בקריאות "יחי נשיא המדינה, יחי, יחי, יחי" של חברי הכנסת ובתרועת שופרות הושבע היום (רביעי) יצחק הרצוג לנשיא ה־11 של מדינת ישראל. הנשיא הנבחר נכנס לתפקידו ונשבע אמונים בטקס שנערך בכנסת, במהלכו נשא את הנאום הראשון המסורתי, נאום של "ריפוי ואיחוי" שהתמקד בשסע החברתי ובנושאים הבוערים ביותר שפקדו את החברה הישראלית בעת האחרונה. 

עם סיום אירועי ההשבעה בכנסת יצאו הנשיא ורעייתו ממשכן הכנסת לעבר משכן הנשיא, כשהם צועדים על שטיח אדום, אשר משני צדיו מסדר משמר הכנסת. הנשיא היוצא ריבלין קיבל את פניהם במשכן בטקס חגיגי שהתקיים לראשונה, בסיומו עזב נשיא המדינה העשירי את בית הנשיא בפעם האחרונה.

ריבלין בירך את הרצוג ואמר: "דווקא בתקופה הזו, בה נדמה כאילו הכל פוליטי, הכל הפך להיות פוליטי והממלכתיות יצאה מהאופנה, אין משימה דחופה יותר מאשר לאחוז באותם סמלים, הסכמות ורגעים שמצויים בלב הישראליות. אלה, שבזכותם עולה בידינו לספר את הסיפור שלנו. אין לי שמץ של ספק שאתה אדוני הנשיא האיש הנכון במקום ובזמן הנכון". 

הרצוג הודה לריבלין ואמר: "הבית הזה הוא מיוחד. נס הנשיא הוא לא חפץ, מוסד הנשיאות הוא מקום שבו אתה מביא לעם שני דברים - אתה מביא לעם גיבוי וחיזוק, ומביא לו טפיחה על השכם, שני דברים שונים, ברגעי שמחה ומצוקה. זה מוסד מאוד לא פורמלי אבל הוא טמוע עמוק בלבבות האומה, ואני רואה זאת כשליחותי להושיט יד לכל קבוצות החברה הישראלית, להמשיך, מכובדי הנשיא, הרבה מהפעולות המבורכות שלך, להמשיך את מורשת הענקים שעליהם נברא המוסד הנפלא הזה".

בוז'י הרצוג מגיע לטקס קבלת הפנים ברקע קולות המפגינים (צילום: ערוץ הכנסת)

הנשיא הנכנס אמר בפתח דבריו בנאומו בכנסת: "אזרחיות ואזרחים מגיל גן ועד גבורות, הביעו באופן חד וברור את הציפייה המרכזית שלהם – ממני, מכולנו – להוריד את הטון, להנמיך את הלהבות, להרגיע. לכם אני מבקש לומר: אתן ואתם השליחות שלי. עם התקוות והחלומות שלכם, אצא למלא את המשימה בכל בוקר, להיות נשיא של כולם".

נשיא של כולם. בימים כתיקונם, זו משימה הנשמעת כמעט כנאיבית. אך הימים האלה, לצערי, אינם ימים כתיקונם. אלה הם ימים בהם הממלכתיות ניגפת בפני הקיטוב. ימים בהם האתוס המלכד והערכים המשותפים שבריריים יותר מתמיד. המחיר הכבד מכולם הוא הכרסום בחוסן הלאומי שלנו. שליחותי, משימת כהונתי, היא לעשות הכל כדי לבנות את התקווה מחדש". 

הרמת כוסית לכבוד הנשיא הרצוג (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
הרמת כוסית לכבוד הנשיא הרצוג (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

יו"ר הכנסת מיקי לוי אמר: "במדינה למודת מלחמות, משברים ושסעים, מדינה שיש בה מגוון תרבותי, דתי ועדתי כשלנו - מוסד הנשיאות הוא צורך הכרחי. זה הקול המאחד והממלכתי שגורם לכל האזרחים להרגיש חלק".

הוא הוסיף: "מכובדי הנשיא הנבחר, אתה נכנס לתפקידך בתקופה קשה שבה החברה הישראלית מפוצלת ומפולגת מאי פעם. זהו איום קיומי של ממש על מדינת ישראל. אני תקווה כי דווקא בכוח אישיותך ובנועם הליכותך, במתינותך ובשיח המכבד שאתה ידוע בו, תצליח להוביל לשיח חדש ואחר בחברה הישראלית. שיח ענייני שמבוסס על עובדות והשקפת עולם, אבל כזה שמנוהל מתוך כבוד הדדי".

אחרי יו"ר הכנסת, עלה הנשיא היוצא רובי ריבלין לשאת דברי פרידה: "בתום שבע שנים, אני יכול לומר לכם נבחרי הציבור ומשרתיו, בוודאות: יש חברה ישראלית אחת, ורובה ככולה רוצה ומחויבת להפוך את חזון השותפות בתוכנו - למציאות. בעת הזאת, יותר מתמיד, ממלכתיות ישראלית היא שותפות ישראלית. והשותפות הזאת היא עמוד השדרה שלנו. החוסן החברתי, הכלכלי והערכי שלנו".

