נתונים מיוחדים נחשפים: כשנשאל את הישראלי הממוצע היכן לדעתו מזמינים הכי הרבה חבילות מחו"ל דרך האינטרנט, ראשו ינדוד ככל הנראה לערים הגדולות, וינחש תל אביב, ירושלים או חיפה. הניחושים האלה, אפוא, לא נכונים כלל, לפי נתונים שמפרסם היום (שני) דואר ישראל.

על פי הנתונים שנמסרו, מגפת הקורונה השפיעה באופן חסר תקדים על כמות ההזמנות, כשלעומת השנה הקודמת, נרשמה עלייה של 32% בהזמנות מחו"ל בחצי הראשון של השנה. במספרים, מדובר על 25.2 מיליון חבילות, לעומת 19.1 מיליון חבילות בתקופה המקבילה (ינואר-יוני) בשנת 2019.

ואיפה אספו הכי הרבה חבילות ביחס לאוכלוסייה? תתפלאו אולי לשמוע שקריית אתא הצפונית רושמת ממוצע של 5.7 חבילות לתושב בחציון הראשון של השנה, ובסך הכל 340 אלף חבילות. לצורך השוואה, בשנה שעברה היא כלל לא דורגה ברשימת 20 הערים המובילות. אחריה, עם מספרים דומים מאוד, היא עפולה.

הפריפריה מובילה

רק במקום החמישי ברשימה מופיעה תל אביב, עם ממוצע של 4.1 חבילות לתושב בתחילת 2021, אך עם מספר גדול הרבה יותר של חבילות שנמסרו, שעומד על 1.9 מיליון. אחריה פתח תקווה, ראשון לציון וירושלים עם קצת מעל למיליון חבילות בכל אחת.

מרכז הסחר הבינלאומי של דואר ישראל (צילום: דוברות דואר ישראל)
מרכז הסחר הבינלאומי של דואר ישראל (צילום: דוברות דואר ישראל)

הרפורמה שהונהגה לפני כמה שנים, המאפשרת איסוף של חבילות דואר דרך חנויות, תחנות דלק וקיוסקים, במקום המתנה ארוכה בסניפי הדואר, אפשרה לכמה מהעסקים הקטנים לפרוח ולשבור שיאי חלוקה. תופתעו לגלות שהעסק המוביל בחלוקת חבילות השנה הוא BuyBay בקרית ים, עם 145.7 אלף מסירות. אחריו בפער משמעותי מופיעה החנות "קשקושים" בראשון לציון עם 121.5 אלף מסירות. העסק התל אביב היחיד ברשימת 20 העסקים המובילים במסירות, הוא המכולת של אריק, במקום האחרון ברשימה עם 58.2 אלף חבילות שנמסרו.

הקורונה בהחלט השפיעה על כמות החבילות שהגיעו לארץ, כשבחודש מרץ השנה, בשלהי הסגר השלישי, נרשמו סה"כ 5.26 מיליון חבילות שהוזמנו, לעומת 2.77 מיליון חבילות במרץ 2020 (קצת לפני הסגר הראשון).

וכמה כל זה שוקל?

נתון נוסף שפרסם דואר ישראל היום נוגע לכובד של כמות החבילות העצומה שחולקה לאזרחי ישראל. על פי הנתונים, חלה עליה של 55% לעומת שנה שעברה במשקל החבילות, כשדואר ישראל שילח והעביר מעל 9,000 טון של טובין מחו"ל.

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל (צילום: שחר פליישמן)
מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל (צילום: שחר פליישמן)

מנכ"ל דואר ישראל, דני גולדשטיין, אמר על הנתונים המעודדים: "מצב הרוח הלאומי בא לידי ביטוי בהזמנת חבילות מחו"ל, כאשר בתחילת  הקורונה בשנה שעברה הציבור ישב בבית בחוסר ודאות, ולכן חלה ירידה משמעותית בהזמנת חבילות. לאחר שהציבור הבין שייקח זמן עד שהקורונה תסתיים ושחנויות  הרחוב והקניונים עדיין סגורים, הוא חזר להזמין מחו"ל ואנו שמחים שדואר ישראל הוא שחקן כה משמעותי בשרשרת הלוגיסטית, ובהורדת יוקר המחיה. לאחר שנת קורונה, אנו רואים התאוששות משמעותית בסחר המקוון עם עליה של עשרות אחוזים במספר הפריטים שהוזמנו מחו"ל".