לפני כשמונה שנים התאגדו כמה מתושבי אזור חוף הכרמל ורמות מנשה לקבוצת "חיים לנחל תנינים", אשר החלה לפעול באופן התנדבותי לשיקום הנחל.

לאחרונה נאלצו חברי הקבוצה להתחיל במאבק חדש לגמרי – הפעם נגד תוכנית מתאר הכוללת בינוי דירות וכביש על צוואר הבקבוק של אזור הנחל. מדובר בכביש רחב (ארבעה נתיבים ברוחב 24 מטרים), שתפקידו לשמש נתיב לתחנת הרכבת הפרברית העתידית בבנימינה.

התושבים דורשים למחוק לחלוטין את הכביש והבנייה המתוכננת, וזאת בשל האיום שהוא מהווה לנחל הטבעי ובשל סכנת ההצפות מבינוי נרחב באזור התפשטות הנחל, אשר צפויה בחורף.

"הכביש והבינוי ממוקמים בצוואר בקבוק של מסדרון אקולוגי, באמצע שטח ההצפה של הנחל, אשר כבר בשנת 2020 גבה את חייהם של שני תושבים מבנימינה וכפר קרע", אומרת תמר שלייר, ממובילי הקבוצה.

לדבריה, "בעולם כבר מכירים בכך שהבנייה בסמוך לנחלים היא הגורם המרכזי להצפות. לאור החרפת משבר האקלים - הרי שהכתובת על הקיר, ובענק. גם בארץ המדיניות כבר ברורה, אבל התכנון והביצוע לא הדביקו את הפער ומזמינים את הקטסטרופה הבאה".

עוד היא מדגישה כי "גם פתרון בדמות 'הנדסת הנחל', כלומר ליישר את הנחל, להרחיב ולהעמיק אותו ולצפות בבטון, אינו באמת פתרון. זו גישה ארכאית, שאת הכישלון שנחלה ניתן לראות בגעתון ובאיילון. לצערי הרב, אלה השיטות המקודמות בשטח במקום 'הגישה האגנית המשלבת' שמובילים כבר משרדי החקלאות והסביבה".

התושבים מדגישים כי מבחינה תחבורתית קיימות לפחות שלוש דרכים חלופיות וכביש בין־עירוני (כביש 4) לאותו מיקום, אבל טוענים כי התוכנית לא הציגה כלל חלופות להעתקתו יחד עם 50 יחידות הדיור המתוכננות במקום. חברי הקבוצה פתחו קמפיין מימון המונים באתר "ביאקטיב", במטרה לגייס סכום של 85 אלף שקל הדרוש להם לצורך הליווי המשפטי לשם הגשת ההתנגדויות לתוכנית.

לדברי שלייר, התושבים חוששים גם מנזק אקולוגי, שיהיה בכייה לדורות: "מדובר בצוואר הבקבוק של מסדרון אקולוגי למרגלות חוטם הכרמל. מפגש של שבר גיאולוגי, שלושה אקוויפרים ורכס כורכר שמייצר מגוון ביולוגי נדיר ומינים בסכנת הכחדה. הכביש ינתק את הגישה הישירה של מטיילים ותושבים אל אוצרות הטבע וייצר זיהום ומפגעים.

היא מדגישה: "זה לא מקרה פרטי, אלא מקרה בוחן לאיך שמתייחסים לנחלים בישראל של 2021. אני פונה לכל תושבי האזור ולכל מי שנוף הארץ יקר ללבו, וקוראת לכם לתמוך במאבק".