המשטרה עצרה לפנות בוקר (רביעי) שני צעירים בחשד להצתת מספר מוקדי שריפות בשכונת רמות בירושלים. זאת, בעקבות דיווח אודות מספר מוקדים בשכונה, כאשר במקביל התקבל דיווח כי מספר נערים נצפו מבצעים זאת. כוחות משטרה שהגיעו אל המקום והחלו בסריקות, איתרו, כאמור, את שני החשודים, קטינים בני 17, שהועברו לחקירה בתחנת המשטרה.

יש לציין כי ההצתות הן בגינות ציבוריות, בעיקר של עצים. תושבים דיווחו במספר מקרים כי ראו את השניים מציתים בפועל. שוטרים שהגיעו למקום ניהלו אחריהם מרדף רגלי קצר, בסיומו נעצרו. לדברי השוטרים, שני העצורים הריחו מריח של שריפה. גורמים במשטרה מציינים כי נראה שמדובר במעשה קונדס.

השריפה גרמה עד כה לנזקים כבדים יותר מאשר באסון הכרמל בשנת 2010. כ־25 אלף דונם של חורש וצמחייה עלו באש בדליקה הענקית, לעומת כ־24 אלף דונם באסון הכרמל.

תיעוד מאמצי כיבוי השריפה בהרי ירושלים. צילום אריאל קדם רשות הטבע והגנים

צוותים גדולים של כבאות והצלה, קק"ל ורשות הטבע והגנים, בסיוע צה"ל והמשטרה, המשיכו גם אתמול במאמצים להשתלט סופית על השריפה. כ־15 מטוסי כיבוי סייעו מהאוויר בפעולות הכיבוי המורכבות. בין המטוסים היה גם מטוס שמשון של חיל האוויר, שהוא בעל יכולת קיבולת גבוהה יותר של מים.

במאמצי הכיבוי השתתפו גם ארבעה צוותי כבאות והצלה מהרשות הפלסטינית, שהגיעו בבוקר עם ארבע כבאיות, ולאחר תדרוך בתחנת הכבאות בבית שמש יצאו לשטח והחלו לסייע. הגעת הצוותים הפלסטיניים נעשתה בתיאום עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף ראסן עליאן. שר הביטחון בני גנץ הודה ליו"ר הרשות אבו מאזן על ההירתמות לסיוע בפעולות הכיבוי. "הערבות ההדדית והצלת חיי אדם הן אינטרס משותף של כולנו", כתב גנץ במכתב התודה שהעביר לאבו מאזן דרך עליאן. בקרב כוחות הכיבוי גובר החשד כי השריפות פרצו כתוצאה מהצתה מכוונת ולא מטעות אנוש.

לאחר הערכת מצב שנערכה בבוקר הוחלט שלא לבקש סיוע מיוון, קפריסין ואיטליה בכיבוי השריפה. זאת לנוכח המצב בשטח, כאשר הושגה שליטה על מוקדי האש. נציב כבאות והצלה רב־טפסר דדי שמחי עדכן את השר לביטחון הפנים עמר בר־לב כי אפשר לבטל את הבקשה לסיוע אווירי בינלאומי.

שריפה בנוף הגליל (צילום: קובי ריכטר, ענף הסברה כבאות והצלה)
שריפה בנוף הגליל (צילום: קובי ריכטר, ענף הסברה כבאות והצלה)


הנציב והשר סיירו אתמול לקראת הצהריים במוקדי השריפות ביישובי פרוזדור ירושלים – גבעת יערים, איתנים, רמת רזיאל, כסלון, גזרת הר איתן, שואבה ובית מאיר. הם עמדו מקרוב אחר מאמצי הכיבוי, שנמשכו למעלה מ־45 שעות ברציפות. לעתים נראו כבאים שפעלו במשך שעות ארוכות בתנאים הקשים, כאשר הם נחים בצדי הדרך וחבריהם מחליפים אותם בהמשך פעולות הכיבוי. לקראת הצהריים התחדשה האש באזור בית מאיר, אך צוותי כבאות והצלה בסיוע מטוסי כיבוי הצליחו להשתלט על האש ולמנוע את התפשטותה.

החשש הגדול אתמול היה מהתפשטות מחודשת של השריפה, כפי שאירע שלשום החל משעות הצהריים, כאשר החלו לנשב רוחות עזות על רקע החום והיובש. עשרות עובדי ויערני קק"ל, שגויסו מכל הארץ והסתייעו בעשרות כבאיות בעלות יכולת להיכנס לתוך שבילים באזורים המיוערים, ניסו לנצל את שעות הבוקר המוקדמות, לפני שיא החום.

המראות הקשים של יערות שהפכו לחרוכים נראו באזורים נרחבים. ברשות הטבע והגנים העריכו כי השריפה הגדולה כילתה כ־6,000 דונם משטחי הגן הלאומי הרי יהודה ושמורות הטבע הר הטייסים והמסרק. שמורת הר הטייסים, על כ־500 הדונם שלה, נשרפה כמעט כליל. "מדובר בשטחים טבעיים וערכיים מאוד מבחינה נופית ואקולוגית, המשלבים גם מסלולי טיול ומהווים בתי גידול ומרחבי מחייה משמעותיים למאות מיני בעלי חיים וטבע", ציינו ברשות.

בינתיים, תושבים החלו לשוב לבתיהם בחלק מהיישובים והמראות היה קשים. "הכל כאן היה ירוק וכלום לא נשאר", סיפרה תושבת יישוב בפרוזדור ירושלים – "כואב הלב לראות את זה".

מהמועצה האזורית מטה יהודה נמסר כי הוחלט לאפשר לתושבי קיבוץ צובה ומושב גבעת יערים לשוב לבתיהם. לנוכח מוקדי האש הפזורים הוחלט על המשך סגירת כביש 395 מאשתאול לכיוון גבעת יערים. בחלק מהמקומות נגרמו נזקים לבתים ולחצרות פרטיות, אבל עיקר הנזקים הכבדים היו במרחבים הירוקים הפסטורליים, שחלקם נעלמו.

השריפה בהרי ירושלים (צילום: גבי חכמון עובד קק''ל)
השריפה בהרי ירושלים (צילום: גבי חכמון עובד קק''ל)


"ייקח עוד שנים לשקם את היערות והחורש הטבעי, המראות קשים", מסרו מקק"ל. ההערכות הן שגם בימים הקרובים צוותים גדולים של כבאות והצלה וקק"ל יישארו בשטח ויתמקדו בכיבוי סופי של הבעירה, לנוכח החשש מהתלקחות מחודשת בחסות הרוחות והחום.

בתוך כך, המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות הוציאו אתמול בבוקר התרעה על זיהום אוויר גבוה מאוד בצובה, גבעת יערים, בית החולים איתנים והאזור. לפי נתונים שמדדו כונני החירום של המשרד להגנת הסביבה הפרוסים בשטח, נמצאו ריכוזים גבוהים מאוד של חלקיקים נשימים מזוהמים באיזורים אלה.

משרד הבריאות המליץ לחולי לב וריאות, קשישים, ילדים ונשים בהריון להימנע משהייה בחוץ שלא לצורך. וליתר האוכלוסייה מומלץ לצמצם פעילות גופנית בחוץ, לסגור חלונות ולהפעיל מזגנים.