הנץ המצוי הפך בשנים האחרונות לדייר של קבע בקריית הלאום בירושלים ובחורשת הכנסת בפרט. בתחנה לחקר ציפורי ירושלים ע"ש נילי ודוד של החברה להגנת הטבע, הסמוכה לכנסת נצפתה בשבת האחרונה נקבת נץ כשעל גופה נוסע סמוי - זבוב טפיל המכונה שרצגולם ש"תפס טרמפ" על נוצותיה.  

עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, שגם תיעד את הרגע, מסביר:"שרצגולם הוא זבוב טפיל שניזון מדם של עופות. המבנה המיוחד שלו מאפשר לו להסתנן בין הנוצות, שם הוא נהנה מבידוד אקלימי ותנאי לחות מושלמים. הזבובות אינן מטילות ביצים אלה משריצות זבוב בודד, שירד מהציפור וימתין במארב בקן. זה מסביר מדוע ניצים בפרט ועופות בכלל משקיעים כל כך הרבה מאמץ בסירוק נוצות ובפליית טפילים".

שרצגולם (צילום: עמיר בלבן - החברה להגנת הטבע)
שרצגולם (צילום: עמיר בלבן - החברה להגנת הטבע)


השנה, הפריחו זוג הניצים של קריית הלאום ארבעה גוזלים - אחד נלכד בחצר פנימית של המשכן, חולץ ומאוחר יותר מצא את מותו בגן סאקר הסמוך. פירחון נוסף, נקבה, מצאה את מותה במרדף אחרי מאינה הודית כשהדורס והנדרס התנגשו בקיר זכוכית בחניית הכנסת.

שני פרחונים עדיין בשטח, צדים ומתרחצים דרך קבע בבריכת נימן שבתחנה לחקר ציפורי ירושלים ע"ש נילי ודוד של החברה להגנת הטבע, הסמוכה לכנסת. 

על סביבת חייהם של הניצים סיפר בלבן: "לאחר עונת הקינון הופך שטח התחנה, שמטופח עבור הציפורים ותושבי העיר, אתר ציד מבוקש ע"י ניצים. ציפורי שיר, בעיקר נודדות מוטשות הן המזון המועדף ע"י ניצים מצויים ואלה נמצאים בשטח בין עצי התחנה. אחרי כל ארוחה, ניצים מחפשים מקור מים לשתיה ורחצה יסודית. הבריכה שנבנתה בתחנה משמשת כאתר רחצה קבוע".