עבור סוכני הנסיעות קיץ 2021 הוא עצוב במיוחד: אלפים מהם נפלו בין כיסאות הבירוקרטיה, בלי עבודה ופרנסה, ובזמן ששר התיירות יואל רזבוזוב מנהל קמפיין להוזלת מחירי החופשות בישראל וראש הממשלה נפתלי בנט קורא לישראלים להימנע מטיסות לחו"ל - מחפשים סוכני הנסיעות, בעונת השיא, את הדרך לשרוד.

עם תום תקופת החל"ת וההחלטה של שר האוצר אביגדור ליברמן לא להמשיך ולתמוך בענפים שעדיין לא חזרו לפעילות מלאה, מוצאים עצמם אלפי בעלי סוכנויות נסיעות, נותני שירותי תיירות ומדריכים בחו"ל חסרי פרנסה וללא עזרה מהמדינה. מנתוני פורום העצמאים בהסתדרות עולה כי יותר מ־1,500 עצמאים ובעלי עסקים ויותר מ־4,000 שכירים בענף נשכחו מאחור.

לדברי רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות: "עולם התיירות מתחלק לבעלי המלונות והרשתות הגדולות, ולסוכני הנסיעות, העצמאים הקטנים שמתפרנסים מהתחום. התעלמות המדינה מבעיית סוכני הנסיעות והשלכתם אל מתחת לגלגלי הרכבת אינה מקובלת. אנו דורשים מהממשלה למצוא פתרון הולם לאלפי עובדים שנותרו ללא מענה אף שעדיין לא התאוששו מתלאות שנת הקורונה. הממשלה חייבת לדאוג לסקטור העצמאים, גם אם זה יעלה לה כסף. כל מרכיבי הממשלה החדשה הבטיחו לקדם את זכויות העצמאים, דמי אבטלה ורשת ביטחון סוציאלית. הבטיחו - אז שיקיימו".

טלי לאופר, מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות, מספרת: "משאירים אותנו פצועים בשטח. אני קוראת לשר האוצר ולאנשי משרדו לא להפקיר אותנו. בשבוע האחרון, מאז שראש הממשלה הצהיר כי רצוי להימנע מטיסות, החלו אלפי עובדים לקבל מכתבי פיטורים. מצד אחד, המדינה, מסיבותיה ושיקוליה, פוגעת בחופש העיסוק שלנו וביכולת הענף להשתקם, ומצד שני, היא מפקירה אותנו לגורלנו, חרף הבטחות שקיבלנו מכל קצוות הקשת הפוליטית. אם המדינה לא תתעשת ותכריז על סיוע מיידי, היא פשוט קוברת אותנו".

בדיון בוועדת הכספים בכנסת הציג השבוע משרד האוצר את מתווה הסיוע המתגבש לענף, אך מדיון זה נפקד מקומם של סוכני הנסיעות.

לאופר אמרה בדיון לח"כים: "מה שהאוצר עושה בתוכנית שלו זה להפקיר ענף שלם. התפקיד של האוצר זה להגיד לכם למה לא לתת, התפקיד שלכם כנציגי ציבור זה לקיים הבטחות שניתנו לענף הזה במשך שנה שלמה. שלא ישאירו אותנו מאחור. המדינה לוקחת מאיתנו את היכולת להתפרנס, מסיבותיה שלה. זה בסדר, אבל שתמשיך לתמוך. כולכם הייתם באוהל המחאה שלנו לפני שנה והבטחתם שלא תפקירו אותנו. אנחנו מבקשים תמיכה לחודשים ספורים, עד שנצא מהמשבר. מדובר בפרומיל מהסכומים שחולקו לסקטורים האחרים. אם ראש הממשלה היה קורא לא להיכנס למסעדות, הוא היה דואג להן לפיצוי. הוא לא היה זורק אותן לרחוב".

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) אמר: "המתווה שהציגה הממשלה נותן מענה הן לענף המלונאות והן לענף התיירות הנכנסת, ומציע פתרון גם למורי הדרך. ענף התעופה גם הוא נמצא במצוקה, ובימים הקרובים אקיים פגישת עבודה עם הגורמים הרלוונטיים בניסיון למצוא פתרון גם למצוקה הזאת. ועדת הכספים תמשיך לעקוב אחרי מצב המשק ותטה אוזן קשבת לכל הענפים שיימצאו במצוקה".