מחורף חם יחסית, כמות משקעים ממוצעת, מעט מאוד ימי גשם וחוסר במנות קור, שהן הכרחיות לצמיחת יבול בעצי פרי נשירים. כל אלה הביאו לירידה של 40%־50% בכמות היבול של פירות הקיץ שסק, משמש, אפרסק ונקטרינה, וכן באחד הפירות האהובים ביותר על הישראלים – הדובדבן, אשר העונה יבולו צנח ועמד על כ־1,000 טון בלבד, לעומת כ־2,500 טון אשתקד.

ענת זיסוביץ, מדריכה מחוזית בתחום המטעים בשה"מ (שירות ההדרכה והמקצוע) גליל־גולן, התריעה כי היבולים בעצי הפרי נפגעו בשל "השפעה הרסנית של החורף החם". שמוליק תורג'מן, מנכ"ל קנ"ט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, מסר כי בגלל החורף החם יחסית והמחסור במנות קור הקרן תפצה את מגדלי הפירות בשל חוסר יבול בסכום של כ־65 מיליון שקל.

מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות ירון בלחסן ציין כי החקלאי אינו קובע את המחיר הסופי לצרכן אלא רשתות השיווק, והוסיף: "החקלאים הם הראשונים להיפגע מאירועי מזג אוויר קיצון ונמצאים בתחתית שרשרת הרווח של הפרי שגידלו".

מנכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום (אבו) וילן סיכם: "המחסור בפירות הקיץ הוא נקודתי וכולו תוצאה של כוח עליון. המדינה צריכה לעשות כל מאמץ כדי לסייע לחקלאים על מנת שנוכל לפתוח את העונה הבאה בצורה טובה יותר".