בימים אלה הולכות ונשלמות ההכנות האחרונות במתחם קריית החסד של עמותת "יד עזר לחבר" בשכונת הדר בחיפה. הבית חם של ניצולי השואה שהוא גם היחיד מסוגו בארץ, הפך עם השנים למודל לחיקוי בארץ ובעולם. 

הבית החם החדש של ניצולי השואה נמצא בקרן הרחובות עמק זיתים ובן שמן וישרת ניצולי שואה קשישים שעברו את גיל 80. בבניין החדש הותקנו כל האביזרים הנדרשים לטובת רווחתם של ניצולי השואה, בין היתר תיבנה בבניין גם מעלית מיוחדת, מרפאה שתאויש 24 שעות ביממה, ברופאים ואחיות מהארץ ומחו"ל בסיועה של ה"שגרירות הנוצרית הבינלאומית". 

מייסד ומנכ"ל עמותת "יד עזר לחבר", שמעון סבג, אמר: "אני נרגש ושמח לבשר כי כבר בימים הקרובים יכנסו ראשוני הדיירים אל הבית החם החדש של ניצולי השואה. אני חושב שהקמת הבית החם החדש היא עליית מדרגה בכל פעילותה הנתינה החברתית והמבורכת שלנו קרוב לשלושה עשורים. המקום החדש ייתן מענה לניצולי השואה ברמה גבוהה מאד ויחד עם זאת ייהפך גם לפנינה שתסייע לניצולי השואה, שלצערי הרב לא נעשים יותר צעירים וגם לא יותר בריאים".

מטבח דירה ב''בית החם'' (צילום: ג'ו לוציאנו, באדיבות עמותת ''יד עזר לחבר'')
מטבח דירה ב''בית החם'' (צילום: ג'ו לוציאנו, באדיבות עמותת ''יד עזר לחבר'')

עוד הוסיף סבג: "אני רואה בהקמת הבית החם הנוסף לצד עשרות מבנים ובתים שעומדים לרשות ניצולי השואה שלנו הישג שיסייע לנו ללוות את ניצולי השואה כל עוד ניתן לעשות זאת. חרטתי על דגלה של העמותה לפני יותר משלושה עשורים ונדרתי נדר שלא אשקוט ולא אחדל, אלווה את ניצולי השואה היקרים ללבי עד סוף הדרך. בואו לא נשכח את האנשים היקרים האלה שהגיעו למדינת ישראל לאחר תלאות וייסורים קשים ואף על פי כן, הקימו מדינה לתפארת, אנו חייבים להם זאת. ניצולי השואה הם הגיבורים האמיתיים שלנו ובזכותם אנו כאן היום, ניצולי השואה הם האור המאיר את האנושות כשהעולם חשוך".

חדר בדירה ב''בית החם'' (צילום: ג'ו לוציאנו, באדיבות עמותת ''יד עזר לחבר'')
חדר בדירה ב''בית החם'' (צילום: ג'ו לוציאנו, באדיבות עמותת ''יד עזר לחבר'')

הקמת המבנה החדש הושלמה הודות לכספי תרומות בלבד. במבנה יוכלו להתגורר 15 ניצולי שואה כשבכל חדר איבזור של כל מכשירי החשמל והציוד הנדרש לו זקוק הקשיש. "לצערנו המצב הכלכלי קשה מנשוא וגורם רק לכך שכל יום ויום שעובר הזמן שלנו אוזל" אמר סבג. "דיירי ה'בית החם' החדש והמאובזר ישוכנו בחדרים נעימים, מרווחים ונינוחים ויהיו תחת השגחה רפואית מתמדת. כיום, ניצולי שואה רבים הם עריריים ועצם ידיעתם כי הם תחת השגחה רפואית צמודה, מקלה מאוד על חייהם".