איתי פנקס, אחד מהעותרים לבג"ץ בנושא הליך הפונדקאות בישראל, שוחח היום (ראשון) עם ענת דוידוב ב"איפה הכסף" ב-103FM, בעקבות החלטת בג"ץ כי זוגות בני אותו מין יוכלו תוך חצי שני להביא ילד בהליך פונדקאות בישראל, וכך גם אבות יחידניים. "המאבק הזה הוא לא המאבק היחיד שנותר לקהילת הלהט"ב, והוא גם לא בהכרח הכי חשוב. אנחנו מצפים מהממשלה והכנסת להתקדם. יש הרבה לתקן, אבל אפשר לחייך היום", אמר פנקס.

עוד הוסיף חבר מועצת עיריית ת"א כי "המאבק על הפונדקאות חשוב מאוד לאנשים שזאת האפשרות היחידה שלהם להיות הורים, אבל יש לנו מאבקים מאוד חשובים של קהילת הלהט"ב שקושרים גם לטרנסים וטרנסיות, ליחס שהם מקבלים ומקבלות במערכת הבריאות, ליכולת התעסוקתית ולביטחון האישי שלהם ושלהן. נוסף על כך, ישנן זוגות רבים של אמהות שלא מכירים בהורות שלהן, טיפולי המרה הם עדיין דבר חוקי לגמרי במדינת ישראל, ויש עוד המון דברים".

איתי ויואב פנקס ארד, העותרים לבג''ץ פונדקאות (צילום: איתן אלחדז/TPS)
איתי ויואב פנקס ארד, העותרים לבג''ץ פונדקאות (צילום: איתן אלחדז/TPS)

פנקס התייחס להבדלים הכלכליים בין ביצוע הליך פונדקאות בישראל לעומת התהליך המקביל מחוץ למדינה: "הנושא הכלכלי משמעותי. רוב האנשים בישראל לא יכולים להוציא 700-600 אלף שקלים בשביל להביא ילד או ילדה לעולם, ובמיוחד אם רוצים יותר מילד אחד. גם 160 אלף שקלים, העלות הממוצעת של הליך פונדקאות בישראל, זה לא סכום מובן מאליו – אבל זה קצת יותר נגיש".

המגישה שאלה את פנקס אם פסיקת בג"ץ תוביל למחסור בכמות הנשים במדינה שיוכלו לסייע לכלל הזוגות בהליך הפונדקאות. על כך הוא השיב כי "ברור שמספר הנשים הפונדקאיות הוא מוגבל, יש כמות מסוימת של נשים שיסכימו לסייע לזוגות, בין אם הם להט"בים ובין אם הם סטרייטים. אבל ככה שוויון עובד – הוא נמדד בזה שאין מישהו שהוא יותר חשוב וקודם בתור. לזוגות שמורכבים מגבר ואישה בהחלט מגיעה ההזדמנות לשירותי פונדקאות, אבל גם לנו. זה פשוט. זאת המהות של פסיקת בג"ץ".

לדבריו, מספר הנשים המוכנות לסייע לזוגות סטרייטים בתהליך הפונדקאות עלה בעקבות המאבק: "התור שהיה בישראל לעזרה של פונדקאיות הלך והתקצר לאורך השנים, וזה בזכות העלאת מודעות. אין לי ספק שגם הכניסה של זוגות הומואים ושל אבות יחידניים רק תביא עוד נשים לסייע בהליכים כאלה".

"אני סומך יותר על הרשויות בארץ ועל החוק הישראלי, שישמרו על הפונדקאיות, מאשר במקומות אחרים בעולם. בנוסף, אני הייתי יותר שקט גם לגבי הבריאות של הפונדקאית ולגבי יכולתה לקבל החלטות באופן עצמאי", סיכם פנקס.