ארז קיטה, מנכ"ל אור ירוק, שוחח היום (חמישי) עם אלון גל וליאת רון ב-103FM על התאונה הקטלנית בכביש 89 בגליל שגבתה את חייהם של חמישה אנשים והזהיר: "אין תוכנית לאומית לטיפול בקטל הדרכים ואנחנו משלמים את המחיר".

קיטה אמר כי "לתפיסתי, צריך חקירת עומק לתאונה הזאת כדי להבין מה היו הליקויים. האם האוטובוס היה לא תקין, האם התשתית לא תקינה, האם הייתה בעיה בתהליך ההכשרה של הנהג. שיבדקו את זה, כדי שטעויות כאלה לא יחזרו על עצמן. לא כדי לחפש את האשם, אלא כדי לחפש את האשמה ולהגיד שלא מקובל יותר שתאונות כאלה יקרו. אסור שלאוטובוס שמסיע תלמידים תקרה תאונה כזאת, אי אפשר שהורים ישלחו את ילדיהם למחנה או טיול ויחששו בבית שיקרה להם משהו".

קיטה הביע דעתו על מצב הכבישים בצפון הארץ ובפריפריה בכלל: "הפריפריה הגאוגרפית בישראל סובלת בתחום הדרכים מכמה דברים. ראשית, התשתיות פחות טובות – במקצה של כביש 89 בו התרחשה התאונה אתמול אין קו הפרדה בין הנתיבים, וכל טעות קטנה של הנהג יכולה לגרום לתאונה.

"דבר שני, האזורים האלה מרוחקים ממוקדי רפואה והפינוי לבתי החולים ארוך יותר, בנוסף, המחקרים מעידים כי אנשים בגאוגרפיה הפריפריאלית הם ממעמד סוציו-אקונומי נמוך יותר, לכן הרכבים שלהם פחות טובים ויש יותר נפגעים. בכל שרשרת המזון הם מקבלים פחות חינוך והסברה, תשתיות פחות טובות, הם רחוקים ממוקדי הרפואה וכלי הרכב שלהם פחות טובים – וגם, התחבורה הציבורית באזורים הללו פחות טובה כך שאין להם אלטרנטיבה".

עוד הוסיף קיטה והתייחס לנתונים של עמותת אור ירוק, שמגלים כי מתחילת השנה נהרגו 270 אזרחים ברחבי הארץ בתאונות דרכים: "מדובר בעלייה של 15% לעומת השנה הקודמת. זאת סטטיסטיקה נוראית של הרוג ביום. הנתונים לא משקרים, ואין לנו מה להתפלא שזה קורה – אנחנו צריכים לשים את האמת על השולחן. אין לנו תוכנית לאומית לטיפול בקטל בדרכים. תתארו לכם שהיינו מטפלים בקורונה בלי מתווה, אין פה אסטרטגיה ולכן אנחנו משלמים את המחיר. אין תקציב כמו שצריך, חסרות 200 ניידות".

קיטה המשיך וקרא לממשלה להשקיע בתשתיות הדרכים ברחבי הארץ: "מדובר בהשקעה כלכלית ממדרגה ראשונה. כל חיי אדם שהולכים פוגעים במשק, זה מאבק כלכלי מעבר לכך שזה מאבק מוסרי במעלה ראשונה. האסטרטגיה של הממשלה לטיפול בתחום הזה היא אדישות – לא עושים כלום. הדבר היחידי שעושים זה לומר שהנהג אשם, ולא מטפלים בזה. צריך לשים כסף על המאבק הזה, והכסף מחזיר את עצמו".