משרד החקלאות, הפועל לצמצום התרבות כלבים משוטטים, ימקד לראשונה את התמיכה ברשויות מקומיות מוחלשות בהיקף של 3.9 מיליון שקל במטרה להגדיל את מספר הכלבים המעוקרים או המסורסים בפריפריה, ובפרט בחברה הבדואית, ובכך להפחית את מספר הכלבים המשוטטים.

המשרד, בראשות השר עודד פורר, הודיע כי יתמוך בכל רשות מקומית בגין ביצוע פעולות, החל מהעלאת המודעות ועד לביצוע בשטח, לרבות פרסום תכנים בנושא, קיום אימוץ דיגיטלי ואירועי אימוץ אזוריים, מימון עלויות עיקור וסירוס, ליווי והדרכה של המאמצים ועוד. זאת בין היתר מאחר שכלבים אלה מסכנים את בריאות הציבור ובעלי חיים אחרים, מייצרים מפגעים ונידונים לחיי סבל והזנחה ברחוב. יש לציין כי מדובר בבעיה שמתרכזת בעיקר באזורים כפריים בפריפריה.

לדברי מנכ"לית המשרד, נעמה קאופמן־פס, "רשויות מקומיות רבות היו רוצות לשפר את רווחת בעלי החיים בתחומן, אך מתקשות לשאת בנטל העלות הכספית. בכוונתנו לנסות לגשר כמה שניתן על הפערים בכך שניתן תמריצים לרשויות מקומיות בעלות דירוג סוציו־אקונומי גבוה לסייע לשכנותיהן".

במסגרת זו, משרד החקלאות יעודד שיתופי פעולה בין רשויות מקומיות חלשות לבין רשויות חזקות, שיש באפשרותן לסייע באמצעים כמו וטרינרים, כלביות וניתוחים לכלבים. הרשות המסתייעת תאסוף את הכלבים המשוטטים ותעביר אותם אל הרשות המסייעת, שתבצע את העיקור והסירוס ותדאג לאימוץ הכלבים.

רשות מסתייעת תקבל 500 שקל עבור איסוף כלב משוטט, והרשות המסייעת תקבל תמיכה בסך 900 שקל עבור הטיפול הווטרינרי ומסירה לאימוץ. מהערכות גורמי המקצוע במשרד החקלאות המקור לריבוי כלבים משוטטים, בעיקר באזור הנגב, הוא התרבות בלתי רצויה שמקורה בכלבי הבית ובכלבי רעייה, ולכן יקצה המשרד תמיכה ייעודית לרשויות מקומיות בחברה הבדואית.

יעל ארקין, מנכלית תנו לחיות לחיות, אמרה למעריב: "הבשורה הגדולה של משרד החקלאות היא במקרה הטוב אי דיוק בפרטים ובמקרה הרע זריית חול בעיני הציבור. התקציב המדובר אושר בחוק כבר בשנת 2017, אחרי מאבק שניהלנו במטרה להביא לצמצום תופעת ההתרבות של כלבים משוטטים. התקציב שאושר, היה על סך 4.5 מליון שח, ומסתבר כעת שנעלמו ממנו 600,000 שח, לא ברור לאן. עוד יודגש, שבשנה האחרונה בחנה העמותה את התקציב המדובר ואת חלוקתו, ולצערנו נוכחנו לדעת שהוא לא משמש כלל למטרה שלשמה הוא קיים, אלא יוצא למטרות אחרות דוגמת מחקר על כלבי בית, ימי אימוץ דיגיטליים ועוד- נושאים שבינם ובין צמצום התרבות של כלבים משוטטים אין כל קשר. הגיע הזמן שמשרד החקלאות יפשיל שרוולים ויצלול עמוק אל תוך הבעיות הקשות בתחום רווחת בעלי החיים, במטרה לפתור אותן ולא במטרה לקשור לעצמו כתרים וכותרות ללא כיסוי".