חסימות הכבישים של מחאת הנכים, בהובלת הארגון "הנכים הופכים לפנתרים", חזרו היום (ראשון) זאת בעקבות מבוי סתום במשא ומתן המתמשך בין ראשי המאבק לאגף התקציבים במשרד האוצר.

תחילה, חסמו המפגינים את כביש איילון במחלף ארלוזרוב. בהודעה לתקשורת, מסרו מובילי המחאה כי הם "מבטיחים היום עוד הפתעות עד לקבלת כל הדרישות שהועברו לאוצר, רווחה וללשכת ראש הממשלה. כל עוד לא יתקבלו הדרישות, נמשיך להפגין בכל הכח ובשלב הבא נהיה נוכחים לעליית מדרגה נוספת".

נאור לביא, דובר קבוצות מאבק הנכים, התייחס הבוקר ב-103FM לחידוש המחאה: "אני לא אומר איפה יהיו חסימות כיוון שתמיד המשטרה רודפת אחרינו אבל כל מדינת ישראל תהיה פקוקה מכיוון שממשלת ישראל והאוצר מנסים לגרור כספים לכיסו, לעקוץ אותנו, פנינו לממשלה, לשר האוצר, לראש הממשלה ומתעלמים מאיתנו. יש חוק והם צריכים לבצע את החוק".

מחאת הנכים - חסימת כביש איילון  (צילום: אבשלום ששוני)
מחאת הנכים - חסימת כביש איילון (צילום: אבשלום ששוני)

אחד הכישלונות הגדולים ביותר של הממשלה החדשה הוא חוסר יכולתה להבטיח בתקציב המדינה המתגבש את המשך יישום חוק העלאת קצבת הנכות מפברואר 2018 כלשונו. נכים ללא כושר עבודה אמורים לקבל ארבע פעימות של קצבת קיום, שתגיע בדרגה המקסימלית שלה ל־3700 שקל בחודש - סכום שגם בעת חקיקת החוק האוצר הביא להקטנתו בכ־500 שקל לעומת סיכומים מקוריים שהיו לנכים עם נציגי הממשלה דאז.

בעוד שתי הפעימות הראשונות בוצעו זה מכבר, האוצר מערים כעת קשיים על המשך יישום החוק, ואף ששר הרווחה מאיר כהן התחייב פומבית מספר פעמים להמשיך את יישום החוק כלשונו, הרי שבמשרד האוצר אין בינתיים נכונות להתחייב ללוחות זמנים וסכומים כפי שהחוק מחייב. הנכים דורשים משר האוצר אביגדור ליברמן להתערב בסוגיה זו.

אלכס פרידמן, מראשי מאבק הנכים ויו"ר הארגון "נכה לא חצי בן אדם", שהיה מועמד ישראל ביתנו בראשות ליברמן לכנסת במהלך מערכות הבחירות האחרונות, פנה בקריאה פומבית ליו"ר מפלגתו: "כמעט שנתיים הלכנו יד ביד מתוך מחויבות לציבור האנשים עם מוגבלות בישראל. נתת לי את מילתך ליישם את החוק במלואו ולהעלות את קצבת הנכות לגובה שכר המינימום, לצד העלאת תקרת ההשתכרות המותרת לנכה עובד ללא פגיעה בקצבתו - לגובה שכר המינימום גם כן. עכשיו אתה שר האוצר. אנשי משרדך נפגשים עמנו באופן שוטף, אבל התרגילים שעושה עכשיו אגף התקציבים מעוררים מחדש את המחאה. אני קורא לך להודיע על קיום התחייבותך".

התרגילים באוצר שאליהם מתייחס פרידמן מסתכמים בגריעה של כ־600 מיליון שקל מתקציב כולל של ארבעה מיליארד ליישום החוק המקורי, כשרק מחצית הסכום הועברה לנכים עד היום.

באוצר מתעקשים לשריין את הסכום האמור עבור האפשרות שכתוצאה משינוי החוק - נכים נוספים יתבעו קצבאות, מה שבפועל יוריד את הסכום שיינתן לכל נכה. בנוסף, הם מתנגדים להמשך המענק שניתן לנכים כחלופה לקצבאות עד להעברת התקציב.

בארגוני הנכים טוענים כי כל התחשיבים שהוצגו להם - מחושבים לפי ערכם היום, ולא לפי ערכם בסוף ינואר 2019, אז הופסק יישום החוק, ובכך למעשה משרד האוצר מטיל "קנס ריבית" על ציבור הנכים, בגין האיחור ביישום חוק הנכים שהממשלה עצמה אשמה בו.