1927-2021: צבי טל, שופט בית המשפט העליון בדימוס, הלך הבוקר (שלישי) לעולמו בגיל 94. טל היה אחד מהפוסקים החשובים במשפט הישראלי, והיה בין היתר השופט שעמד בראשות ועדת טל שקבעה את חוק הפטור מגיוס לתלמידי ישיבות, כשהוועדה והחוק שהמליצה עליו נקראו על שמו. הלווייתו של השופט בדימוס טל תצא היום בשעה 18:00 מבית ההספד קהילת ירושלים בגבעת שאול.

טל נולד בפולין בשנת 1927 כצבי אלימלך טייטלבוים. עלה לארץ כשהיה בן שמונה עם משפחתו, ולימים שירת בהגנה ובצה"ל. טל למד משפטים באוניברסיטה העברית, ולאחר סיום לימודיו החל לעסוק במקצוע. בסוף שנות ה-70 התמנה לשופט מחוזי, ובתפקיד זה אף שפט ופסק את דינו של ג'ון איוון דמיאניוק, שהורשע בפשע נגד האנושות ובעשיית דבריו של המשטר הנאצי.

משפטו של ג'ון דמיאניוק (צילום: יעקב סער, לע''מ)
משפטו של ג'ון דמיאניוק (צילום: יעקב סער, לע''מ)

החוק שנקרא על שמו, שנועד להאריך את תקופת הפטור לבני ישיבות שמצהירים ש"תורתם אמנותם" ואינם מתגייסים לצה"ל, עורר הדים בחקיקתו וגם שנים לאחר מכן, כשהובן בציבור שהנוער החרדי משתמש בחוק הזה כמעין פירצה להימנעות משירות. שינוי החוק נבחן במשך שנים.

טל היה נשוי לחנה, בתו של דב נתן ברינקר, ולזוג נולדו שישה ילדים. את בנם משה הם שכלו כשנהרג באחד הקרבות במלחמת יום הכיפורים ב-25 באוקטובר 1973.

שר המשפטים גדעון סער ספד לו הבוקר בחשבון הטוויטר שלו: "הצטערתי מאוד לשמוע על פטירתו של שופט בית-המשפט העליון בדימוס צבי טל. עלה לארץ מפולין וזכה לשרת בהגנה ובצה״ל. שכל את בנו, משה, במלחמת יום הכיפורים. ישב בדין במשפטים החשובים ביותר ונותר תמיד עניו ובעל מצפן יהודי, ציוני ומשפטי. תנחומיי למשפחתו".

יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' ספד לשופט טל ואמר: "השופט טל, איש אשר רוח בו. אוהב התורה, העם והארץ. תלמיד חכם, מבניה היפים של הציונות הדתית, הטביע חותם עמוק בדברי ימיו של המשפט הישראלי. שמרן, שופט צדק. תנחומים מעומק הלב למשפחתו, למכריו ולמוקיריו הרבים".

גם חבר הכנסת משה ארבל (ש"ס) ספד לטל: "כואב הבוקר את לכתו בשיבה טובה של השופט ר׳ צבי אלימלך טל ז"ל. הוא היווה דוגמה ומופת לאהבת התורה. זכה להרבות תורה בישראל עם פעולותיו הרבות המקדשות את מעלתם של מעתיקי השמועה, לומדי התורה".