במהלך הלילה (בין ראשון לשני) המשיכו כוחות כיבוי והצלה ועובדי קק"ל במאמצים לכיבוי שריפת הענק שפרצה סמוך ליישוב בית מאיר שבמועצה האזורית מטה יהודה, והתפשטה ליישובים הסמוכים. למרות הדיווחים על השגת שליטה על השריפה, בכב"ה הדגישו הבוקר כי "במרבית הגזרות הגענו להכלה של האש, אולם מוקדם לקבוע כי הושגה שליטה".

נכון לשעות הבוקר האש בוערת בחמש גזרות שונות: צובה-כסלון, בית מאיר-שורש שואבה, איתנים-גבעת יערים-צובה והר איתן-סטף. יש לציין כי הדליקה נגרמה על ידי בני אדם בין אם ברשלנות ותום לב ובין אם בהצתה, כך על פי גורמי הכיבוי.

שריפה בהרי ירושלים (צילום: שלו שלום/TPS)
שריפה בהרי ירושלים (צילום: שלו שלום/TPS)

בינתיים, המשטרה מצאה בירושלים את אלכס שכטמן (62), שנעדר בסמיכות לתחילת אירוע השריפה סמוך לבית החולים "איתנים" והוא הועבר למקום החלופי בית חולים "כפר שאול". במקביל, כוחות המשטרה ממשיכים בפעולות לאיתורו של הנעדר השני, שבתאי שמעון סיגל בן ה-25, תושב מעלה אדומים.

מדובר בשריפה שכילתה עד כה שטח בהיקף של כ-17,000 דונם, כמעט פי ארבעה מהשטח שעלה באש בשריפה הגדולה הקודמת בנווה אילן (4,600 דונם). כ-70 צוותי כיבוי ממחוז ירושלים, מחוזות שכנים וכן כוחות חבירים רבים פעלו לכל אורך הגזרה כשבכל עת צצו מוקדי שריפה עיקשים המתחדשים מדי פעם וממשיכים לאיים על חיי אדם ורכוש.

ראש הממשלה נפתלי בנט הגיע הלילה לחדר הפיקוד, קיבל תדרוך מפי מפקדי המשטרה וכבאות והצלה, ונשא דברים: "בשעות האלה, הכיוון נראה בסה"כ חיובי במאמצי ההשתלטות, אבל צריך לומר שעד שזה לא נגמר זה לא נגמר. לשריפות יש מעין דינמיקה של לתעתע אותנו, היא נתונה תחת משטר הרוחות".

"מה שנראה עכשיו בסדר, ייתכן וייראה אחרת, שנתעורר בעוד שלוש שעות לקו חזק מאוד ולכן אנחנו ממשיכים בפעולה", הודיע. "השריפה נעה לאטה מזרחה ולכן אנו מוטרדים מפגיעה פוטנציאלית באזור עין כרם והיישוב עמינדת בחלק המערבי של ירושלים, מערך הכבאות מכין שם עמדת הגנה".

כמו כן, הוא הוסיף כי "בשעות הלילה מטוסי הכיבוי לא פעילים, הם יחדשו את הפעילות לקראת 06:00 בבוקר ומקווים שבמהלך שעות הבוקר עד הצהריים נוכל להשתלט על העניין".

שבתאי שמעון סיגל, בן ה-25, תושב מעלה אדומים (צילום: דוברות המשטרה)
שבתאי שמעון סיגל, בן ה-25, תושב מעלה אדומים (צילום: דוברות המשטרה)

בשל השריפה קטע בנט את דיון הקבינט המדיני-ביטחוני, וקיים התייעצות בנושא. לאחר ההתייעצות, התכנסה הערכת מצב בהשתתפות שר הביטחון, השר לביטחון הפנים, שרת הפנים, מפכ"ל המשטרה, נציב כבאות והצלה, ראש המל"ל ובכירים נוספים.  כמו כן, רשות החירום הלאומית (רח"ל) במשרד הביטחון פתחה את חמ"ל העורף הלאומי ברמלה, על מנת לתאם את פעילות משרדי הממשלה.

בתום ההתייעצות רה"מ ביקש להדגיש כי יש לנקוט משנה זהירות מוגבר, והוסיף, כי "אם יש ספק, אין ספק. בכל ספק שעולה לגבי הצורך בפינוי - יש לנקוט בגישה מחמירה ולפנות את כולם". לצד זאת, בנט הנחה את מנכ"ל משרד ראש הממשלה לוודא, כי צרכיהם של המטופלים שפונו מבית החולים הפסיכיאטרי 'איתנים' נענים כראוי ובאופן  מלא ע"י גורמי הבריאות. עוד הנחה בנט לעדכנו בהקדם במידה ועולה צורך בגיוס סיוע אווירי לכיבוי השריפה ממדינות אחרות.

נציב כבאות והצלה, דדי שמחי, אמר אמש בריאיון ל"חדשות 12" כי "אש גדולה שנעה ממערב ומזרח איימה על מספר רב של יישובים, לצערי ולשמחתי, מספר בתים בודדים נשרפו. בלמנו את האש מלכלות פה יישובים ונמנע פה אסון גדול מאוד".

