כוננות שיא בירושלים: מצעד הדגלים נערך היום (שלישי) ברחובות ירושלים במתווה שאושר על ידי הדרג המדיני והביטחוני והצועדים הגיעו לרחבת הכותל ללא אירועים חריגים. במהלך המצעד, כוחות המשטרה עצרו 17 חשודים ברחובות הסמוכים למסלול המצעד בשל הפרת סדר של עשרות מפגינים שחלקם יידו אבנים ותקפו שוטרים. במהלך הפרות הסדר, נפצעו שני שוטרים שפונו לטיפול רפואי.

לקראת המצעד, כוחות גדולים של המשטרה ומג"ב נפרסו ברחבי הבירה, ותנועת המטוסים הנוחתים בנתב"ג הוסטה. זאת, ברקע האיומים מצד חמאס, שקרא לקיים יום זעם בשטחים ואיים כי קיום המצעד עלול להיות "חומר הנפץ שיגרום למערכה חדשה".

בתוך כך, מוקדם יותר היום נרשם אירוע חריג בו שוטר הותקף על ידי מוסלמי בשער שכם. כוח המשטרה שנמצא במקום הצליח להשתלט על החשוד ולעצור אותו והוא נלקח לחקירה.

המפכ"ל שהה בשעות האחרונות בחפ"ק המשטרתי הקידמי שהוקם בסמוך לשער שכם ועמד מקרוב אחר פעילות אלפי השוטרים והלוחמים במחוז ירושלים בפיקודו של ניצב דורון תורג'מן. מוקדם יותר הערב המפכ"ל קיבל בחפ"ק את פניו של השר לביטחון הפנים עמר בר לב, ששמע על הפעילות המבצעית המאומצת של משטרת ישראל ברחבי הארץ בדגש על אבטחת הצעדה ושמירה על מרקם חיים תקין ברחבי העיר ירושלים. 

השר לביטחון הפנים בר-לב סיכם את המבצע: ״אני מודה לכם על הביצוע המוצלח. פעלתם בצורה נבונה, מתחשבת, בתוך מערכת אילוצים מורכבת ותמונת מציאות משתנה. התכנית המבצעית שהוצגה לי אמש הוכיחה עצמה והביאה לסיום מוצלח של האירוע. תודה לכלל הכוחות והמפקדים בשטח״. 

המפכ"ל, רנ"צ יעקב שבתאי: "סיימנו הערב לאחר הכנות רבות, אירוע מורכב בו לקחו חלק אלפי שוטרים ולוחמי מג"ב. ההיערכות הארצית אשר במרכזה מחוז ירושלים של משטרת ישראל, אפשרה את קיום האירוע ואת חופש הביטוי כפי שהגדרנו, תוך מתן מענה מבצעי חזק, התקפי ומהיר לכל אירוע שהתפתח. משטרת ישראל מתמודדת עם אתגרים רבים כשמטרת העל היא שמירה על חיי אדם, החוק והסדר. אנו נמשיך להיות ערוכים גם בשעות הקרובות בכוחות מתוגברים בירושלים ובמוקדים נוספים ברחבי הארץ בכדי לוודא שהסדר נשמר".

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר מסר בתגובה לדברי המשטרה: "כשהמשטרה רוצה להפגין משילות היא יכולה. הוכח שכל תרחישי האימה מפני אינתיפדת  החמאס וההסלמה במשך השבוע, התבדו וכשהמשטרה רוצה להפגין משילות אין לה בעיה. חבל שהמצעד לא נערך כמתוכנן בשבוע שעבר".

מצעד הדגלים בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)
מצעד הדגלים בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)

איתמר בן גביר במצעד הדגלים (צילום: מרק ישראל סלם)
איתמר בן גביר במצעד הדגלים (צילום: מרק ישראל סלם)

כאמור, בניסיון למנוע את המצעד, חמאס העבירו מסר מאיים לישראל ואמרו כי הדבר עלול להיות "חומר הנפץ שיגרום למערכה חדשה". בעיתון הלבנוני "אל־אחבאר" דווח כי ארגון הטרור העביר מסר למצרים כי אם התוואי לא ישונה הדבר יוביל ל"תגובה כמו בפעם הקודמת".

