חודש וחצי לאחר נפילת הרקטה בחצר הבניין ברחוב הרצל 74 בפתח תקווה, הדיירים שפונו נאלצים להתמודד מול בירוקרטיה בלתי מובנת ויש להם בטן מלאה על הגופים הממשלתיים והעירוניים. חלקם פונו לדירות חלופיות בשכירות, אחרים עברו להתגורר עם קרובים. אולם ישנו זוג אחד לפחות שאין ביכולתו לשכור דירה חלופית ולהמתין לכספי המדינה, והם מעבירים את הימים בלינה ברכבם הפרטי.

הדיירים, שנפגשו בשבוע שעבר עם נציגי מס רכוש, לא מוכנים לקבל את הצעת חברת עמיגור, חברה ממשלתית שמס רכוש חבר אליה לצורך הטיפול במפגעים ובנזקים שנגרמו לבניין. “לא ניתן לאף גורם לסכן את חיינו יותר”, אומרים אשר סרור, שדירתה של אמו ג’וליה ספגה ישירות את הפגיעה. מוטי גולן, שמתגורר בבניין עם רעייתו אמר: “אנחנו רוצים ביטחון וערבויות". 

עוד הוסיפו הדיירים כי "יש פה שקיעה של תקרות ורצפות, יש פה הרס של קירות, יש חוות דעת שצריך לבצע חיזוק של כל העמודים ההיקפיים בבניין ובעיקר בצד העורפי, שספג את הפגיעה באופן ישיר. הקומות הראשונה והשנייה בלתי יציבות בעליל, ישנה שקיעה של הרצפה. למה משחקים בחיים שלנו? שישקיעו את המיליונים הנדרשים בפרויקט פינוי־בינוי ויהרסו את המבנה, או שיבצעו את החיזוק של המבנה כפי הנדרש”.

הדיירים המשיכו וסיפרו על התחושות הקשות: “אנחנו חשים שאנו לבד וחסרי אונים. מתישים אותנו כבר חודש וחצי. אנחנו לא מאמינים לגחמות של חברת עמיגור, שרוצה להסתפק בחיזוק שני עמודים. אנחנו רוצים לחיות בביטחון”. 

ראש עיריית פתח תקווה רמי גרינברג אמר כי “היינו בקשר הדוק עם התושבים וסייענו בכל דרך גם בפינוים לבית הספר, מלוניות וכל מה שהיה ניתן. דאגנו להגעת מס רכוש ובמשך שבוע ימים לא זזנו מהמקום כדי להעניק כל פתרון ולסייע. מרבית התושבים בסביבה שהדירות שלהם ניזוקו כבר חזרו לבתיהם.

עוד הוסיף גרינברג כי "לגבי הבניין בהרצל 74 שספג פגיעה ישירה, מס רכוש הוא שקובע. לדיירים הייתה מחשבה לבצע פינוי־בינוי, אבל מי שאחראי על הנושא זה רק מס רכוש. לפני שבועיים נפגשנו שוב עם הדיירים, ואני נכון לסייע ככל שיש בסמכותי או ביכולתה של העירייה. אני לא מאמין שיש פער שלא ניתן לגישור, אלא חוסר שביעות רצון מהעלויות שהמדינה נוקבת בהן.

גרינברג אמר בנוסף כי "אנחנו בקשר רציף עם הדיירים ונבחן שוב את הנושא מול מס רכוש. הדיירים צריכים להתקדם מול מס רכוש, לשפץ את הדירות, ואם בעתיד הם ירצו לפנות לפרויקט של פינוי־בינוי זה הליך לא פשוט וארוך והם רשאים לעשות זאת בהמשך. אולם קודם עליהם לחזור לבתיהם”.

מרשות המסים נמסר בתגובה: “קרן הפיצויים ברשות המסים מממנת את דמי השכירות של הדיור החלופי לדיירי הבניין בהרצל 74 בפתח תקווה. ככל שידוע לכם אחרת, אנחנו נשמח לקבל את פרטי הדייר, לבדוק ולסייע במידת הצורך. באשר לבדיקה שמבקשים הדיירים, אנחנו ממתינים כעת לחוות דעתו של מהנדס מטעם קרן הפיצויים שיקבע את הצורך בבדיקה".