שרת התחבורה, מרב מיכאלי, הודיעה היום (שלישי) כי בתום דיונים ממושכים בין משרדי מהממשלה, עיריית תל אביב ורשות מקרקעי ישראל הושגו הסכמות על פינויה של התחנה המרכזית בתל-אביב. ממשרד התחבורה נמסר כי במסגרת ההסכמות יועברו האוטובוסים למתחמים חלופיים ומשם ימשיכו לפעול. 

השרה מיכאלי מסרה כי "זה לא יקרה מחר בבוקר, אבל המפגע הזה שהוא גם סביבתי, גם בריאותי וגם תחבורתי במידה לא מבוטלת יפונה ממקומו. בזמן הנראה לעין אנחנו נראה מקומות חלופיים, יותר אוטובוסים חשמליים, שירות יותר טוב ופחות התחנה המרכזית המזהמת של תל אביב". 

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, על הפינוי המסתמן: ""צעד ראשון בדרך הארוכה שלפנינו: לאחר עבודה מאומצת הגענו להסכמות בנוגע לפינוי הפעילות בתחנה המרכזית. זה לא סוד שהפעילות המטרדית והרעש סביב התחנה הם מפגעים של ממש לתושבי נווה שאנן והשכונות הסמוכות לה, ופוגעים באופן קשה באיכות החיים בסביבה. במשך שנים ארוכות אנחנו פועלים כדי להתיר את הסבך המורכב הזה. עדיין לא צלחנו את המשימה, אבל התחלנו". 

התחנה המרכזית החדשה של תל אביב הממוקמת בשכונת נווה שאנן שבדרום העיר נפתחה לקהל בחודש אוגוסט בשנת 1993 אחרי למעלה מ-20 שנות בנייה. במקור, נבנתה התחנה עם שישה מפלסים פתוחים לציבור. לאחר שהתברר שבקומות הראשונות שורר זיהום אוויר כבד מאוד בשל חוסר באוורור נפתחה הקומה השביעית לציבור בתור אולם נוסעים. נוסף על כך, במבנה מקלט גרעיני שיכול להכיל עשרות אלפי בני אדם וכן חדר גנרטורים המסוגל לספק חשמל לכל תל אביב

בנוסף נעשה ניסיון להפוך את המבנה גם למרכז קניות ענקי, אולם הניסיונות לא הביאו לשינוי של ממש באופי המבנה המגושם וברמת השירותים שהוא מציע, וגם המיתוג החדש לא הביא לשיפור משמעותי. 

התחנה המרכזית בתל אביב  (צילום: REUTERS/Corinna Kern)
התחנה המרכזית בתל אביב (צילום: REUTERS/Corinna Kern)


על אף שהתחנה היא השנייה בגודלה בעולם, היא נחשבת לכישלון במדד מספר המשתמשים בשל חסרונותיה הרבים. רוב שטחה העצום אינו מנוצל בפועל לתחבורה, וחלקו אף אינו מנוצל כלל. כזכור, מאז אמצע העשור הראשון של המאה ה-21 אין גישה לקומות הראשונות הנטושות כליל.

לאורך השנים תושבי הסביבה נאבקו נגד התחנה ובעיקר נגד בניית הגשר שהוביל את האוטובוסים אל הקומה השישית של המבנה, בצמוד לבתיהם. היועץ המשפטי לשעבר, אהרן ברק, קבע אז כי יש לפצות את התושבים והטיל על הגורמים השונים שבנו את התחנה להחליט ביניהם על מי ייפול עול הפיצויים, אלא שהדבר לא קרה בפועל. ב-1995 הוגשה תביעת נזיקין על ידי כמה תושבים על ירידת ערך דירותיהם, כמו גם על המטרדים הרבים שהביאה עימה התחנה.

מרבית האוטובוסים בישראל מצוידים במנועי דיזל, שהפליטה מהם הוכחה כגורם מסרטן לאדם וכגורם למגוון רחב של מחלות לב וריאה נוספות. בניטור שביצע ב–2019 המשרד להגנת הסביבה ברחוב לוינסקי, שבו ממוקמת הכניסה הראשית לתחנה, נמצא ריכוז חנקן דו־חמצני בשיעור הגבוה ב–30% מהערך המותר בחוק. בתחנה נמדדו 27 חריגות יומיות מהערך המותר, בעוד שחוק אוויר נקי מתיר עד 18 חריגות בשנה.