חושש משינוי מגמה? סערת החרם של יצרנית הגלידה בן אנד ג'ריס, שהודיעה אמש כי תפסיק למכור את מוצריה בשטחים הפלסטיניים הכבושים, מייצרת אפקט שלילי גם על ההסברה הישראלית. על כך שוחח הבוקר (שלישי) מי שהיה מנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגיים ודובר צה"ל לשעבר, רונן מנליס, עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM: "יש פה מאבק ארוך שנים שתנועת הבי.די.אס וארגונים אחרים פלסטיניים שפועלים בארה"ב, באירופה ובמקומות אחרים - בלספר את הנרטיב שלהם, שבבסיסו אולי יש אידיאולוגיה שהם מאמינים בה, אבל היא מוקפת בהרבה פייק".

"זה ביטוי אחד של הבעיה הגדולה של ישראל בנושא הנרטיב הישראלי, והאופן בו היא מספרת אותו בעולם", המשיך מנליס. "יש מאבק על הלגיטימציה של מדינת ישראל. לאורך השנים המדינה בוחרת להתלונן ופחות לעשות".

מנליס התייחס לתנועת החרם על ישראל, הבי.די.אס: "היא תנועה שמנסה מאוד, עם הצלחות מעטות, חלקן בזכות פעילות ישראלית וחלקן כי אנשים מבינים שיש הבדל בין הסיפור האמיתי לסיפור שהם מנסים לספר - אבל אי אפשר להתעלם ממנה. הבי.די.אס זה מותג, אבל רעיון הלגיטימציה של ישראל הוא אתגר שחורג מכך, הוא אתגר שהמדינה חייבת להתעורר ולהתעסק בו יום יום שעה שעה".

על כך שהממשלה דנה אמש בסגירת המשרד בו שימש מנכ"ל אמר: "אני תומך בסגירת המשרד, והמלצתי על תוכנית לסגירתו, אבל עצם הטמעתו במשרד החוץ היא עניין טכני, השאלה היא המהות. עוסקים בנושא מספר משרדי ממשלה, ונכון שמדינת ישראל תסתכל על זה כבעיה אחת ולא תחלק את זה בין משרדי ממשלה".

"צריך להגיד מילה על בן אנד ג'ריס, יש פה אירוע חריג גם במאבק של הבי.די.אס, ואני מקווה שהוא לא שינוי מגמה. יש חברה כלכלית שמצהירה שהיא מפסיקה למכור ביו"ש על רקע פוליטי, אורנג' ואר בי אנד בי טענו לפחות למראית שמע ועין שהשיקולים כלכליים. פה לא מסתירים את הטענה שמדובר בשיקול פוליטי. יש פה החלטה, בד"כ היינו רגילים לחרם על מוצרים שמיוצרים ביו"ש, פה זה לא הסיפור, פה אומרים 'לא מוכרים לכם'".

כשנשאל האם ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד יכולים היו לפעול נגד חברת האם שמשווקת את הגלידה, יונילוור, ולהודיע על פעולה משמעותית נגדה כמדינה, השיב מנליס: "חד משמעית, יכולים וראינו את זה בעבר. אורנג' ואר בי אנד בי חזרו בהם. הסיפור הוא לוודא שזה לא סחף וקריאת השכמה באשר למצב שלנו ביהדות ארה"ב, אנשים שאמורים להיות התומכים שלנו אמור לעורר את מדינת ישראל, לעשות משהו אחר באשר ללגיטימציה של מדינת ישראל".