השלכות מתקפת הסייבר: מנהל המרכז הרפואי הלל יפה בחדרה ד"ר מיקי דודקביץ שוחח היום (חמישי) עם גדעון אוקו ב-103FM על מתקפת הסייבר שתקפה את בית החולים, סיפר כי היא עדיין נמשכת והוסיף: "הזיהוי שלנו היה מאוד מוקדם, אנשי אבטחת המידע שלנו עלו על השיבוש במערכות".

בפתח דבריו סיפר: "החלק המקצועי בהחלט שהיה זה הזיהוי המאוד מוקדם וכעת נמצאים פה מומחי בסייבר ברמה הלאומית והעולמית שמסייעים לנו לפתור את מתקפת הסייבר. הזיהוי היה מאוד מוקדם, ככל שנראה מהר מאוד מאז התחיל האירוע אנשי אבטחת המידע שלנו עלו על כך שיש שיבוש במערכות המידע של בית החולים ובשלב הראשון ניתקו את כל מערכות המידע וכל התקשורת מול גורמים חיצוניים, כדי למנוע פגיעה נוספת ובמקומות אחרים. יש לזה חשיבות עצומה".

עוד אמר: "קשה להעריך מתי נחזור לפעילות רגילה, אני מקווה שיהיה מהר ככל שניתן, אני חייב לומר שגם משרד הבריאות, מטה הסייבר הלאומי, החברות הטובות ביותר נמצאות פה".

הוא הוסיף: "האירוע עדיין לא הסתיים, באמת ממשיכים לטפל כל הלילה בדקו ובחנו, אני יכול לומר שבי"ח עבר לעבודה במערכות מחשוב חלופיות ועבודה ידנית. סך הכול הטיפול בחולים מתבצע כמו שעשינו מבחינה רישומית לפני שנים ולמזלנו שמרנו את המיומנות הזאת והיה קל מאוד לעבור. 

"חלק מהדברים נרשמים ידנית, תיקים מסודרים כי שמרנו אותם מתוך מוכנות לאירועים כאלה של שעת חירום ולכן אנחנו בהחלט, המעבר היה מהיר מאוד. הוא דורש יותר משאבים יותר לראות, כל המכשור הרפואי המתקדם צנתורים רק אתמול בוצע צנתור דחוף שנוכחתי בו, מכשירי CT mRI כל הדברים עובדים כסדרם כאשר צריך לפעמים ללכת לראות במקום שיישלח לעמדת המחשוב, צריך ללכת לראות במקום אחר".

ד"ר דודקביץ הבהיר כי בשום שלב לא נשקפה סכנה לחיי החולים בבית החולים. "לא, בשום פנים ואופן לא. כל הטיפולים הדחופים נעשו, ניתוחים, צנתורים, אבחונים ב-c.t, יזמנו מצידנו להוריד את הפעילות האלקטיבית מתוך כך שבי"ח עמוס מאוד, משרת יותר מעל חצי מילון תושבים הוא עמוס באופן רגיל, מחלקות המיון שלנו מאוד עמוסות ביחס לבי"ח אחרים לכן מתוך זהירות ראויה אמרנו שנוריד את הפעילות האלקטיבית, הלא דחופה שאפשר לדחות ביום-יומיים".

עוד הוסיף: "לא הפנינו את החולים מבית החולים לבתי חולים אחרים, ביקשנו שאם מדובר בפעילות לא דחופה יפנו ישירות לבתי חולים אחרים. מתקבלים אצלנו חולים כעת לא מעט ומקבלים טיפול גם אם זה אירוע לא דחוף".

על החשש כי גורמים איראניים ינסו לפגוע במכונות הנשמה ולסכן ואולי לפגוע בחיי אדם אמר: "בית החולים בכל המבדקים, מכון התקנים קיבל ציונים מאוד גבוהים, זה בי"ח שנחשב יחסית לבי"ח מאוד מאובטח ולמרות הכול אירועים כאלה יכולים לקרות. לכן, אנחנו נערכים כל הזמן נותנים לזה חשיבות מאוד גבוהה. יש דברי מסוימים כמו מכונות הנשמה שלא בהכרח קשורים באופן ישיר למחשוב שאפשר לפגוע בו ולחלקם יש מערכות גיבוי כאלו ואחרות דווקא בנושא של מכונות הנשמה עובדה שכולן עובדות, יש לנו הרבה חולים מונשמים אז בנושא הזה אני לא חושש". 

"מבצעים חקירה לאירוע סביב השעון"

ממשרד הבריאות ומערך הסייבר הלאומי נמסר הבוקר, כי "אירוע הסייבר שהחל אתמול בשעות הבוקר במרכז הרפואי הלל יפה מצוי בטיפול משרד הבריאות, המרכז הרפואי הלל יפה ומערך הסייבר הלאומי". 

"משרד הבריאות ומערך הסייבר הלאומי מבצעים חקירה לאירוע סביב השעון עם מומחים נוספים במקום. כמו כן, במקום צוותים רבים וציוד לשם החזרת  מערכות המחשוב של בית החולים לתפקוד מלא במהירות האפשרית. בעקבות מסקנות ראשוניות מהחקירה, הפיץ מערך הסייבר הלאומי התרעה רחבה למשק עם המזהים של התקיפה כצעד התגוננות". 

עוד צוין בהודעה, כי "חטיבת המרכזים הרפואיים במשרד הבריאות מסייעת בהקמת מערכות המחשוב ובשחזור המידע של בית החולים. בתי החולים וקופות החולים הונחו בהתאם להתפתחויות ומופצות הנחיות שוטפות להגברת הערנות וההערכות במידת הצורך".

סייעה בעריכת הכתיבה : עופרי גליכמן, 103FM