ריבלין הוסיף: "רק היכולת להמציא את עצמנו מחדש ולעשות את זה ביחד- היא שתשמור עלינו. היכולת להפוך אתגרים להזדמנויות היא - היתרון האיכותי של מדינת ישראל. מדינת ישראל- היהודית והדמוקרטית, הדמוקרטית והיהודית, היא עדיין ותמיד תהיה מדינה בצמיחה. יוזמת – או לא קיימת".

טקס קבלת הפנים לנשיא הרצוג (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
טקס קבלת הפנים לנשיא הרצוג (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

הנשיא הנבחר הגיע לרחבת הכנסת סמוך לשעה 16:00, מלווה בשיירת אופנועים ופרשים, והתקבל בידי משמר הכבוד של הכנסת וצה"ל, כאשר 45 נגני תזמורת צה"ל ינגנו את "התקווה", ובמקביל קולות המפגינים של "קריים מיניסטר" נשמעו ברחבת הטקס. 

הפמליות התקדמו על השטיח האדום דרך משמר כבוד של משמר הכנסת, ולאחר מכן משני צדי השטיח האדום נופפו בדגלים והריעו קבוצות בני נוער, אשר בחר הרצוג לשתף באירועי ההשבעה: חברי פרויקט "פותחים עתיד" של הסוכנות היהודית, שמטרתו לסייע לילדים בפיתוח דימוי עצמי חיובי להגיע להישגים בלימודים ולנהל חיים עצמאיים כבוגרים, וכן ילדות וילדים שעלו זה לא מכבר לישראל מכל רחבי תבל. 

משמרי הכבוד של משמר הכנסת ושל צה"ל דיגלו את נשקם ותרועות חצוצרה נשמעו, ובתום התרועות 45 נגני תזמורת צה"ל ניגנו את ההמנון הלאומי "התקווה". הנשיא הנבחר יצחק הרצוג, בליווי יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי, סקר את משמר הכבוד, כאשר ברקע מנגנת תזמורת צה"ל, ובסיום הסקירה הושמעו שלוש תרועות כבוד לנשיא הנבחר. טקס קבלת הפנים נחתם בהנחת זרים לרגלי הגלעד לזכר מערכות ישראל.

הרמת כוסית לכבוד הנשיא הרצוג (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
הרמת כוסית לכבוד הנשיא הרצוג (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

בוז'י הרצוג ונפתלי בנט (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
בוז'י הרצוג ונפתלי בנט (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

מעמד ההשבעה בכנסת נחתם בטרקלין שאגאל, שם נערך טקס הרמת כוסית, במהלכו שר הזמר קובי אפללו את השירים "תפילה" ו"מכתב לאחי". במהלך הטקס, יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי העניק לנשיא הנבחר יצחק הרצוג את מדליית "המלך דוד" ובירך אותו. 

הנשיא יצחק הרצוג הודה ליו"ר הכנסת: "בשמי ובשם מיכל אני מבקש להודות מעומק ליבי ליו"ר הכנסת ולרעייתו נורית על קבלת הפנים הנפלאה; לעובדי ולעובדות הכנסת שהפיקו פה אירוע מכובד, ממלכתי וראוי. הכנסת הזו היא הלב הפועם של העם היהודי במדינתו ובכל רחבי תבל. תחי מדינת ישראל! תחי כנסת ישראל!".

הרצוג, לוי (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
הרצוג, לוי (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

לוי, הרצוג (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
לוי, הרצוג (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בהשבעה ובטקסים בכנסת יהיו נוכחים ילדיהם של יצחק ומיכל הרצוג - נועם, מתן ורועי, שני אחיו - יואל ומיכאל, אחותו רונית ובני משפחה נוספים. את שמלתה של מיכל הרצוג בטקס ההשבעה, בהשראת צבעי דגל ישראל, עיצבה המעצבת הישראלית טובל'ה חסין. הרצוג מתכננת במהלך כהונת בעלה לבחור בבגדים של מעצבים ישראלים.

בקהל המוזמנים תשב אלמנתו של טייס חיל האוויר תת אלוף ארלוזור (זוריק) לב ז"ל, שנהרג במלחמת יום הכיפורים ומקום קבורתו בסיני לא נודע. זוריק לב נחשב לנעדר צה"ל הבכיר ביותר במלחמות ישראל. מיכל היא בת דודה קרובה של משפחת לב מצד אביה.

בתום הטקס בכנסת יגיעו הנשיא הרצוג ורעייתו למשכן הנשיא, שם יערך לראשונה טקס חילופי נשיאים עם הנשיא היוצא ריבלין.

הנשיא הרצוג ורעייתו מתכננים להיכנס באופן מעשי לבית הנשיא רק לאחר צום ט' באב. במהלך העת הזו תעבור הדירה במשכן שיפוצים, לרבות צביעת קירות ותיקונים חיוניים בתשתיות מתבלות, שהמתינו זמן רב לביצוע לאחר פינוי הדירה.