מחדל הבריחה: שלושה תושבי כפר נאעורה נעצרו אתמול (שלישי) במסגרת החיפושים אחר האסירים שברחו מכלא גלבוע שבצפון, אך על פי דיווח בסוכנות הידיעות "שיהאב", אחד מן השלושה שוחרר.

כוחות גדולים הקיפו את הכפר כבר בשעות הצהריים, בעקבות מידע שהתקבל על אודות הימצאותם של חשודים בסיוע. בנוסף, על פי דיווח בחדשות 12, אחד האסירים נצפה במסגד בכפר. 

השלושה שנלקחו לחקירה, ככל הנראה סייעו לנמלטים לאחר האירוע במתן מזון, ולא ברור האם ידעו כי מדובר באסירים. זהו קצה החוט הראשון שעלה בחקירה, לאחר יותר מיממה. חקירת השלושה מעלה תקווה לכך שהכוחות יצליחו להתחקות אחר נתיב הבריחה של השישה.

720 ניידות משטרה נפרסו ברחבי הארץ בעיקר באזורי קו התפר עם הרשות הפלסטינית, וכן אלפי שוטרים ממשיכים לפעול ביחד עם כוחות שב"כ, יחידות מיוחדות של מג"ב וצה"ל. זאת, במקביל לריכוז כוחות הביטחון באזור טמרה ובכפרים הפלסטיניים ג'למה ופקועה.

המנהרה ממנה בוצעה הבריחה מכלא גלבוע (צילום: דוברות שב"ס)

בחקירה המשותפת של יח"ס וימ"ר צפון נגבו עדויות מ-14 אנשי שב"ס, בדגש על סוהרים שהיו במשמרת, והחקירה נמשכת. קודם לכן, המשטרה צמצמה את מספר המחסומים מ-200 בערב החג, ל-89, כאשר כולם באזור קו התפר עם הרשות הפלסטינית.

רח"ט המבצעים במשטרה, תנ"צ שמעון נחמני, מסר כי "במשטרה קוראים לציבור לדווח על כל דבר חריג. הכוחות פועלים גם בפארקים ובשטחים הפתוחים שלשם מגיעים המוני בני ישראל, ומבקשים מהציבור שלא לנהל שיח עם מי שנראה להם חריג ולדווח למוקד 100 ולמוקד 110 של המשטרה". לדבריו, במקביל במשטרה נאבקים בפרסומים כוזבים שעולים מאז אתמול ויוצרים בהלה מיותרת וקוראים לציבור להימנע ממסרים לא אחראיים. 

בתוך כך, צוותי החקירה בוחנים פעם אחר פעם את סרטוני האבטחה, משם נראים בברור צוות האסירים כשהם יוצאים מהמנהרה שהם חפרו במשך חמישה חודשים, שניים מהם לכיוון טמרה זועביה ושניים נוספים לכיוון בית שאן. עוד עולה כי בחלוף כשלושה קילומטר הם נאספו על ידי רכב שהמתין להם. 

לצד זאת, במשטרה מעריכים כי האסירים התחמשו מיד עם צאתם מהכלא ולא מן הנמנע שהם ינסו לבצע פיגוע חבלני, ועל כן כל הכוחות ערוכים. שניים מהאסירים שהוגדרו כבעלי סיכון גבוה לבריחה, כבר היו מעורבים ב-2014 בחפירת המנהרה בכלא שטה, חפירה שהובילה לתחקיר ולהסקת מסקנות, אלא שנראה כי אף אחת מהן לא מומשה. 

בנוסף לפעילות המבצעית החל תחקיר המתנהל על ידי שב"ס לגבי המחדל החמור. זאת, במקביל לחקירה של מחוז צפון במשטרה המתנהלת בשיתוף שב"כ, היחידה לחקירות סוהרים (יחס) ולהב 433 במשטרה. במסגרת החקירה יבחן חשד למעורבות פנימית ולסיוע לכאורה של אנשי הצוות לבריחה. 

בתוך כך, שב"ס ניידו 150 אסירי גיאהד בבתי כלא שונים במרכז והדרום, כאשר בסך הכל מכלא שקמה הוצאו 80 אסירי ג'יהאד. בתחקיר האירוע ערים לכך שמדובר באירוע שהתחיל בכשל שהתוצאה שלו היא קשה. יחד עם זאת, לדברי גורמים בכירים בשב"ס, אין האירוע הזה מעיד על התנהלות כוללת של שב"ס. "אנשים ממהרים לצאת בהצהרות, מדובר באירוע שעדיין נמצא תחת חקירה ולכן צריך להעזר בסבלנות, להמתין. הימים הקוריבם ייתנו יותר מענה והסבר מה קרה באירוע הזה".