ביקורת במערכת אכיפת החוק ומבכירים לשעבר על הטיפול במעשי הלינץ' והאלימות שהתרחשו במהלך מבצע שומר החומות. בין הטענות: למרות המעשים החמורים לא הוגשו די כתבי אישום והמשטרה אינה ערוכה לטפל בצורה הטובה ביותר בשלל המשימות שהיא נדרשת להן.

לפי טענה נוספת, לא נלמדו לקחים מהמקרים שהתרחשו. ליאור אקרמן, לשעבר בכיר בשב"כ, אמר: "משטרת ישראל אינה בנויה לתת מענה לחלק גדול מהמשימות העומדות בפניה".

גם אהרון אקסול, ניצב במשטרה בדימוס, אמר כי לפחות ביומיים הראשונים של ההתפרעויות המשטרה לא הייתה ערוכה לאירועים שהתרחשו ברחבי הארץ. "אין לשכוח, כמובן, שלצד המשטרה יש תפקיד חשוב גם לפרקליטות ולבתי המשפט בכל הקשור בהרתעה, באכיפה ובענישה", אמר.

גם תושבים בעיר המעורבת לוד, שבה התרחשו כמה מאירועי האלימות הקשים ביותר, מותחים ביקורת על רשויות החוק."אין תחושה של ביטחון", אמרה תושבת העיר. "התחושה היא בעיקר של פחד. הכישלון הוא של כל מי שאמורים לשמור עלינו".

בתוך כך, הוגשו אתמול כתבי אישום נגד יצחק גויטע, בן 20, תמיר סרור, בן 22, ויצחק סבן, בן 27, בגין עבירות טרור על חלקם בלינץ' שבוצע בנהג ערבי תושב רמלה בטיילת בבת ים ב־12 במאי, במהלך מבצע שומר החומות. לשלושה מיוחסות עבירות של מעשה טרור, חבלה בכוונה מחמירה, התפרעות שסופה נזק מתוך מניע גזעני, הסתה לטרור וחבלה במזיד לרכב ממניע גזעני - כל אחד על פי חלקו.

בית המשפט העליון דחה אתמול את הבקשה לעצור עד תום ההליכים את בהא אבו אל־היג'א ומחמד אבו רומי, הנאשמים בביצוע מעשה לינץ' בנהג יהודי שעבר בטמרה ב־12 במאי והורה לשחררם למעצר בית. נגד השניים הוגש כתב אישום המייחס להם עבירות של מעשה טרור, של חבלה בכוונה מחמירה בצוותא וחבלה במזיד ברכב ממניע של גזענות, וכן ניסיון לתקיפת שוטר בנסיבות מחמירות והתפרעות.