את ערב ראש השנה תשפ"ב יעבירו כ־125 אלף מתושבי מדינת ישראל בבידוד. מנתוני משרד הבריאות עולה כי יותר מחצי מהמבודדים הם אנשי מערכת החינוך – אנשי צוות ותלמידים כאחד.

על פי ההערכות, על אף מספר המבודדים הנמוך יחסית, ישנם כמיליון ישראלים שנחשפו לנגיף בשבועיים האחרונים, אלא שהם אינם מחויבים בבידוד בגלל היותם מחוסנים בשתיים או שלוש מנות.

אריאלה ואקנין, אם לשישה וסבתא ל־11 נכדים מחיפה, מספרת: "עד עכשיו נזהרנו מאוד, וברוך השם לא נדבקנו. אנחנו לא מתכוונים להקל ראש מפני שהתרגלנו למגיפה. הנכדים חזרו למסגרות ובאים במגע יומיומי ומתמשך עם המון ילדים אחרים, והדבר יכול לצאת משליטה כל כך בקלות. לכן, עם כל הצער שבדבר, השנה את ראש השנה נחגוג בנפרד. אנחנו אוהבים את המשפחה מרחוק ומחכים לימים שפויים יותר".

אסתר הורן ומשפחתה יעשו את החג יחדיו בבני ברק בחוג המשפחה המצומצם. "לאחר שנת הקורונה, סוף־סוף אנו יכולים לחגוג יחד, כאיש אחד בלב אחד. אנחנו מקווים שעד ראש השנה הבאה נוכל גם לארח חברים רבים".

גם מיכאל ושרונה גרוסמן יחגגו את ראש השנה במתכונת קצת שונה: "אנחנו דואגים שכולם מחוסנים, הילדים עברו בדיקות קורונה ואנחנו חוגגים במתכונת מצומצמת רק המשפחה, כלומר הילדים, הנכדים, סבא וסבתא. בשנה שעברה, בימים שהיה סגר הדוק, הרגשנו את החסר, לכן הפעם אנחנו נזהרים. זה לא רק בשבילנו, אלא גם בשביל שבשנה הבאה נחגוג כולם יחד ללא חשש את החג עם כל המשפחה המורחבת והחברים".

ילדות מתכוננות לראש השנה (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)
ילדות מתכוננות לראש השנה (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)

במשטרה נערכים לעומסי תנועה רבים בכבישים המהירים והבינעירוניים גם הערב וגם בימי החג. במשטרה ציינו כי בכוונתם לפרוס כוחות שיטור רבים, לרבות ניידות תנועה ואופנועים, בכל הצמתים ועורקי התנועה הרלוונטיים לעומסי החג, במטרה לכוון את התנועה.

במקביל, נערכת המשטרה לשמירה על הביטחון והסדר הציבורי לקראת תפילות הסליחות והתרת הנדרים שייערכו ברחבת הכותל המערבי בירושלים ולקראת חג ראש השנה תשפ"ב. מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן נתן אישור סופי לתוכנית, ולפיה יוצבו מחסומי בידוק וויסות לקהל, במטרה לנתב את הציבור הצפוי להגיע לרחבת הכותל המערבי בהתאם למגבלת מספר המשתתפים שקבע הדרג המדיני.

כמו בכל שנה צה"ל הודיע אתמול כי יטיל סגר כללי על יהודה שומרון ויסגור גם את המעברים לרצועת עזה במהלך חגי תשרי. מצה"ל נמסר כי במהלך התקופה הזו מעברי הסחורות יישארו סגורים, ומעבר יתאפשר במקרים הומניטריים ורפואיים ובמקרים חריגים נוספים בכפוף לאישור מתאם פעולות הממשלה בשטחים. הסגר של ראש השנה יחל היום ב־16:00 ויסתיים בלילה שבין רביעי לחמישי.

מזג האוויר החם יימשך גם בחג. על פי תחזית השירות המטאורולוגי בבית דגן, היום צפוייה ירידה קלה בטמפרטורות. מידות החום בתל אביב יגיעו ל־30 מעלות, בירושלים ובחיפה – 28, בטבריה ובעין גדי – 35, בצפת ובמצפה רמון – 26, בבאר שבע – 32 ובאילת – 35. ביום שלישי לא צפוי שינוי ניכר במידות החום, אבל ביום רביעי, לאחר התפזרות העננות - מזג האוויר ייעשה נאה ותחול עלייה קלה בטמפרטורות.

במשרד החקלאות וברשויות הושלמה ההיערכות לקראת שנת השמיטה, שמתרחשת פעם בשבע שנים ושתחל בערב החג. "נערכנו במשך חודשים ארוכים מראש, כשההכנות כללו הכנת הסדרי היתר מכירה לחקלאים והסדרים נוספים, כמו 'אוצר בית דין', שנועדו לאפשר לחקלאים להמשיך לעבד את אדמותיהם ולמכור את התוצרת החקלאית", אמרה ל"מעריב" מנכ"לית משרד החקלאות נעמה קאופמן־פס והוסיפה: "לא צפוי מחסור בתוצרת חקלאית במהלך שנת השמיטה".

זאת ועוד - בשנת השמיטה אסור לבצע נטיעות עצים במקומות ציבוריים וביערות. לנוכח השריפות בהרי ירושלים ובמקומות נוספים, עדיין לא ברור אם ניתן יהיה להתחיל כבר במהלך שנת השמיטה בעבודות שתילה שאמורות להתבצע לאחר הכשרת השטחים הנרחבים שנשרפו.