קרב המשמורת על איתן בירן מחריף: כבר שבוע ימים שאיתן בירן, שאיבד את הוריו, אחיו ואת סבו וסבתו מצד אמו באסון הרכבל באיטליה, נמצא בישראל. זאת, לאחר שסבו מצד אמו, שמואל פלג, הטיס אותו ארצה וחשוד כעת בחטיפתו. דודתו של איתן מצד אביו, איה, המשמשת כאפוטרופוסית של איתן, הגיעה היום (ראשון) לארץ מאיטליה בימים הקרובים לאחר שמשפחתה הגישה כתב תביעה לבית הדין לענייני משפחה, בו היא דורשת להעביר את המשמורת על איתן לידיה, עם נחיתתה בארץ.

את איה מלווים גורמים דיפלומטיים, לאור הגעתו של איתן לארץ, שבעקבותיה נפתחה באיטליה חקירה פלילית בחשד לחטיפה בנסיבות מחמירות, ולצורך ההליכים המשפטיים, לרבות החקירה הפלילית המתנהלת נגד חוטפיו בישראל. על פי המשפחה, "איה מוטרדת מהדיווחים אודות מצבו הפסיכולוגי והנפשי של איתן ומהנעשה בידי חוטפיו בזמן הרב שהוא כבר נמצא בידיהם. ביתו של איתן, באופן אמיתי, הוא באיטליה".

על פי ההודעה, מטרתה של הדודה היא להשיב את איתן לאיטליה במהרה וללא דיחוי, על מנת שישוב ללימודים אותם החל בכיתה א' בטרם הוטס לישראל. "דודיו, סבו וסבתו הוריו של עמית ז״ל, בנות דודיו שלאיתן הן כאחיותיו, חבריו ללימודים, הצוות הטיפולי והשיקומי והקהילה היהודית כולה - כולם מצפים לשובו של איתן הקטן לחיי השגרה והיציבות שהיו כה חשובים עבורו לאחר האסון", נמסר.

"הסב פורע חוק, זה אירוע מתוכנן"

עורך הדין אבי חימי, המייצג את משפחתו של איתן מצד אביו, התארח מוקדם יותר בתוכניתם של ענת דוידוב וניסים משעל ב-103FM והתייחס לקרב המשמורת המתנהל בין המשפחות.

"איתן חווה טרגדיה קשה, בשל האסון שפרד אותו ואת משפחתו", אמר עו"ד חימי. "פציעתו והדרך לשיקומו הפיזי והנפשי ארוכה. מרגע היוולדו הוא חי באיטליה, הוא אמור היה להיכנס בימים הקרובים למסגרת לימודית בכיתה א'. שם הוא חי, גדל, רכש את השפה. זה המקום הטבעי שלו".

הוא ציין כי איתן "עדיין עובר טיפולים רפואיים משמעותיים, טיפולים נוספים בחיק דודתו האוהבת, האחיינים שלו. ערכאות שיפוטיות זרות נתנו החלטה ברורה שהדודה איה היא זו שמשמשת כאפוטרופוסית שלו מיום האירוע המצער. מי שרוצה לשנות את ההחלטה לא יכול לעשות דין לעצמו, לחטוף את הילד ולהביא אותו למקום שהוא סבור שטוב יותר עבורו. דודתו עקרה את חייה ונמצאת עם איתן בצמידות, היא וכל משפחתו תומכים בו ומסייעים, לוקחים אותו לטיפולים הנדרשים. הוא היה במקום בטוח, מטופל היטב, עם הרבה חום ואהבה".

לדבריו, הנרטיב של משפחת פלג, לפיו מדינת ישראל היא המקום האולטימטיבי עבורו הוא "נרטיב שגוי. יש לנו פה אירוע פלילי חמור של חטיפה בניגוד לאמנת האג. לצערי, הסב הסתייע בגורמים נוספים לצורך הברחתו וחטיפתו של איתן לארץ, גורמים שאני מוטרד מהמעורבות שלהם, ומשטרת ישראל חוקרת את הסוגיה". עוד הוסיף, כי מפגישה שהתקיימה בין איתן לדודו חגי בירן היו ניכרים "אותות של ניכור והסתה".

עו"ד חימי הבהיר כי הוא "מצפה ממדינת ישראל שתבטיח את חזרתו המידית לאיטליה היום, לא מחר ולא מחרתיים. כך מדינה מתוקנת צריכה לנהוג. עליהם להחזיר את הילד למקומו הטבעי. תלשו אותו והכניסו אותו לסיטואציה בלתי נסבלת, ועל מה? היה אפשר לפעול מול כל הערכאות באיטליה ולהגיע להכרעה. נעשה פה מעשה שלא יעשה בניגוד לכל דין, לכל כלל, בניגוד לאמנת האג. אנחנו מקווים באמת שהפרשה תבוא לקיצה בהקדם".

כשנשאל האם הוא מצפה מהרשויות להעמיד לדין את הסב בגין חטיפה, השיב: "ברור, הרי הוא פורע חוק. באישון ליל איתן נלקח לארץ, איך אנחנו יכולים לעבור על זה לסדר היום? זה לא אירוע שנעשה בספונטניות, זה אירוע מתוכנן. אסור לתת יד לביצוע המעשה החמור הזה".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103FM