"פונו יותר מארבעה יישובים, חלקם באופן מלא, חלקם באופן חלקי. משטרת ישראל ביצעה פינוי ראוי להערכה, לוחמי האש נמצאים בעשרות כבאיות בכל היישובים מסביב, מנסים לבלום את התפשטות האש בתוך נחל כיסלון, נעבוד פה כל הלילה וכנראה גם מחר ישובו מטוסי הכיבוי", הוסיף. 

לדבריו, האש בוודאות של מאה אחוז היא תוצאה של מעשה ידי אדם, "אם זה פזיזות, רשלנות או אפילו זדון. אנחנו לא יודעים, מחר נתחיל בחקירות וננסה להבין מה גרם לשריפה המסוכנת הזאת ולא פחות חשוב מיותרת".

ניב ויזל, ראש המועצה האזורית מטה יהודה מסר: ״אנו פועלים במרץ בשילוב כוחות הביטחון וההצלה בכדי להשיג שליטה באש. חפ"ק הביטחון המועצתי נמצא כעת בשטח ואנו בקשר שוטף מול וועדי היישובים. נפתחו שלושה מוקדי קליטה בישובים הסמוכים עבור התושבים שפונו. 
אנו מבקשים מתושבינו ומהמבקרים להמשיך ולהישמע להנחיות כוחות הבטחון והמועצה כדי שנוכל להשיג שליטה מהירה".

נפתלי בנט בתדרוך שנערך לו על רקע השריפה המשתוללת בהרי ירושלים

שר הביטחון בני גנץ, בתיאום עם הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, הורה להעמיד באופן מיידי אמצעי חוזי, כוחות חילוץ מוסקים, וכן כבאיות וכוחות הצלה המתמחים בפינוי של פיקוד העורף, בכדי לסייע בהתמודדות עם השריפה. בעקבות כך, הוזנקו לוחמים מחטיבת החילוץ ויחידות כבאים של פיקוד העורף, וכן הוזנקו מסוקי חיל האוויר עם לוחמי יחידת 669, לסיוע במשימות כיבוי. כמו כן, הוקצו מספר כלי טיס למשימות חוזי באיזור.

בתוך כך, השר לביטחון פנים עמר בר -לב הגיע לחפ"ק בשורש וקיבל עדכון מצב מנציב כבאות והצלה דדי שמחי ומפקד מחוז ירושלים במשטרה ניצב דורון תורג'מן.

השר לביטחון פנים עמר בר לב בחפ''ק כוחות ההצלה (צילום: כבאות והצלה)
השר לביטחון פנים עמר בר לב בחפ''ק כוחות ההצלה (צילום: כבאות והצלה)
השריפה והעשן בהרי ירושלים (צילום: בוריס קריפק רשות הטבע והגנים)
השריפה והעשן בהרי ירושלים (צילום: בוריס קריפק רשות הטבע והגנים)

שריפה סמוך לבית מאיר (צילום: עובדי ויערני קק''ל)
שריפה סמוך לבית מאיר (צילום: עובדי ויערני קק''ל)

תיעוד מאמצי כיבוי השריפה בהרי ירושלים. צילום אריאל קדם רשות הטבע והגנים

צוותי מגן דוד אדום בגזרת ירושלים אבטחו רפואית את פעולות הכיבוי של השריפה בהרי ירושלים וערוכים בכוננות גבוהה להעניק טיפול רפואי במידה ויהיו נפגעים. עד כה העניקו צוותי מד"א טיפול רפואי לשלושה נפגעים קל משאיפת עשן. כמו כן לוחמי האש ביצעו חילוץ של תושבת רמת רזיאל שהייתה לכודה ברכבה ולא הצליחה להימלט עקב העשן הכבד.

בתוך כך, המועצה המקומית קריית יערים קלטה אליה משפחות שפונו מהיישוב בית מאיר בשל השריפה שמשתוללת באזור וערוכה לקלוט משפחות נוספות. ראש המועצה יצחק רביץ מסר כי: "קריית יערים פותחת את שעריה, ובעיקר את ליבה עבור המשפחות, ותשמח לקבל אליה כל תושב מהאזור שיזדקק לבית חם ולהגנה".

גם ראש העיר ירושלים, משה ליאון, שוחח טלפונית עם ראש מועצת מטה יהודה, והציע כל עזרה שתידרש על כל המשתמע."עיריית ירושלים עומדת ומוכנה לסייע לכם בכל צורך וככל שידרש", אמר ליאון לויזל. בנוסף, נציג עיריית ירושלים נמצא בחפ"ק שהוקם בשורש ויעניק סיוע לתושבים המפונים.

השריפה בהרי ירושלים. קרדיט דוברות כבאות והצלה

תיעוד עשן השריפה מאזור חאן שער הגיא (צילום: אפרת רוחין רשות הטבע והגנים)
תיעוד עשן השריפה מאזור חאן שער הגיא (צילום: אפרת רוחין רשות הטבע והגנים)

השריפה בהרי ירושלים (צילום: אריאל קדם- רשות הטבע והגנים )
השריפה בהרי ירושלים (צילום: אריאל קדם- רשות הטבע והגנים )

צוותי מד''א בשריפה בהרי ירושלים (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)
צוותי מד''א בשריפה בהרי ירושלים (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)