בתחילת החודש הורה משרד החקלאות לעצור את משלוחי העגלים והטלאים החיים מפורטוגל המיועדים לשחיטה ולמאכל בישראל "משום שלא עמדו בדרישות הווטרינריות". מדובר בצעד, שלו היה נמשך, היה צפוי להעלות זמנית את מחירי הבשר וליצור מחסור זמני בשוק.

סיבת הפסקת המשלוחים ומשכה מעולם לא נמסרו לציבור. תחקיר של ארגון "ישראל נגד משלוחים חיים" שמתפרסם לראשונה ב"מעריב" מעלה כי הפסקת המשלוחים הייתה מצג שווא - לאחר 11 יום עדכן משרד החקלאות כי הקפאת היבוא הופסקה, אך בפועל, שבע אוניות שיצאו לפורטוגל לאחר הכרזת ההקפאה כדי להמשיך בהעמסת בעלי החיים המתינו שלושה ימים בלבד בטרם המשיכו לדרכן על פי התכנון המקורי.

פעילי "ישראל נגד משלוחים חיים" תיעדו גם את הסיבה האמיתית להודעה - מחלת עיניים דלקתית קשה במספר גדול של עגלים, תוך עבירה חמורה על חוק צער בעלי חיים, שעל אכיפתו אמון המשרד.

בתחילת החודש תועדו משאיות רבות שקלטו למעלה מ־17 אלף עגלים וטלאים מאוניות שהגיעו מפורטוגל, בהם רבים במצב עיוורון מדלקת הלחמית, הנחשבת לאחת האיומות בענף הצאן והבקר.

לדברי ד"ר עדן פוגל, "המחלה מתפשטת במהירות בעדרים המוחזקים בתנאי צפיפות, וגורמת לכאבי תופת המביאים את בעלי החיים להפסיק לאכול ולשתות, ולמותם". טיפול אנטיביוטי נגד המחלה יהפוך את בעל החיים ללא ראוי למאכל. בכיר במשרד החקלאות מודה כי הופעת כמות כה גדולה של בעלי חיים עם המחלה הייתה ככל הנראה הסיבה להפסקה הזמנית במשלוחים.

מהתיעודים שהגיעו לידי "מעריב" ניתן לראות בבירור לאורך כל החודש בעלי חיים במצב ירוד ביותר, מלאים בהפרשות, צואה ומחלות עיניים קשות.

ירון לפידות, מייסד "ישראל נגד משלוחים חיים", אומר ל"מעריב": "פרקטיקת המשלוחים החיים כמעט הכפילה עצמה השנה. אנו רואים במפורש כי משרד החקלאות איבד כל שליטה על בריאות הציבור, בריאות בעלי החיים ורווחתם, ועל כף המאזניים גובר הכסף. אנו קוראים לשר החקלאות עודד פורר להפסיק את המשלוחים ולאכוף את החוק".

ממשרד החקלאות נמסר: "צר לנו כי הארגון טורח להשמיץ עובדי מקצוע שעושים את עבודתם נאמנה ומטיל דופי בשירותים הווטרינריים. כל העגלים והטלאים הועברו להסגר וניתן להם טיפול רפואי עד שמצבם השתפר והובהר שאינם מסכנים את בריאות הציבור. היבוא הוקפא בעקבות ניגוד לתנאים בתעודת הבריאות. לאחר שפורטוגל העבירה הצעות לפעולות מתקנות, אושר חידוש היבוא תוך יישום הפעולות".