במקביל, חמאס ופת"ח קראו לקיים היום יום זעם ביהודה ושומרון, עזה ומזרח ירושלים. כמו כן, דווח כי יחידת בלוני התבערה בעזה תשוב לפעילות, ומאז הבוקר פרצו ברחבי העוטף 20 שריפות שנגרמו מבלוני תבערה.

שר הביטחון בני גנץ קיים הערכת מצב לקראת המצעד בה הוצגה תמונת המודיעין, ההיערכות בכלל הגזרות ואבטחת המצעד. במהלך הדיון גנץ עמד על הצורך למנוע חיכוך ולשמור על ביטחון כלל האזרחים, יהודים וערבים, והנחה על העברת מסרים ברוח זו לכלל הגורמים הרלוונטיים.

הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי הודיע כי "אנחנו מתכוננים גם לשומר חומות 2 אם נידרש לכך, מה שהיה לא מה שיהיה". לאור האיומים, בצה"ל נערכו להסלמה במידה ותתרחש בכל הקשור לתוכניות ומוכנות כוחות. בשלב זה, ההכנות מתבטאות רק בהקשר של מערך כיפת ברזל ותגבורו, כמו גם חיזוק הקשב המודיעיני, ולא בפריסת כוחות נוספים.

מצעד הדגלים בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)
מצעד הדגלים בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)

גם מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי ערך הערכת מצב על התוכנית המבצעית המורכבת, שמתייחסת הן להשלכות קיומו של המצעד בעיר ירושלים ובסביבת שער שכם בפרט והן על הערים המעורבות בכלל. המפכ"ל אף ערך פגישה ארוכה עם השר הנכנס לביטחון הפנים, עמר בר לב, ושטח בפניו את הפרטים, תוך שהוא מדגיש כי המשטרה ערוכה ומסוגלת להכיל את האירוע. 

נציין כי עוד קודם לפגישה הבהיר השר לביטחון הפנים כי הוא לא ממהר לאסור את קיומו של המצעד, ומבחינתו הוא יתקיים אלא אם יציגו בפניו חששות לפגיעה בביטחון הציבור ושלומו. "זו זכות לקיים מצעד שכזה, ולכן כל עוד לא תהיה בעיה, אין מניעה לקיומו מבחינתי. התרשמתי כי המשטרה ערוכה היטב וכי נעשה מאמץ גדול לשמירה על מרקם החיים העדין וביטחון הציבור", אמר.

במסגרת השיחה הבהיר המפכ"ל כי במהלך המצעד מחוז ירושלים יפרוס 2,000 שוטרים, לוחמי מג"ב ולוחמי יחידות מיוחדות, חלקם סמויים ומרביתם גלויים, שילוו את המצעד לכל אורך המסלול, תוך שימת דגש על שער שכם והכותל המערבי. עוד הבהיר רנ"צ שבתאי כי לנוכח ההערכה שבמצעד ישתתפו כ־5,000 צועדים, בכוונת המשטרה להגביל את כמות הנכנסים לשער שכם, וכמובן את פרק הזמן שיינתן לשהות במקום.

מפכ"ל המשטרה ציין כי שער שכם אינו יכול להכיל בנסיבות האמורות כניסה בו זמנית של 5,000 איש, ולכן המשטרה תגביר את נוכחותה במקום על מנת למנוע חיכוכים מיותרים וליצור חיץ בין כל המגזרים. 

המשטרה ערוכה ותהיה פרוסה גם בערים מעורבות, שם פרצו במסגרת חגיגות יום ירושלים המהומות שהבעירו את המדינה במשך שבועיים ברציפות. "אנחנו נהיה שם ונגיב במלוא העוצמה", אומר גורם במשטרה. "מדובר בתוכנית מוקפדת, שמתייחסת להשלכות של האירוע הזה".

מפת מצעד הדגלים בירושלים (צילום: משטרת ישראל)
מפת מצעד הדגלים בירושלים (צילום: משטרת ישראל)

מסלול הצעדה:
המשטרה סגרה לתנועה את הרחובות הבאים: הנביאים, דבורה הנביאה, הלני המלכה, סולטאן סולימאן ושבטי ישראל. הרחובות נסגרו לשני הכיוונים.

מהשעה 17:00, נסגרו הרחובות הבאים: חיים בר לב לשני הכיוונים (פרט לתחבורה ציבורית) , כיכר צה"ל, מנהרת צה"ל לשני הכיוונים, דרך חברון ממרים החשמונאית לשני הכיוונים, עליאש לשני הכיוונים (פרט לתחבורה ציבורית).

במשטרה הדגישו כי "הצירים יפתחו בהתאם להתקדמות הצועדים, על מנת לאפשר מרקם חיים ככל שניתן. חל איסור על הטסת רחפנים \כלי טייס מכל סוג. תחבורה ציבורית תתנהל בצירים חלופיים. למידע נוסף יש לפנות למוקד אגד 2800*".

כמו כן, במשטרה קראו לציבור להתאזר בסבלנות ולהישמע להוראות השוטרים בשטח, להשתמש בדרכים חלופיות ובתחבורה הציבורית. לרשות הציבור ניתן לפנות אל מוקד 110 של משטרת ישראל לקבל המידע אודות האירועים.

מצעד הדגלים בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)
מצעד הדגלים בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)

חברי המפלגות הערביות התנגדו למצעד בתקיפות. יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה וח"כ אחמד טיבי הגיעו למקום הצעדה במחאה על קיומה, כאשר טיבי טען כי מבחינתו אין הבדל בין נתניהו לבנט, שחולקים את אותה מדיניות ימנית. גם יו"ר רע"מ מנסור עבאס התנגד למצעד ומסר:

"מצעד הדגלים בירושלים היום הוא התגרות משולחת רסן, עיקרו צעקות שנאה והסתה לאלימות, וניסיון להבעיר את האזור למטרות פוליטיות. השר לביטחון פנים והמשטרה היו צריכים לבטל אותו. אני קורא לכל הצדדים לא להיגרר להסלמה ולשמור על איפוק מירבי".

לדבריו, אין ספק שמטרת יוזמי המצעד לאתגר את הממשלה החדשה ולהתיש אותה בסדרת אירועים נפיצים בתקופה הקרובה, ולהחזיר אותנו אחורה להסלמה מיותרת שתסכן חיי אדם כפי שחווינו בחודש האחרון. 

הוא הוסיף כי "הרשימה הערבית המאוחדת קוראת להשקיע מאמצים מדיניים כדי להגיע להסדר מדיני בין שני העמים הישראלי והפלסטיני، שמגשים את החזון אליו אנו שואפים: השגת שלום, ביטחון הדדי, שותפות וסובלנות בין שני העמים. זהו החזון היחיד שיכול לשים קץ לסכסוך עקוב מדם".

אחמד טיבי במחאה על מצעד הדגלים בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר מסר בתגובה לדבריו של עבאס: "זה הפרצוף של ממשלת בנט, הבסיס של הקואליציה שלהם מתנגד למצעד הדגלים בירושלים וקורא לה פרובוקציה. במקום שנפתלי בנט יצעד איתנו, הוא צועד ביחד עם ממשלת שמאל קיצונית. אנחנו לא נתקפל בירושלים בירת העם היהודי".

ח"כ שלמה קרעי, שהגיע למצעד, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "‏אם להסתובב בעיר הבירה שלנו עם דגל ישראל זו התגרות משולחת רסן, אז אני קורא לכם להצטרף יחד איתי למצעד ולהכניס אצבע בעין לחמאס ולתומכי הטרור כולם".

יו"ר תנועת אם תרצו מתן פלג, אשר תנועתו היא אחת ממארגני ריקוד הדגלים, אמר לקראת האירוע: "ירושלים מעולם לא הייתה חופשית ובטוחה יותר לכלל העדות והדתות מאשר בזמן הריבונות הישראלית. אסור לנו לקפל את הדגלים ולוותר על הנכסים ההיסטוריים הללו בגלל ארגוני טרור ושאר מבקשי רעה. מדובר באירוע ערכי, חינוכי, לאומי וציוני מהמעלה הראשונה. אנו קוראים לכלל הציבור להגיע ולצעוד איתנו עם דגלי ישראל בבירת המדינה".

איתמר בן גביר במצעד הדגלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
איתמר בן גביר במצעד הדגלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)