שלושה חוקרים אמריקאים, בהם אחד המחזיק באזרחות ישראלית, זכו היום (שני) בפרס נובל היוקרתי לכלכלה. הכלכלנים דייוויד קארד, ג'ושוע אנגריסט וגידו אימבנס, יחלקו את הפרס האחרון השנה בשווי עשרה מיליון קרונות שבדיות, מה שמסתכם בכ-1.14 מיליון דולר. אנגריסט הוא הישראלי ה־13 במספר שזוכה בפרס הנכסף, והשלישי שעושה זאת בתחום הכלכלה. פרופ' עמנואל טרכטנברג, ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, סיפר בתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM על המחקר החשוב ועל הקשר של אנגריסט לישראל.

"אפשר להסביר את מה שהחוקרים עשו בקלות", אמר הפרופ'. "הטבע הכלכלי והחברתי מאוד שונה מהפיזיקלי, כי הוא משתנה בו זמנית בחיינו ואין לנו תנאי מעבדה כדי לבדוק תופעות אלו או אחרות. אז אנו צריכים להתחכם עם הנתונים כדי לנסות להבין סיבתיות, מה גורם למה. זו תרומתם הגדולה ביותר של השלושה, שפיתחו כלים סטטיסטים המאפשרים לנו להגיד מה גורם למה". 

הוא הוסיף כי "כולנו יודעים שיש קשר סטטיסטי בין רמת ההשכלה ומספר שנות הלימוד לבין שכר, ככל שיש יותר שנות לימוד, כך רמת השכר גבוהה יותר. האם ניתן להגיד שההשכלה הנוספת היא הסיבה לשכר הנוסף? לא ברור, כי יכול להיות שיש תכונות אחרות באנשים הללו שגורמות לכך שהם טובים גם ברכישת השכלה וגם במציאת עבודות עם יותר שכר. החלק החשוב הוא הכלי, ואלו כלים מאוד מתוחכמים שלא היו קיימים קודם בכלכלה, ומאפשרים את ההבחנות האלה בין גורמים שונים המשפיעים על תופעות חשובות. הם זכו בפרס נובל לא בכדי, כי אנו מבינים אינטואיטיבית את הקושי להבין מה גורם למה". 

על הזוכה שמחזיק באזרחות ישראלית אמר: "אני מכיר את ג'ושוע אנגריסט אישית, הוא יותר ישראלי ממה שאנחנו חושבים. הוא עבר לארץ, שירת בצבא, נשוי לאישה ישראלית במקור, שומר על קשר די רציף עם הארץ, כך שהוא לא רק מתהדר באזרחות, הוא אכן נושא גם באזרחות הזו וגם באמריקאית".

לדבריו, "הנושא של פערי השכר בין מרצים בארץ לבין מרצים בארה"ב עלה פעם אחר פעם, בפרט בכלכלה, מאחר כי באקדמיה בארה"ב משלמים הרבה מאוד עבור כלכלנים מהשורה הראשונה. הפער הלך וגדל עם הזמן, וזה משחק תפקיד. אנגריסט יושב כבר שנים ב-MIT, ושם יש לו גישה לסטודנטים הכי טובים בעולם ולקולגות כאלו, זה לא רק השכר. לג'וש יש זיקה לארץ, והוא שומר עליה למרות שהוא שם". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm