המיליארדר ואיש העסקים טדי שגיא ניצל במהלך החודש האחרון מניסיון חיסול בקפריסין - ככל הנראה בשל חובותיו לשותפיו העסקיים ברוסיה. גופי הביטחון במדינה העבירו התרעה לשגיא, המחזיק באזרחות קפריסאית מתוקף ויזת זהב שלו המוקנית לו בשל הונו. עיתונאי ופרשן "מעריב" יהודה שרוני התארח הבוקר (שני) בתוכניתם של ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM וניסה לשפוך מעט אור על איש העסקים ועל ניסיון ההתנקשות.

"עד היום חשבנו שזה גן עדן לנופש ולקורונה, ורואים שזה גם בהקשרים אחרים", אמר שרוני. "העסקים של טדי שגיא לא מתנהלים בקפריסין אלא מקפריסין ויש הבדל גדול. שגיא עבר לפני כמה שנים לקפריסין במסגרת ויזת זהב, הוא קנה את האזרחות תמורת כסף כדי לאפשר לו לעבוד מקפריסין, בעיקר משיקולי מס. זה גן עדן עבור אנשים שלא רוצים להשאיר עקבות, לחסוך תשלומי מס".

לדברי העיתונאי, "מקובל במדינות מסוימות, אפילו בארה"ב, שאם אתה בא עם סכום כסף מסוים ומוכיח שאתה רוצה להשקיע אותו במדינה, נותנים לך את האפשרות לפעול מאותה מדינה וכך נעשה בקפריסין. זה לא במקרה שבקפריסין פועל לא רק טדי שגיא אלא אנשי עסקים נוספים והרבה רוסים או יוצאי ברית המועצות לשעבר".

במענה לשאלה האם על הרקע הזה ישנם ניסיונות חיסול בין גורמים רוסיים לגורמים עסקיים אחרים השיב שרוני: "אני מניח שאם יש ניסיון לקשור את הרוסים ייתכן מאוד שהסיבה לכך היא שהרוסים פועלים מקפריסין. בהחלט ייתכן שזה רוסים כי הם פועלים שם. יש במערכת הבנקאית הקפריסאית פיקדונות במיליארדי דולרים של גורמים מרוסיה, אנשי עסקים מרוסיה".

שרוני הוסיף כי "יש אנשי עסקים ישראליים שפועלים מקפריסין כאמור משיקולי מס, בהחלט יש כאלה. בעבר אותם אנשי עסקים ישראליים פעלו מלונדון שהייתה מקלט מס ולפני כעשור החליטו לעבור לקפריסין. לשגיא יש מטוס פרטי והוא יכול להתנייד ללא בעיה, מרבית הפעילות העסקית שלו נמצאת בלונדון, גם החברות שהוא השקיע ומשקיע בהן נסחרות בבורסה של לונדון, כך שעיקר הפעילות העסקית שלו בלונדון ובארץ הוא משקיע בעיקר בתחום הנדל"ן או במיזמים פיננסיים".

עוד אמר העיתונאי, כי "שגיא הוא לא איש העסקים האופייני. הוא איש עסקים שמתרועע, היו לו מערכות רומנטיות, בעבר אפילו הוזכרה בר רפאלי, הוא חי עם יעל נזרי, יש להם חמישה ילדים, היא הייתה פעם מלכת יופי, הוא הורשע בעבר וישב אפילו בבית הסוהר. ההורים שלו אנשי חברה שהיו מתרועעים בחברה בכל מיני מסיבות חברה, אפילו עם הזמר עומר אדם פורסם שהוא לקח אותו במטוס המנהלים ועירב אותו באחת העסקאות. הוא איש עסקים ססגוני, יוצא דופן, הוא בדרך כלל לא נחשף אישית לתקשורת".

"אני נוטה לתייג את האירוע לכיוון הכלכלי ולא הלאומני", ציין שרוני. "אני לא מאמין שהאיראנים החליטו לטפל דווקא בטדי שגיא מכל מגוון הפעילויות שלהם. אני מניח שלא היו רוצים להסתכסך עם הקפריסאים מבחינה דיפלומטית, לעשות את זה על האדמה שלהם כפי שאנשי מוסד הסתבכו בעבר ותפסו שני אנשי מוסד מצפינים בתיבת דואר מכשירי ציתות. אני מניח שזה על רקע עסקי וזה מתאים לשגיא".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm