כוונת משרד האוצר להטיל מס על משקאות קלים מעוררת זעם בענף המסעדנות והקמעונאות וחשש מההשלכות הצפויות. מסעדנים, שרק בחודשים האחרונים החלו להתאושש ממשבר הקורונה, התריעו כי המהלך המוצע הינו בגדר הנפת חרב על הענף והוא עלול להשפיע על המסעדות ובתי הקפה, שרבים מהם מתמודדים עד היום עם הקשיים שנוצרו בעקבות שנת הקורונה. גם בשוק הקמעונאות נשמעה תרעומת קשה.

לדברי קמעונאי בכיר, קשה להבין את מהות המהלך."אם המטרה היא בריאותית, אז מדוע לא ממסים את כלל מוצרי המזון שקיבלו מדבקה אדומה ובהם שוקולדים, חטיפים ומעדני חלב עתירי סוכר, המהווים כ־85% מכלל צריכת הסוכר?", הוא הקשה והזהיר: "העלייה הדרסטית צפוייה לעזור לכיסוי הגירעון בתקציב המדינה ולא לטיפול ייעודי בתחום ההשמנה".

לדברי קמעונאי בכיר, המס החדש יניב לקופת המדינה כ־1.6 מיליארד שקל. "זהו מס אגרסיבי מאוד בשיעורים שכמעט לא קיימים באף מדינה בעולם", אמר.

"אגף התקציבים והאוצר נמנעו מהטלת מס על מעדנים, שוקולדים ושאר ממתקים, אשר ב־100 גרם שלהם יש 14.13 כפיות סוכר. הם החליטו לחסל דווקא את תעשיית המשקאות, וכדי להמחיש את האבסורד הם רוצים להטיל מס גם על משקאות ללא סוכר. זו הזייה מוחלטת ואובדן כל שיקול דעת".

גורם לשעבר באגף התקציבים אמר: "האמת היא שהמס הזה יכול היה להיות צודק, אבל לא בתקופה כלכלית כזו, לא על משקאות ובטח לא כאשר הממשלה מחלקת ג'ובים לכולם באופן הכי מופקר שיש. "אם היו מטילים מס על סוכר, מלח ושומן ובעצם על כל המוצרים המסומנים – זה היה הגיוני".